طاعونِ مرگ در پارک کلاه قاضی اصفهان

طاعون، ۱۸۰ راس از نشخوارکنندگان وحوش پارک ملی کلاه قاضی اصفهان را تلف کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان حسین اکبری سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: پارک ملی کلاه‌قاضی اصفهان درگیر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) شده است و تاکنون حدود ۱۸۰ کل و بز وحشی به سبب شیوع بیماری دراین پارک ملی تلف شده‌اند.نخستین بار زمستان سال گذشته شیوع این بیماری در پارک ملی کلاه‌قاضی محرز و به تلف‌شدن تعدادی کل و بز وحشی منجر شد.
 
او  افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) که به نام «طاعون بز» نیز شناخته می‌شود یک بیماری ویروسی مسری و بسیار خطرناک است که بیشتر گوسفند و بز اهلی و وحشی به آن مبتلا می­‌شوند.

حسین اکبری ادامه داد: با انجام اقدام همه‌جانبه نیرو‌های محیط زیست اصفهان بیماری در بخش محدودی از پارک مهار و بدون سرایت به سایر قسمت‌های منطقه کنترل شد، اما با شروع تابستان و آغاز فصل گرما که وحوش برای دسترسی به منابع آبی از ارتفاعات به سمت پایین دست و آبشخور‌ها می‌آیند بیماری بار دیگر در کلاه قاضی مشاهده شد.

سرپرست معاونت نظارت پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: محیط بانان اواسط خردادماه چند لاشه کل و بز وحشی را مشاهده کردند و نمونه‌گیری از لاشه‌ها انجام و برای اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ارسال شد و نتیجه آزمایش‌ها شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تایید کرد.

او تصریح کرد: پس از اعلام نتیجه آزمایش، نیرو‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان اقدام‌های جامعی را با همکاری همیاران و فعالان محیط زیستی و اداره کل دامپزشکی استان برای کنترل بیماری آغاز کردند.

اکبری افزود: ضدعفونی کردن منابع آبی و آبشخورها، پایش مستمر و معدوم‌سازی بهداشتی لاشه‌ها، هماهنگی با اداره دامپزشکی برای واکسیناسیون دام‌های اهلی حاشیه پارک ملی کلاه‌قاضی و تشکیل ستاد مدیریت بحران از جمله اقدام‌هایی است که همزمان با شیوع طاعون در کلاه‌قاضی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

او گفت: تا امروز حدود ۱۸۰ کل و بز وحشی بر اثر ابتلا به این بیماری در کلاه‌قاضی ازبین رفته است و با توجه به صخره‌ای و سخت‌گذر بودن زیستگاه این گونه جانوری در کلاه‌قاضی احتمال می‌رود تعدادی نیز ازبین رفته و لاشه‌های آن‌ها توسط اکیپ‌های پایش مشاهده نشده باشد.


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
بايد با پهباد كل منطقه رو گشت
آخرین اخبار