مسیر غرب کشور در گردشگری مغفول مانده

شهردار همدان با تاکید بر وجود ظرفیت‌های بسیار گردشگری در سه شهر کرمانشاه، همدان و سنندج گفت : باید هر سه شهر در کنار هم قرار بگیریم تا بتوانیم معرفی خوبی از ظرفیت‌های بی نظیر گردشگری غرب ایران داشته باشیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ صوفی شهردار همدان در آیین امضای تفاهم نامه احداث مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران گفت : همواره برخی استان‌های مرکزی از جمله شیراز و اصفهان به عنوان محور گردشگری معرفی شده و عمده توریست‌های خارجی به این شهر‌ها سفر می‌کنند و متاسفانه مسیر غرب کشور علی رغم ظرفیت‌های بی نظیر آن هیچگاه آنطور که باید معرفی نشده است و این ما هستیم که باید برای معرفی این سه و شناساندن ظرفیت‌های گردشگری آن به تمام ایران تلاش کنیم.

او گفت : این مسیر با توجه به جاذبه‌های گردشگری بسیاری که دارد در دوران پساکرونا می‌تواند یکی از مسیر‌های موفق و پرکشش گردشگری کشور باشد.

هرکدام به اندازه یک کشور اروپایی جاذبه داریم

حشمت الله صیدی شهردار سنندج با اشاره به پتانسیل‌های گردشگری سه شهر غربی ایران، گفت: هر کدام از شهر‌های سنندج، کرمانشاه و همدان به اندازه یک کشور اروپایی جاذبه گردشگری دارند، اما متاسفانه از این ظرفیت‌ها استفاده نکرده‌ایم.

او به غنای تاریخی شهر کرمانشاه اشاره کرد و افزود: استان همدان هم آثار تاریخی بسیاری دارد و سنندج می‌تواند مکمل این دو شهر در بحث جاذبه‌های طبیعی باشد.

صیدی ادامه داد: پروژه عظیم ایجاد مسیر گردشگری "تاریخ و تمدن" ایران در حد حرف باقی نمانده و با پیگیری‌ها و جلسات متعدد عملیاتی شود.

شهردار سنندج با اشاره به ثبت نام این شهر به نام شهر خلاق موسیقی، به پیگیری‌های دو شهر کرمانشاه و همدان برای تبدیل شدن به شهر‌های خلاق خوراک و صنایع دستی اشاره کرد وافزود: اگر این اتفاق رخ دهد وجود سه شهر خلاق می‌تواند کشش و جاذبه مسیر گردشگری غرب کشور را صدچندان کند.

غرب ایران در بحث گردشگری مظلوم مانده

حسین قرا باغی رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر همدان به مظلومیت غرب ایران در حوزه گردشگری اشاره کرد وافزود: سه شهر کرمانشاه با بیش از ۵۰۰۰ اثر، همدان با داشتن ۱۸۰۰ اثرو سنندج نیز با بیش از ۱۰۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده پتانسیل بالایی در بحث گردشگری دارند.

او افزود: این مظلومیت غرب ایران است که با داشتن این حجم آثار تاریخی و این طبیعت بکر و این غنای تمدن و تاریخ آنطور که باید جذب گردشگر نداشته و آنطور که باید در حوزه گردشگری ایران معرفی نشده اند.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر همدان ادامه داد: همواره مثلث اصفهان، شیراز و یزد به عنوان کریدور اصلی گردشگری کشور مطرح شده اند و غرب کشور همواره مظلوم مانده وامیدوارم راه اندازی مسیر گردشگری "تاریخ و تمدن" ایران مُهر پایانی بر این مظلومیت باشد و غرب کشور بتواند به عنوان یکی از مسیر‌های گردشگری مهم کشور مطرح شود.

او گفت: این برنامه باید عملیاتی شود همه باید در کنار هم قرار گرفته و خطه زاگرس نشینان و ظرفیت‌های آن را به تمام کشور معرفی کنیم.

گردشگران خارجی حتی اسم شهر‌های غربی ایران را نمی‌دانند

ارسطو گویلی رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر سنندج نبود ورود مدیریت شهری به مقوله گردشگری را مانع اصلی رونق گردشگری شهری عنوان کرد وافزود: مدیریت شهری نقش مهمی در رونق گردشگری دارد و ورود مدیران شهری به این مقوله موجب شد تا نام سنندج به نام شهر خلاق موسیقی در یونسکو به ثبت برسد و این افتخاری برای ماست.

او افزود: کرمانشاه و همدان هم در مقوله خوراک و صنایع دستی پتانسیل‌های خوبی دارند و امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته نام این دو شهر هم در جمع شهر‌های خلاق جهان ثبت شود.

گویلی هم به ظرفیت بالای گردشگری غرب کشور اشاره و ادامه داد: گردشگران خارجی حتی نام شهر‌های غرب ایران را هم نشنیده اند و این نشان میدهد که چقدر در معرفی غرب کشور بد عمل کرده ایم و باید هرچه سریعتر در این زمینه ورود کنیم.

او افزود: هر سه شهر کرمانشاه، همدان و سنندج باید در کنار هم و با هم افزایش برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر خطه زاگرس نشینان به گردشگران تلاش کنند و گام اول در این مسیر با عملیاتی کردن پروژه مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران محقق می‌شود.

نمای "رومی" در خانه‌های زاگرس نشینان چه می‌کند؟!

ابراهیم مرادی رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر کرمانشاه با بیان اینکه لباس محلی، خوراک محلی، بنا‌های تاریخی و محلی و زبان و فرهنگ جاذبه‌های گردشگری غرب کشور محسوب میشوند گفت: متاسفانه در حفظ این سرمایه‌ها کوتاهی کردیم و الان می‌بینیم که در بسیاری شهر و روستا‌ها این گنجینه‌ها به دست فراموشی سپرده شده است.

او افزود: غم انگیز است که در دیار زاگرس نشینان بنای برخی خانه‌ها به شکل نمای رومی است! و این دردناک است که سبک معماری اصیل این خطه به دست فراموشی سپرده شده و ساختمان‌هایی با هویت‌های غیربومی ساخته میشوند.

مرادی ادامه داد: دردناک است که جوانان و نوجوانان خطه زاگرس نشینان به جای پرداختن به موسیقی اصیل این خطه و حفظ نوا‌های هوره، چمری و مور و ... گیتار دست می‌گیرند و پیانو می‌زنند و موسیقی اصیل خود را فراموش می‌کنند.

او به تغییرات لباس کُردی بویژه لباس کُردی زنانه اشاره کرد وافزود: متاسفانه دست‌هایی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای در کار است که این هویت اصیل را از ما بگیرد و با نگاهی به لباس کردی و تغییرات آن میتواند فهمید برخی در خارج از مرز‌های ایران به دنبال نابودی فرهنگ قومی و بومی ما هستند.

او افزود: لباس‌های فعلی کُردی در مجالس ما عملا با لباس اصیل کردی فاصله گرفته و آن نجابت و اصالت کُردی در آن کمتر دیده میشود.

مرادی با بیان اینکه بسیاری کشور‌ها در کمین ربودن فرهنگ و آداب و رسوم اقوام ایرانی هستند گفت: باید با چنگ و دندان برای حفظ این سرمایه‌ها تلاش کنیم و یکی از مهم‌ترین این سرمایه‌ها بحث نوروز است که کرمانشاه در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده و با توجه به تدوین برنامه‌های مختلف تلاش دارد به عنوان پایتخت نوروز ایران نام خود را به ثبت برساند.

او افزود: اگر هر استان کشور به نام یکی از آیین‌های کهن نامگذاری شود، خیر و برکت و افتخار آن برای تمام استان‌ها و شهر‌های کشور است و همه باید در این زمینه کنار هم باشیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار