معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد؛

وجود پتانسیل غنی مس،آهن و طلا در منطقه زواریون قم

معاون وزیر صمت در جلسه شورای معادن قم گفت:منطقه زواریون قم پتانسیل های خوبی از سه ماده معدنی مس، آهن و طلا دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،  شهیدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در جلسه شورای معادن استان قم در سالن کرامت استانداری، با اشاره به شناسایی ۱۹ محدوده پتانسیل دار مواد معدنی در استان قم اظهار کرد: استان قم پتانسیل خوبی در سه ماده معدنی مس، آهن و طلا در منطقه زواریون دارد.

او افزود: موقعیت ایران به لحاظ زمین‌شناختی به‌گونه‌ای است که یک کمربند متالوژونی از آن عبورمی‌کند که استان قم نیز در این موقعیت قرارگرفته است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه یک نعمت خدادادی و منابع فلزی فراوانی در سطح استان قم دیده می‌شود، گفت: این کمربند متالوژونی سبب شده درمجموع در ۲۷ عنصر جزو پانزده کشور دنیا باشیم و با پیشرفت تکنولوژی در حال حاضر این عناصر به ۸۱ عنصر رسیده است.

او بیان کرد: بر اساس اکتشافاتی که در کشور اتفاق افتاده در حال حاضر ذخیره زمین‌شناسی ما حدود ۵۵ میلیارد تن است که از این میزان چیزی حدود ۳۰ میلیارد تن ذخیره قطعی است، بر اساس آمار‌ها ۶۶ درصد این میزان، ماده معدنی غیرفلزی و سنگ ساختمانی است و مابقی جزو عناصر فلزی محسوب می‌شود.

شهیدی با بیان این که تولید فولاد کشور در حال حاضر ۳۵ میلیون تن است، افزود: تا افق ۱۴۰۴ باید این میزان را به ۵۵ میلیون تن برسانیم که نیازمند آن هستیم که استخراج سالانه سنگ‌آهن کشور، ۱۷۰ میلیون تن شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: سازمان زمین‌شناسی به‌عنوان اولین حلقه چرخه معدن کاری که اکتشاف است وظیفه اکتشاف را بر عهده دارد.

او با اشاره به شناسایی ۱۹ محدوده پتانسیل دار مواد معدنی در استان قم اظهار کرد: قم پتانسیل خوبی در سه فلز مس، آهن و طلا در منطقه زواریون دارد، اما مجوز‌های لازم را منابع طبیعی و جنگل‌ها در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

شهیدی بیان کرد: آورده سازمان زمین‌شناسی حدود ۴۰ میلیارد تومان است که این رقم در بخش اکتشاف در بودجه سازمان زمین‌شناسی عدد قابل‌توجهی است، باید کار‌های اکتشاف تکمیلی انجام بگیرد تا آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌ایم با توجه به آورده‌ای که سازمان زمین‌شناسی به استان آورده است، وارد مذاکره با بخش خصوصی شده و تفاهم‌نامه‌ای به امضا برسانیم و ادامه کار را به بخش خصوصی بسپاریم.

او در پایان عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنیم کنسرسیومی از شرکت‌های معدنی در استان شکل بگیرد و این کنسرسیوم با سازمان زمین‌شناسی وارد انعقاد تفاهم‌نامه‌ای شده و چگونگی روند ادامه اکتشاف را استان بر عهده بگیرد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
خوش به حال مسئولین هر چه ثروت بیش فقیر بیشتر ...