مرمت سرا‌های بازار تاریخی زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: با مشارکت و همکاری مالکین، مرمت سرا‌های بازار تاریخی زنجان آغاز می‌شود.

بازار تاريخی زنجانبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، امیر ارجمند مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان با بیان اینکه بازار  زنجان در قلب بافت قدیمی این شهر قرار دارد و سرا‌ها یکی از مهمترین عناصر کالبدی این بازار هستند که از نظر ساماندهی، حفاظت و مرمت همواره مورد توجه میراث فرهنگی بوده است گفت: این مرمت در راستای احیاء سرا‌ها و تبدیل کردن به بازارچه‌های صنایع دستی است.
 
ارجمند افزود:مرمت سرا‌های بازار زنجان مانند سرای بهجت، سرای ناصری، سرای ذبیحیان، سرای شامی و ... در بردارنده ی مطالعات تاریخی، وضع موجود، آسیب شناسی و در نهایت طرح احیاء و مرمت معماری ۱۳ سرا از مجموعه سرا‌های بازار زنجان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان تاکید کرد:برای استحکام‌بخشی، مرمت و ساماندهی سرا‌های بازار تاریخی زنجان لازم است بازاریان به صورت جدی مشارکت داشته باشند.

او ادامه داد:عملیات پیش بینی شده برای مرمت این سراها، سبک‌سازی بام‌ها، اجرای عایق رطوبتی، اجرای ناکش و رفع رطوبت‌های صعودی، تعویض آجر‌های فرسوده، پاکسازی سطوح آجری، خارج ساختن بندکشی فرسوده و ... در سرا‌های بازار زنجان است.

این مجموعه دارای ۱۴ راسته، ۱۵ سرا، ۷ میدان، ۷ مسجد و ۳ حمام می‌باشد و با داشتن ۵۶ ورودی با شبکه ارتباطی کل شهر در ارتباط بوده و مساحتی در حدود ۱۰ هکتار را شامل می‌شود.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.