در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رقابت قیمت کاغذ با قیمت طلا و ارز!/ علت گرانی کتاب چیست؟

یک ناشر گفت: قیمت کاغذ در شرایط کنونی کشور، همچون قیمت طلا، سکه و ارز در نوسان است.

احمد دولت آبادی مدیر مسئول انتشارات نگارتابان، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت قیمت کاغذ گفت: قیمت کاغذ پس از افزایشی که داشت، دیگر کاهش نیافت. به نوعی در بازار با نوسان قیمت کاغذ مواجه هستیم؛ یک مدت قیمت کاغذ بالا می‌رود، چند روز ثابت می‌ماند و پس از آن باز افزایش یا کاهش دارد. وضعیت قیمت کاغذ مانند طلای ۱۸ عیار شده است؛ انگار کاغذ طلا و دلار است که هر لحظه قیمتش افزایش می‌یابد و نوسان دارد.


بیشتر بخوانید


او افزود: البته قیمت کاغذ در یک ماه اخیر سیر صعودی نداشته و گاهی کاهش یافته است. ولی افزایش نیافتن قیمت آن را در این مدت نمی‌توان یک موفقیت دانست؛ چون تیراژ کتاب به شدت کاهش یافته است. تیراژ کتاب ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ جلدی اصلاً کتاب محسوب نمی‌شود و برای جامعه‌ای که افراد باسواد و دانشجو دارد، این میزان تیراژ کتاب خوب نیست.

مدیر مسئول انتشارات نگارتابان ادامه داد: ناشران معدودی هستند که می‌توانند کتاب هایشان را با تیراژ‌های بالا منتشر کنند. در حالی که تیراژ کتاب اکثر ناشران پایین است. از سوی دیگر قیمت کتاب با وجود همین تیراژ‌های پایین روز به روز افزایش می‌یابد و بخشی از دلایل گرانی کتاب به قیمت بالای ملزومات چاپ بازمی گردد.

دولت آبادی در پایان بیان کرد: تعدادی از ناشران یاد گرفتند در وضعیت بد اقتصاد نشر احتیاط کنند و کتاب هایشان را با قیمت بالا عرضه کنند تا اگر قیمت کاغذ افزایش یافت، متضرر نشوند. آن‌ها به گونه‌ای روی کتاب هایشان قیمت گذاشتند که اگر به مخاطبانشان تخفیف دهند، باز هم سود کنند و متضرر نشوند. برخی هم کتاب هایشان را بدون تخفیف عرضه می‌کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار