بازگشایی دفاتر توسعه تجارت خارجی خراسان شمالی در ازبکستان و عراق

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی از بازگشایی دفتر توسعه تجارت خارجی خراسان شمالی در ازبکستان و عراق خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، سعید پورآبادی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: به تازگی نمایندگی دفاتر توسعه تجارت خارجی استان در کشور‌های ازبکستان و عراق بازگشایی شده و با پیگیری‌های انجام شده فعالیت این دفاتر به زودی آغاز می‌شود.

پورآبادی گفت: این دفاتر با هدف سهولت در برقراری ارتباطات و مبادلات تجاری و اطمینان بخشی معاملات انجام می‌شود.

او به قابلیت‌های بالقوه خراسان شمالی برای تولید محصولات مشترک و همچنین محصولات تولیدی استان در آن کشور‌ها به منظور حضور در بازار‌های آسیای شرقی و میانه اشاره کرد و ظرفیت‌های همکاری با عراق و ازبکستان را متنوع عنوان کرد.

پورآبادی گفت: پارسال از نظر ارزشی ۱۰۵میلیون دلار و از نظر وزنی ۳۵۴.۹هزار تن این استان صادرات کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱۰.۱درصد رشد و از نظر وزنی ۰.۸ درصد کاهش یافت.


بیشتر بخوانید


خراسان شمالی سالانه یک میلیون و ۴۰۰هزار تن محصول باغی و کشاورزی، ۴۵هزار تن فولاد و ۹۰۰هزار تن محصولات پتروشیمی تولید می‌کند که به گفته کارشناسان بخش زیادی از آن، قابلیت صادرات دارد.

نزدیکی به کشور‌های آسیای مرکزی، وجود ۳۰۰کیلومتر مرز با کشور ترکمنستان و دارا بودن مشترکات تاریخی و فرهنگی از مزیت‌های مهم این خطه برای توسعه تجارت خارجی است.

همچنین تولید سالانه بیش از یک میلیون تن سیمان و بیش از ۲۳۰هزار تن آلومینا از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی استان است.

۴۴درصد از جمعیت استان در روستا‌ها ساکن هستند و این مزیت بسیار خوبی برای پرداختن به بخش کشاورزی با رویکرد صادرات است.

انتهای پیام/د

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.