مذاکره مسکو با آنکارا درباره آتش‌بس در لیبی

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که گفت‌وگوها با ترکیه در مسکو درباره درگیری‌های لیبی و چگونگی برقراری آتش‌بس ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، مسکو اعلام کرده که قرار است به زودی دور سوم مذاکرات با ترکیه در آینده‌ای نزدیک در خصوص بررسی ابعاد مختلف بحران لیبی برگزار شود.

الکسیس زایتسف، معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری خود در روز پنجشنبه، اعلام کرد که قرار است مقامات روسیه و ترکیه در رابطه با آخرین تحولات مربوط به لیبی در مسکو با یکدیگر دیدار کنند.

به گفته این دیپلمات روسی، طی دیدار دو جانبه قرار است مسائل مختلف مرتبط با بحران لیبی بحث و گفت‌وگو شود. یکی از مهمترین مسائلی که قرار است مورد بحث قرار گیرد، چگونگی برقراری آتش‌بس در لیبی و لزوم پایان هر چه سریعتر درگیری‌های میدانی در این کشور است.

پیش از این دیپلمات‌های روسیه و ترکیه، طی نشست‌های جداگانه‌ای در استانبول و آنکارا در خصوص بحران لیبی با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند. این دیدار‌ها به ترتیب در ماه‌های ژوئن و ژوئیه برگزار شد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین در پاسخ به اتهامات مطرح شده مبنی بر حمایت تسلیحاتی مسکو از ارتش تحت امر خلیفه حفتر در لیبی، ادعا‌های مذکور را بی‌پایه و اساس خواند. زایتسف این را هم گفت که هیچ مدرک و سندی دال بر حمایت روسیه از حفتر وجود ندارد.

در پی سقوط حکومت معمر القذافی در سال ۲۰۰۹، بحران سیاسی سراسر لیبی را در برگرفت. چندی پس از رایزنی‌های فشرده، دولت وفاق ملی به رهبری فائز السراج توانست قدرت را در دست بگیرد و در طرابلس مستقر شود. در مقابل اما، خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته ارتش لیبی مخالفت خود را با دولت وفاق اعلام و طی حدود یک سال گذشته، جنگ علیه دولت قانونی این کشور را آغاز کرد.

در این بین دخالت‌های کشور‌های خارجی در درگیری‌های لیبی اعتراض سازمان ملل را به همراه داشته است. سازمان مذکور از دخالت‌های ترکیه در لیبی و حمایت از دولت وفاق ملی انتقاد و تصریح کرده که آنکارا باید فوراً ارسال تسلیحات به لیبی و نقض تحریم‌های علیه این کشور را متوقف کند. اتحادیه اروپا هم ضمن انتقاد از آنکارا، خاطر نشان کرده که اگر الگوی رفتاری ترکیه تغییر نکند این کشور با تحریم‌های سختی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار