افشای متن مکالمه تلفنی بوش پدر و ملک فهد پس از حمله صدام به کویت

بخشی از متن گفتگوی تلفنی پادشاه اسبق عربستان و رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص حمله سال ۱۹۹۰ عراق به کویت در رسانه‌ها درز پیدا کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روسیاالیوم، بخشی از متن گفت و گوی تلفنی میان فهد بن عبدالعزیز، پادشاه وقت عربستان و جورج بوش پدر، رئیس جمهور اسبق آمریکا پس از حمله صدام حسین، رئیس جمهور مخلوع عراق به کویت افشا شد.

در این گفت و گوی تلفنی، که روزنامه الانباء چاپ کویت آن را منتشر کرد، پادشاه وقت عربستان صدام حسین را قلدری می‌داند که هیچ چیز جز توسل به زور درباره او جواب نمی‌دهد. از متن گفتگو مشخص می‌شود که ملک فهد همان روز با صدام تلفنی صحبت کرده و منشور عدم تجاوز میان کشور‌های عربی در نشست سران بغداد را به او یادآور شده است.

بر اساس متن افشا شده، پادشاه عربستان صدام را دروغگو می‌خواند و می‌گوید با او قاطعانه صحبت کرده و به او گفته باید هم اکنون از کویت عقب نشینی کند.

در بخشی از این مکالمه که مربوط به رئیس جمهور آمریکا است، بوش پدر به پادشاه عربستان خاطرنشان می‌کند که دولت او در حال آماده سازی گزینه‌های دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی است. بوش می‌گوید: ما گزینه‌های اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی بیشتری را در دست بررسی داریم.

بوش پدر همچنین از ملک فهد می‌خواهد که پیام او در محکومیت اقدام وحشیانه عراق و آمادگی برای حمایت از کویت را به جابر احمد الصباح، امیر این کشور انتقال دهد.

ارتش عراق در زمان حکومت بعث در ۱۱ مرداد سال ۱۳۶۹ طی حمله‌ای به کویت این کشور را به اشغال خود درآورد. از این حمله با عنوان جنگ خلیج فارس یاد می‌شود. آمریکا با تشکیل ائتلافی با حمله به کویت ارتش عراق را از آنجا بیرون راند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار