مرمت قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز حاشیه ساز شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان به حواشی پیش آمده در خصوص مرمت قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، رضا برومند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در واکنش به حواشی پیش آمده در خصوص مرمت قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز گفت: قلعه هرمز دارای چند ورودی است، اما به علت عدم کاربردی بودن سایر ورودی ها، حجم تردد گردشگران از درب شمالی قلعه انجام می‌شود.

برومند افزود: به علت سست بودن قطعات سنگ و معلق بودن سنگ‌های بالادست دیوار و همچنین نبود دیوار نگهدارنده در قسمت زیرین و ریزش ضلع شمالی در بارندگی‌های اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ مرمت اضطراری و ساماندهی ورودی بخش شمالی قلعه در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان اینکه مرمت اضطراری ضلع شمالی قلعه هرمز در فاصله زمانی مرداد تا اسفند ۹۸ انجام شد، گفت: قلعه هرمز دارای ساختاری سنگی با ملات شفته آهکی است که انواع مصالح به کار رفته در قسمت‌های مختلف بنا نمونه گیری، آزمایش و مطالعه شده و در مرمت اضطراری نمای شمالی نیز از سنگ‌های معدنی و محلی استخراج شده از خود قلعه استفاده شده است.


بیشتر بخوانید


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با تشکر از همه فعالان میراث فرهنگی کشور و دلواپسی‌های آنان، افزود:نمای قبلی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز به دلیل فرایند فرسایش و تحلیل عناصر سنگ‌ها بر اثر رطوبت و زمان تغییر رنگ داشته است و به همین دلیل سطح ظاهری نمای اصلاح شده نیز برای بازگشت به شکل نمای قبلی به تغییرات محیطی و زمان نیاز دارد.

برومند گفت: مرمت اضطراری نمای شمالی هنوز تکمیل نشده و شکل نهایی کار بر اساس طرح ساماندهی نمای شمالی و ورودی بنا در سال جاری تکمیل خواهد شد.

او در مورد ادامه روند مرمت قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز گفت: پس از مشخص شدن برنده مناقصه، کار مرمت قلعه پرتغالی‌ها شامل قسمت‌های داخلی و سازه‌های مهم و در معرض خطر بر اساس  مطالعات و پژوهش‌های انجام شده آغاز می‌شود.

قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز مهمترین قلعه باقی‌مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است.

این قلعه در سال ۱۳۷۷ به شماره ۱۹۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.