رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: در گذشته به دلیل نگاه حمایتی صدور مجوز استحکام بنا با دیده اغماض بود، اما اکنون نگاه سخت‌گیرانه‌ای داریم.

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت فضا‌های آموزشی مدارس غیردولتی بیان کرد: این مدارس کمکی به دولت هستند و اگر مدارس غیردولتی نبود جمعیت محصل در آن باید به سمت مدارس دولتی روانه می‌شد بنابراین نگاه ما در سازمان نوسازی مدارس کشور به این مدارس نگاه حمایتی است و براساس قوانین و ضوابط با آن برخورد می‌کنیم.

او ادامه داد: آنچه در مسیر تایید فضا‌های آموزشی مدارس غیردولتی در حیطه وظیفه ما قرار می‌گیرد این است که در زمان تاسیس مدرسه  بازدید انجام شود تا از نظر استحکام و معماری فضای درنظر گرفته شده شرایط مناسبی وجود داشته باشد؛ چراکه معماری مدارس موضوعی هویت بخش است از طرفی سرانه و زیربنا هم پارامتر‌های مهمی هستند.

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه برخی مدارس غیردولتی در گذشته با همین فرمول و ضوابط تاییدیه گرفتند، گفت: البته شرایط اخیرا تفاوت‌هایی داشته و سخت‌گیرانه‌تر شده است، پیش‌تر سعی بر این بود تا شرایط برای ایجاد مدارس تسهیل شود و نگاه حمایتی وجود داشت بنایراین در مواردی با کمی اغماض تاییدیه استحکام بنا برای این مدارس صادر می‌شد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه در شرایط فعلی همان بخشنامه‌های قبلی تغییراتی داشته و سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کند، گفت: با تصویب آیین نامه استقرار این قوانین سخت‌گیرانه شد و در آیین نامه به صراحت می‌گوید که مدارس باید آیین نامه ۲۸۰۰ که به مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله اشاره می‌کند، داشته باشند.

فرصت ۳ ساله به مدارس غیر دولتی برای تائیدیه استحکام بنا

او بیان کرد: البته به مدارس غیردولتی فرصت سه ساله داده شده است تا اگر از نظر فضا‌های آموزشی شرایط مناسب و منطبق با آیین نامه‌ها ندارند، تغییراتی در این مورد انجام دهند، برای مجموعه‌های جدید که تازه تاسیس هستند رعایت قوانین در چارچوب شرایط آیین نامه استقرار ضرورت دارد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: اتفاق خوبی که در شروع سال ۹۹ داشتیم علاوه بر استفاده از بدنه کارشناسی از ظرفیت مهندسان مشاور استفاده می‌کنیم تا کار را برون سپاری کنیم بنابراین حجم درخواست‌ها تعدیل شد و مدارس می‌توانند ابتدا تاییدیه از طریق مهندسان مشاور دریافت کند و بعد از آن دیگر مراحل کاری ادامه یابد.

او درباره وضعیت مدارس دولتی هم با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی هستند، گفت: از این ارقام ۱۲ درصد نیازمند تخریب و بازسازی و۱۸ درصد نیازمند مقاوم سازی است که البته نسبت به آمار دهه ۸۰ شرایط بهتر شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.