افزایش ۸۶ درصدی بارندگی در خلخال

رییس اداره هواشناسی خلخال گفت: میزان بارندگی‌ها از اول امسال تاکنون در مقایسه با زمان مشابه پارسال ۸۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، فرامرز فرض‌الله‌پور روز، رییس اداره هواشناسی خلخال گفت: خلخال در بین شهرستان‌های استان مناسب‌ترین وضعیت بارشی را به خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه مجموع بارندگی‌های امسال این شهر از اول امسال تا به امروز بیش از ۲۷۵ میلیمتر است، افزود: با توجه به اینکه میانگین بارندگی سالانه خلخال ۳۶۶ میلی‌متر است، بخش اعظمی از بارندگی سالانه این منطقه در کمتر از پنج ماه اول سال محقق شده است.

فرض الله پور گفت: در حالی که میزان بارش‌های کمتر از پنج ماه امسال خلخال ۸۶ درصد در مقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش دارد ، بارندگی‌های امسال  نسبت به دوره آماری درازمدت ۳۳ سال گذشته نیز ۶۵ درصد افزایش دارد.

او افزود: بهار امسال ۱۰ درصد از مناطق خلخال با خشکسالی ضعیف مواجه بود و در ۹۰ درصد از مناطق مختلف این شهرستان وضعیت نرمال ترسالی حاکم شده است.

فرض‌الله‌پور همچنین از افزایش ۳۹.۶ برابری بارندگی‌های تیرماه امسال در مقایسه با میزان بارندگی اولین ماه تابستان پارسال خبر داد و گفت: مجموع بارندگی‌های ۳۱ روز از تیرماه پارسال زیر یک میلی‌متر در این شهر بوده و در تیرماه امسال بیش از ۳۶ میلی‌متر باران در این منطقه باریده است.

او با بیان اینکه این حجم از بارندگی در اولین ماه از تابستان امسال در این شهر بی‌سابقه است، اظهارداشت: میزان بارندگی‌های تیرماه امسال خلخال در مقایسه با میزان بارندگی بلندمدت ۳۳ ساله این شهر نیز که ۱.۹ میلی‌متر است، بیش از ۷۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رییس اداره هواشناسی خلخال با اشاره به بارندگی ۳۳ میلیمتری باران در روز شنبه هفته جاری در شهر خلخال افزود: بارش این حجم از باران در دومین ماه از تابستان و اوج گرما کم‌سابقه بوده و این بارش توام با حاکمیت هوای سرد و مرطوب در منطقه موجب خنک شدن هوا شده است.

فرض الله پور گفت: وضعیت مناسب بارندگی‌های امسال و فراوانی بارش موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و طراوت و سرسبزی دوباره مراتع و چراگاه‌های طبیعی و وفور علوفه دام در این مناطق  شده است.

او همچنین با اشاره به خسارت‌های اخیر سیلاب و آبگرفتگی ناشی از بارندگی شدید باران به تاسیسات شهری، زیرساختی و منازل مسکونی مردم در خلخال افزود: مردم همه مناطق این شهرستان به توصیه‌های اداره کل هواشناسی استان توجه داشته و آمادگی لازم را نسبت به رویارویی با سیلاب و آبگرفتگی معابر در مواقع بارندگی تند باران و تگرگ را داشته باشند.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.