دانش‌بنیان‌ها برای جایگزینی گندم به جای ذرت ایده می‌دهند

فراخوانی برای طرح امکان‌سنجی جایگزینی یک تا دو میلیون تُن گندم بوجاری به جای ذرت دانه‌ای در جیره دام و طیور با مشارکت دانش‌بنیان‌ها منتشر شد.

به گزارش  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به تولید داخلی آنزیم‌های مورد نیاز برای جایگزینی گندم با بخشی از ذرت در جیره دام و طیور، قرار است گندم به خوراک دام و طیور تبدیل شود.

در شرایط فعلی کشور موضوع تامین مالی واردات ذرت دانه‎ای یا تدارک تامین داخلی آن با مسائل و چالش‌های مختلفی همراه است، از این رو ایده جایگزینی گندم مازاد بر مصارف انسانی به‌جای ذرت در جیره دام و طیور به موضوع فراخوان منتشر شده از سوی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بدل شده است.

آمار‌های موسسه تحقیقات علوم دامی کشور نشان می‎دهد در بسیاری از جیره‎های طیور، بخش زیادی از انرژی قابل سوخت و ساز توسط ذرت دانه‎ای تامین می‎شود. گندم در مقایسه با ذرت دارای تنوع بیشتری از نظر مواد مغذی است با این وجود قیمت بالای گندم باعث شده از این ماده به میزان کمتری برای تامین خوراک دام و طویر استفاده شود.

این ماده غذایی در شرایط عدم دسترسی به ذرت، می‌تواند جایگزین مناسبی برای این ماده غذایی در جیره غذایی طیور باشد. همین موضوع هم ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را مصمم به انتشار فراخوانی کرد تا شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت در این طرح، ایده‌های خلاقانه خود را برای اجرایی شدن این اتفاق ارائه کنند.


بیشتر بخوانید


در این فراخوان آمده است که موضوعاتی مانند «بررسی ابعاد اقتصادی و تحلیل حساسیت طرح در سطح ملی با در نظر گرفتن شرایط تحریم»، «بررسی پایداری مالی اجرای طرح با توجه سناریو‌های مختلف فنی و قیمتی در بستر سیکل‎های تجاری قابل پیش بینی برای مواد غذایی» و «اعتبارسنجی داده‎های زنجیره عرضه گندم از حلقه تولید تا حلقه تبدیل به آرد» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فعالان صنعت طیور کشور، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت‌های جیره‌نویسی و تهیه خوراک دام و طیور از جمله ذینفعان این فراخوان منتشر شده هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دانش بنیان ، گندم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار