با افزایش حجم آب در رودخانه کاجو در شهرستان قصرقند،راه ارتباطی ۳۵ روستا که از بستر این رودخانه می‌گذرد،قطع شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، رودخانه فصلی کاجو با بارش‌های فصل مونسون در سر شاخه‌های خود، جاری می‌شود و بر اثر افزایش بارندگی‌ها اغلب طغیان می‌کند.

فصل مونسون از اواخر خرداد ماه در جنوب سیستان و بلوچستان فعال و گاهی موجب بارندگی سیل آسا در این منطقه شده است.

رودخانه کاجو هم از آغاز فعالیت سامانه مونسون تا دیشب برای بیست و هشت بار طغیان کرده است.

با هر بار طغیان رودخانه کاجو، راه ارتباطی ۳۵ روستای قصرقند که از بستر این رودخانه می‌گذرد با مرکز شهرستان قصرقند قطع می‌شود و اهالی آن با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند.

فرماندار قصرقند اظهار کرد: ۲۳ روستا که روستا‌هایی پراکنده و کوچک با جمعیتی حدود ۵۴۰۰ نفر هستند در بالا دست این رودخانه و ۱۲ روستا با جمعیت ۹ هزار نفر هم در پایین دست رودخانه قرار دارند.
پاک اندیش افزود: هنگام جاری شدن آب و طغیان رودخانه کاجو، ۵۵۰ خانوار این روستا‌ها به هیچ وجه راه دسترسی به دیگر مناطق را ندارند و نیازمند امداد رسانی می‌شوند.

او تصریح کرد: به علت مشکلات ایجاد شده برای این خانوارها، جمعه هفته گذشته با کمک نیرو‌های هلال احمر و با گذر از مسیر‌های صعب العبور از سمت شهرستان سرباز، به آنان سبد غذایی اهداء شد.

فرماندار قصرقند،تنها راه رفع این مشکل را احداث جاده از مسیر‌های کوهستانی منطقه دانست و اضافه کرد: تاکنون در مسیر این روستا‌ها ۱۶ کیلومتر جاده سازی شده و نیازمند جاده سازی در ۴۰ کیلومتر دیگر هستیم.

پاک اندیش یادآور شد: اعتبار پیش بینی شده برای احداث این جاده، ۹۰ میلیارد تومان است که تامین آن از محل اعتبارات این شهرستان، امکان ندارد.

رودخانه‌های فصلی در جنوب سیستان و بلوچستان، شاهرگ حیاتی این مناطق است که به برکت بارندگی‌های مونسون که ناشی از فعالیت سامانه بارش زا در اقیانوس هند است،در هر فصل بارش جانی دوباره به خود می‌گیرند و در مسیر حرکت خود موجب پر آب شدن منابع آبی، احیاء قنات‌ها و آبیاری زمین‌های کشاورزی می‌شود که لازم است، با ایجاد زیرساخت‌های مناسب از این برکت بهره برد و متحمل خسارت و مشکلات نشد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار