رئیس جمهور اسبق تایوان درگذشت

رئیس جمهور اسبق تایوان در ۹۷ سالگی درگذشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری فرانسه، لی تنگ هوئی (Lee Teng Hui) رئیس جمهوری اسبق تایوان در  ۹۷ سالگی درگذشت.

او که در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ ریاست جمهوری این کشور را بر عهده داشت، از مهندسان تحول تایوان به منطقه‌ای پیشرفته به حساب می‌آید.

مایک پمپئو در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهور لی در افتتاح دوره‌ای جدید از رشد و شکوفایی و حاکمیت قانون نقش داشت. او همچنین با تمجید از رئیس جمهور فقید تایوان، «از نقش تعیین کننده او در تبدیل تایوان به یک دموکراسی نمونه به شکلی که امروز آن را می‌شناسیم» تمجید کرد.

گفتنی است لی تنگ هوئی در ماه فوریه به دلیل تنگی نفس به هنگام خوردن غذا به بیمارستان منتقل شده بود.

لی تنگ هوئی در سال ۱۹۲۳ در تایوان متولد شده بود. او در ژاپن که تایوان از مستعمرات تابعه آن تا پنجاه سال (تا سال ۱۹۴۵) به حساب می‌آمد، درس خواند. تایوان پس از آن به چین به رهبری «چانگ کای شک»، رهبر جبهه ملی چین (کومینتانگ) واگذار شد.

پس از ۴ سال و بعد از آنکه رهبر جبهه ملی چین در برابر حزب کمونیست چین شکست خورد، «چانگ کای شک» به تایوان فرار کرد و به ایجاد حکومتی رقیب (در جزیره تایوان) دست زد و این جزیره را تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۵ در دست داشت.

رئیس جمهور فقید تایوان استاد اقتصاد کشاورزی بود. او در سال ۱۹۸۴ سمت معاون ریاست جمهوری را بر عهده داشت.

در زمان حکومت وی، او تلاش کرد اصلاحات سیاسی گسترده‌ای را بکار گیرد که از جمله آن می‌توان به انتخاب پارلمانی جدید و نیز ایجاد روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با رأی گیری عمومی اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار