با صید مسئولانه میگو از بر هم زدن توازن آبزیان خلیج فارس جلوگیری شود

کارشناس صید اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: برای داشتن مدیریت صید مسئولانه باید به فکر تکثیر و پرورش میگو بود تا صید این آبزی دریایی، چالشی برای برهم زدن توازن زیستی دیگر آبزیان خلیج فارس نشود.

حسین شادکامی کارشناس صید و بهره‌برداری اداره کل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بیان کرد: میگو یکی از گونه‌های با ارزش غذایی، در خلیج فارس که در چرخه زیستی اولیه آبزیان (بعداز پلانکتون‌ها) اهمیت بسیاری دارد.

او ادامه داد: این گونه جزء آبزیان کوتاه عمر است یعنی یک تا دوسال عمر می‌کند و در سال دوبار (بهاره-پاییزه) بارور می‌شود که در هر مرحله تا یک میلیون تخم ریزی دارد.

این کارشناس صید با اشاره به اینکه میگو تکمیل کننده زنجیره غذایی دیگر آبزیان در چرخه اکوسیستم دریایی است، افزود: میگو‌ی ببری سبز یکی از ارزشمند‌ترین گونه‌هاست که به علت داشتن مواد پروتئینی بالا در اقتصاد صیادی نسبت به سایر گونه‌های دریایی دیگر ارزش افزوده به نسبت خوبی پیدا کرده و توانسته فرایند یک گونه صنعتی را در عمل آوری  وبازاریابی به دست آورد.


بیشتر بخوانید


از بین رفتن ۷ تا ۸ کیلو آبزی برای صید یک کیلو میگو

شادکامی با بیان اینکه میگو با ابزار ترال ( در گویش محلی گوفه) که هزینه کمتر و بازده بیشتری دارد، صید می‌شود، عنوان کرد: هر چند این روش، اقتصاد صید را رونق می‌بخشد. اما همزمانی فصل صید میگو با زمان رشد سایر گونه‌ها که همزیست با میگو هستند و در ترکیب صید قرار می‌گیرند، آن‌ها را از گردونه حیات خارج می‌کند.

او ادامه داد: به ازای هر کیلوگرم میگو، ۷ تا ۸ کیلوگرم انواع گونه‌های صید از جمله بیش از ۴۵ گونه از ماهیان تجاری شاخص که دست‌کم یک‌بار به مرحله تخم ریزی نرسیده‌اند، به عنوان صید دور ریز به دریا سرازیر می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت ۱۰ تا ۱۵ هزار تن از این نوع آبزیان از بین می‌روند.

کاهش نقش میگو در صید سالانه

کارشناس صید و بهره‌برداری اداره کل شیلات استان بوشهر بیان کرد: در آمار چند دهه میگو کمتر از یک  تا دو درصد صید سالانه را به خود اختصاص داده است که نسبت به دهه‌های گذشته بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش نشان می‎دهد و به مراتب تاثیر بسزایی در کاهش رشد و باروری، و انقراض سایر آبزیان داشته است.

شادکامی تاکید کرد: برای داشتن مدیریت صید مسئولانه باید با حساسیت موضوع صید میگو از نظر توجیه اقتصادی، تامین پروتئین و اشتغال بررسی شود و رونق تکثیر و پرورش این آبزی در دستور کار قرار گیرد تا صید میگوی دریایی، چالشی برای برهم زدن توازن زیستی آبزیان در خلیج فارس نشود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.