آشنایی با روش تهیه پیراشکی گوشت

در این مطلب قصد داریم طرز تهیه پیراشکی گوشت را بیان کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از غذا‌های خوشمزه و مجلسی، پیراشکی گوشت می‌باشد که به عنوان پیش غذا می‌توان از آن استفاده کرد. برای تهیه این غذای خوشمزه، ابتدا باید خمیر جادویی خود را آماده کنیم. خمیر این پیراشکی بافت خاصی دارد، به این صورت که در هنگام خوردن حالت ترد بودن نان را احساس کنید.

برای تهیه خمیر به آرد، شیر، روغن، تخم مرغ، خمیر مایه، نمک، آب ولرم نیاز داریم. ابتدا کاسه‌ای رو برمی‌داریم و داخلش آب میریزیم و بعد خمیر مایه رو در آن حل میکنیم و به مدت ۱۰ دقیقه میزاریم کنار و بعد آرد رو الک می‌کنیم و بعد تخم مرغ رو به آن اضافه میکنیم و هم میزنیم و بعد آب و نمک رو به آرد اضافه میکینم و خوب هم میزنیم و ورز میدیم تا جاییکه به دست نچسبد واگر به دست می‌چسبد، کمی به آن ارد اضافه می‌کنیم تا حالت چسبندگی آن از بین برود و بعد به مدت ۱ ساعت خمیر رو تو جای گرم استراحت می‌دیم.

بعد از آماده شدن خمیر، مواد پیراشکی را آماده می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه پیراشکی:

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

فلفل دلمه‌ای یک عدد

پیاز یک عدد

قارچ ۲۰۰ گرم

رب گوجه یک قاشق

آب لیموی ترش یک قاشق

پنیر پیتزا ۱۰۰ گرم

نمک و فلفل سیاه وزرد چوبه به مقدار لازم

روغن به مقدار نیاز


بیشتربخوانید


طرز تهیه:

در مرحله اول، ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم و با مقداری روغن در یک تابه مناسب تفت می‌دهیم تا پیاز طلایی و سبک شود. در ادامه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا یکدست شوند.

در ادامه گوشت چرخ کرده را اضافه می‌کنیم و چند دقیقه به همراه پیاز تفت می‌دهیم تا گوشت چرخ کرده به خوبی سرخ شود. در ادامه قارچ‌ها را به صورت ورقه‌ای یا نگینی خرد می‌کنیم و به تابه اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم.

در مرحله بعد، آب لیمو ترش را هم به همراه قارچ‌ها اضافه می‌کنیم تا از سیاه شدن رنگ قارچ‌ها جلوگیری کند. پس از اینکه آب قارچ‌ها کشیده شد، فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و به همراه دیگر مواد چند دقیقه تفت می‌دهیم تا نرم شود.

می‌توانید پیراشکی‌ها را داخل روغن هم سرخ کنید و در این صورت دیگر نیازی به فر ندارید. برای این منظور داخل یک ظرف گود مقداری روغن مخصوص سرخ کردنی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید، سپس پیراشکی‌ها را با حوصله داخل روغن سرخ کنید

در مرحله بعد در ظرفی جدا رب گوجه تفت می‌دهیم تا خامی آن گرفته شود، اگر هم بخواهید می‌توانید در همان ظرفی که مواد هست، مواد را کنار بزنید و رب را در گوشه‌ای از ظرف تفت دهید و بعد با مواد اضافه کنید. حالا مقداری نمک اضافه می‌کنیم و مواد را با هم مخلوط می‌کنیم تا یکدست شوند، سپس تابه را کنار می‌گذاریم تا مواد خنک شوند.

در این مرحله به سراغ خمیر می‌رویم تا ببینم زمان استفاده از خمیر فرا رسیده یا نه. پس از گذشت یک ساعت خمیر را کمی ورز می‌دهیم تا هوای اضافی درونش خارج شود سپس آنرا با وردنه به صورت یکدست با قطر نیم سانتی متر روی یک سطح صاف پهن می‌کنیم. حالا با یک قالب گرد یا دهانه کاسه ماست خوری قالب می‌زنیم.

روی هر خمیر قالب زده شده مقداری از مایه گوشت قرار می‌دهیم سپس روی گوشت کمی پنیر پیتزا می‌ریزیم و لبه خمیر را روی مایه گوشت بر می‌گردانیم.

در مرحله بعد لبه‌های خمیر را با چاقو یا چنگال روی هم فشار می‌دهیم تا به هم بچسبند. پس از اینکه همه پیراشکی‌ها را آماده کردیم، سینی فر را کمی چرب می‌کنیم سپس پیراشکی‌ها را با کمی فاصله روی سینی فر می‌چینیم.

تخم مرغ و روغن را با هم مخلوط می‌کنیم و برای رومال پیراشکی استفاده می‌شود. پس از مالیدن رومال، روی پیراشکی‌ها، اگر دوست داشتیم می‌توانیم مقداری کنجد یا تخم خرفه هم بپاشیم تا مجلسی‌تر شوند.

در مرحله بعد فر را باید از ۱۵دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنیم تا گرم شود، سپس پیراشکی‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر می‌گذاریم تا بپزند. پس از اینکه پیراشکی‌ها آماده شدند دو دقیقه گریل را روشن می‌کنیم تا روی پیراشکی‌ها طلایی شود.

البته اگر تمایل داشتید می‌توانید پیراشکی‌ها را داخل روغن هم سرخ کنید و در این صورت دیگر نیازی به فر ندارید. برای این منظور داخل یک ظرف گود مقداری روغن مخصوص سرخ کردنی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید، سپس پیراشکی‌ها را با حوصله داخل روغن سرخ کنید و به همراه سس مورد علاقه تان میل کنید.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

برچسب ها: خانه داری ، آشپزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا شهابی
۲۱:۲۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
البته خیلی خوب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
خسته نباشید
تهیه خمیر خیلی مهمه که مقدار مواد اولیه ذکر نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۰۱:۴۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
دست مریزاد عااااالی
Iran (Islamic Republic of)
نوژین
۱۰:۰۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
خیلی عالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
عالی است
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۲:۰۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
عالی بود ممنون
آخرین اخبار