احتمال انتقال ویروس کرونا در فعالیت‌های روزمره چقدر است؟

کارشناسان، میزان خطر ابتلا به کووید ۱۹ در فعالیت‌های روزانه را به پنج گروه کم‌خطر، به نسبت کم‌خطر، خطر متوسط، خطر به نسبت زیاد و خطر زیاد تقسیم‌بندی می‌کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، با تداوم شرایط کرونایی یکی از مسائل مهم مردم این است که در این وضعیت چطور با کمترین خطر به کارهای روزمره خود برسند؟

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این باره گفت: میزان خطر ابتلا به کووید ۱۹ به نوع فعالیتی که انجام می‌دهیم، میزان انتشار ویروس در جامعه، محیط، سطح ایمنی و بیماری زمینه‌ای در شما یا افرادی که با شما زندگی می‌کنند یا افرادی که قرار است در دو هفته آینده با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و نیز میزان رویارویی با عوامل خطر کرونا در دو هفته گذشته و برنامه دو هفته آینده شما دارد.

بتول امیری افزود: میزان خطر ابتلا به کووید ۱۹ در فعالیت‌های روزانه به پنج گروه کم‌خطر، به نسبت کم‌خطر، خطر متوسط، خطر به نسبت زیاد و خطر زیاد تقسیم‌بندی شده است.

میزان خطر فعالیت‌های روزمره

او ادامه داد: فعالیت‌هایی مانند باز کردن نامه، گرفتن غذا از بیرون بر یا حضور در پمپ‌بنزین کم‌خطر و فعالیت‌هایی مانند خرید مواد غذایی از سوپرمارکت، گذراندن یک ساعت در یک زمین‌بازی و غذا خوردن در فضای بیرونی رستوران کم‌خطر تا متوسط هستند.


بیشتر بخوانید


متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر صرف شام در خانه شخص دیگر یا کار یک هفته در یک ساختمان اداری را در رتبه خطر متوسط عنوان کرد و گفت: دامنه خطر به نسبت زیاد شامل رفتن به آرایشگاه یا پیرایشگاه، شرکت در عروسی یا مراسم تشییع‌جنازه و بغل کردن یا دست دادن با یک دوست است.

امیری، بیشترین خطر را مربوط به فعالیت‌هایی مانند غذا خوردن در بوفه، شرکت در یک مراسم مذهبی، شرکت در کنسرت بزرگ یا رفتن به سینما دانست.

او تأکید کرد: خطر ابتلا به کووید ۱۹ در فضا‌های بسته با تهویه نامناسب بیشتر از فضای باز است و در محیط‌هایی که امکان رعایت فاصله ۱ متر و ۸۰ سانتی وجود ندارد و پرتراکم و شلوغ باشد، نیز بیشتر است.

مراقب سالمندان و بیماران باشیم

این متخصص پزشکی اجتماعی بیان کرد: احتمال ابتلا و عوارض آن در سالمندان به دلیل وجود بیماری‌های زمینه‌ای شدیدتر است و در افراد دچار دیابت و افراد چاق خطر عوارض احتمالی در صورت ابتلا بیشتر خواهد بود.

امیری افزود: در افراد سیگاری، افراد دارای فشارخون، سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی ابتلا به کووید ۱۹ خطرناک‌تر است و خطر ابتلا در افراد دچار نقص ایمنی و سرطان نیز خطرناک‌تر از سایر افراد است؛ ازاین‌رو اگر قرار است به دیدار این گروه از افراد بروید مطمئن شوید علاوه بر رعایت اصول ایمنی، در دو هفته قبل از ملاقات کار‌های کم‌خطر انجام داده باشید.

او گفت: میزان رویارویی با عوامل خطر کرونا در دو هفته گذشته را در خود و میزبان خود بررسی کنید، واضح و بدون تعارف در مورد خطر درک شده از سوی خودتان برای ابتلا، با میزبان صحبت کنید و همزمان مطلع شوید چه خطراتی از جانب میزبان برای شما و خانواده شما وجود داشته است؛ مهارت ارزیابی خطر ابتلا به کووید ۱۹ را به دیگران یاد دهید و خود نیز آن را بکار گیرید.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.