بیمه شدن ۲۰ هزار رأس دام سبک عشایر در چهارمحال و بختیاری

از ابتدای امسال، ۲۰ هزار رأس دام سبک عشایر در استان چهارمحال و بختیاری بیمه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شیرزاد کرمی رئیس اداره توسعه امور تولید اداره کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به جایگاه اقتصادی عشایر گفت: سرانه دام عشایر نسبت به جمعیت این قشر در این استان ناچیز است.

او افزود: نسبت پرورش و نگهداری دام سبک به جمعیت عشایری استان ۷۷ رأس است که این نسبت در دیگر استان‌های عشایرنشین کشور ۲۵۰ رأس است.


بیشتر بخوانید

توزیع ۱۰۰ دستگاه پنل خورشیدی در بین عشایر کوچ رو


کرمی درآمد پایین، نبود تعادل بین دام و مرتع و فقیر بودن و کم‌بودن درآمد جامعه عشایر استان را عمده‌ترین دلایل پایین بودن سرانه نگهداری دام در استان بیان و اضافه کرد: افزایش دو برابری سهمیه بیمه دام و اجباری بودن پرداخت سهم هویت گذاری دام، موجب پایین آمدن رغبت پوشش بیمه‌ای دام سبک عشایر در استان شده است.

او از بیمه کردن ۲۰ هزار رأس دام از یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک عشایر از ابتدای امسال خبر داد و گفت: با گذشت پنج ماه از سال استقبالی خوبی از بهره‌مندی از پوشش صندوق بیمه کشاورزی دام عشایر با توجه به وجود بلایای طبیعی فراوان در این استان کوهستانی، نشده است.

کرمی پراکندگی جمعیت عشایری، نبود اطلاع‌رسانی جامع از مزایای بیمه و وجود قوانین دست و پا گیر روند دریافت غرامت، را از دیگر عوامل کم انگیزه شدن بیمه دام در استان دانست.

او افزود: عشایر حدود ۲۵ درصد از گوشت و لبنیات مورد نیاز این استان را در نیمه نخست سال در مناطق ییلاقی تأمین می‌کنند که ۳۰ درصد آن به صورت ارگانیک و کنترل شده است.

کرمی میزان تولید شیر و لبنیات عشایر در زمان استقرار در مناطق ییلاقی استان را حدود ۲۰ هزار تن برآورد و اضافه کرد: در زمان استقرار در مناطق ییلاقی ۲۵۰ تن پشم گوسفند و ۵۰ تن نیز کرک و مو بز تولید و روانه بازار می‌شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.