بهره برداری از طرح آبرسانی در خلخال

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: اجرای طرح تصفیه‌خانه آب شرب خلخال با پرداخت تسهیلات به مجری طرح شتاب گرفته و امسال از این طرح بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، کریم قرایی، معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل امروز در نشست با فرماندار خلخال گفت: برای این طرح که با استفاده از روش بی‌اوتی توسط کنسرسیوم چند شرکت معتبر بخش خصوصی در حال اجراست، ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات منظور شده که با پرداخت ۱۴۰ میلیارد ریال روند اجرای آن تسریع شد.

او با بیان اینکه ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات باقیمانده نیز بزودی در اختیار مجری طرح قرار می‌گیرد، افزود: سرمایه‌گذاران پنج شرکت بزرگ و صاحب‌نام بخش خصوصی اجرای طرح تصفیه‌خانه آب شهر خلخال را بر عهده دارند.

قرایی گفت : تصفیه‌خانه خلخال با ظرفیت تصفیه ۶ میلیون مترمکعب آب در سال یکی از طرح‌های بسیار موفق شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل است و مطابق برنامه زمان‌بندی شده در حال اجراست.

او افزود: ۹۰ میلیارد ریال مشارکت شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل در اجرای تصفیه‌خانه آب شرب خلخال به عنوان پیش پرداخت خرید آب از سرمایه‌گذار بخش خصوصی این طرح در اختیار شرکت سازنده تصفیه‌خانه قرار گرفته است .

معاون برنامه‌ریزی  شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: با تکمیل طرح خط انتقال آب از سد بفراجرد و طرح تصفیه‌خانه خلخال ، آب شرب سالم و بهداشتی این شهر تا افق سال ۱۴۲۵ تامین می‌شود.

قرایی گفت: طرح آبرسانی خلخال برای بلند مدت ۳۰ ساله با احداث سدخانقاه بفراجرد با ظرفیت هفت میلیون مترمکعب آب ،طرح اجرای شبکه انتقال آب از این سد به عنوان منبع اصلی تامین‌کننده آب شرب به تصفیه‌خانه و همچنین اجرای پروژه احداث تصفیه‌خانه خلخال به روش بی‌اوتی با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با سرعت در حال تکمیل است.
به گفته وی ، با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح و تکمیل اجرای خطوط انتقال آب از سد بفراجرد تا محل تصفیه‌خانه، آب سالم و بهداشتی جمعیت فعلی و ۳۰ سال آینده شهر خلخال تامین خواهد شد.

او با بیان اینکه سد بفراجرد خلخال بعنوان تامین کننده اصلی منابع آبی هم‌اکنون با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی تکمیل شده و در سفر سال گذشته رییس‌جمهوری به استان اردبیل آبگیری شد گفت: تنها کار باقیمانده در بدنه سد خانقاه بفراجرد خلخال که برای آن تاکنون هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه شده آسفالت تاج است که بزودی اجرا خواهد شد. 
قرایی بیان‌کرد: ۴.۵ میلیون متر مکعب از آب موردنیاز سالانه تصفیه‌خانه از محل سد بفراجرد و ۱.۵ میلیون متر مکعب نیز از آب رودخانه هروچایی تامین و وارد تصفیه‌خانه خلخال خواهد شد.

قرایی افزود: پس از پایان کار تصفیه‌خانه سرمایه‌گذار بخش خصوصی به مدت ۲۰ سال آب تولیدی خود را به نرخ تعیین شده دولتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده و پس از پایان این زمان ، تاسیسات فرسوده را نوسازی ، تعویض و تصفیه‌خانه را در اختیار شرکت آب منطقه‌ای اردبیل قرار خواهد داد.

او گفت: از مجموع خط انتقال ۱۱ کیلومتری آب از محل سد بفراجرد تا تصفیه‌خانه که از پیشرفت ۷۸ درصدی برخوردار است، هم‌اکنون ۲ کیلومتر و ۷۰۰ متر باقیمانده و تلاش می‌شود تا زمینه تکمیل و بهره‌برداری همزمان تصفیه‌خانه و خطوط انتقال آب تا پایان امسال فراهم شود.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.