خسارت ۵۰۰ میلیونی باران به مزارع برنج شهرستان رشت

بارش‌های چند روز اخیر در رشت به مزارع برنج این شهرستان بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مسعود اسدی پرور،رئیس جهاد کشاورزی رشت گفت: از ۶۲ هزار هکتار مزارع برنج شهرستان طی بارندگی‌های اخیر حدود ۱۶ هزار هکتارمعادل ۲۵ درصد اراضی خسارت دید.

او افزود: بارش مداوم باران در چند روز اخیر باعث شده تا محصول در حال رشد برنج به دلیل بارش‌های زیاد دچار خوابیدگی شده که این امر علاوه بر اینکه کشاورزان را هنگام برداشت برنج با مشکل مواجه می‌کند، از کیفیت این محصول نیز می‌کاهد.

رئیس جهاد کشاورزی رشت با اعلام اینکه ۱۱ درصد از اراضی شالیکاری کشور در رشت است، گفت: رشت بزرگترین شهرستان کشور از لحاظ داشتن مزارع برنج است و تاکنون برداشت برنج از حدود هفت درصد از شالیزار‌های این شهرستان انجام شده و هم اینک نیز با مساعد شدن هوا حدود ۳۵ درصد از اراضی آماده برداشت است.

مسعود اسدی پروربا اشاره به توزیع به موقع کود بین کشاورزان گفت: امسال با مساعدت و کمک مسئولان ۱۵ هزار تن کود بین کشاورزان شهرستان رشت توزیع شد و کشت برنج در ۶۳ درصد از اراضی این شهرستان مکانیزه انجام شد.

رئیس جهاد کشاورزی رشت گفت : سال گذشته نزدیک به ۲۷۰ هزار تن شلتوک و ۱۴۸ هزار تن برنج سفید از شالیزار‌های گیلان برداشت شد که امسال پیش بینی می‌شود حدود هشت الی ۱۰ درصد افزایش داشته باشیم که با این وجود انتظار است امسال حدود ۲۸۰ هزار تن شلتوک و ۱۶۰ هزار تن برنج سفید از مزارع شهرستان رشت برداشت شود.

او افزود: سال گذشته نیز کمک‌های مناسبی به کشاورزان رشت در خصوص خرید ماشین آلات کشاورزی، تجهیز و نوسازی مزارع شد که امید است این کمک‌ها همچنان ادامه یابد.

رئیس جهاد کشاورزی رشت به وضعیت و اهمیت رشت در بخش کشاورزی در سطح کشور اشاره وگفت: این شهرستان سه دهم درصد از مساحت کشور را دراختیار دارد، اما یک درصد از تولیدات کشاروزی متعلق به رشت است که رقم بسیار مناسبی است .

اسدی پور افزود: همچنین ۲۸ درصد از شاغلان در رشت در بخش کشاورزی فعالیت دارند که میانگین کشور در اشتغال بخش کشاورزی، ۱۸ درصد است و علاوه بر آن محصولات کشاورزی زیادی در رشت کشت می‌شود که مهمترین و استراتژی‌ترین محصول، برنج است.

انتهای پیام/عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.