آغاز بارش‌ها در گیلان/شالیکاران از برداشت برنج خودداری کنند

مدیرکل هواشناسی گیلان از آغاز بارش‌ها در استان خبر داد و گفت:شالیکاران باید برای جلوگیری از خسارت به شالی‌های درو نشده خروجی شالیزار‌ها را باز کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمد دادرس، مدیرکل هواشناسی گیلان امروز گفت: بر اساس نقشه های هواشناسی سامانه بارشی به استان رسید و حدود یک هفته شاهد بارش باران و خنک شدن هوا خواهیم بود.

او  از کاهش ۴ تا ۹ درجه‌ای دمای هوا در این مدت خبر داد و افزود:  شالیکاران باید برای جلوگیری از خسارت به شالی‌های درو نشده، خروجی شالیزار‌ها را باز کنند.

مدیرکل هواشناسی گیلان وزش باد، رعد و برق، مه آلودگی هوا و بارش تگرگ را از وضعیت  جوی استان تا روز چهارشنبه  اعلام کرد.

 دادرس همچنین به شهروندان توصیه کرد: به دلیل بالا آمدن آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل ها، از استقرار در نزدیکی رودخانه ها، خودداری کنند.

او با بیان اینکه  دریا نیز در این مدت برای شنا و فعالیت های دریایی نامناسب است،تصریح کرد: در حال حاضر دمای شهر رشت مرکز استان ۲۴درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی هوا نیز ۸۳ درصد است.

ابراهیم اکبرزاده، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:شالیکاران گیلانی تا کنون ۹۵ هزار هکتار معادل حدود ۴۰درصد شالیزار‌های استان را برداشت کرده اند و ۷۰ هزار هکتار معادل ۷۳ درصد این شالیزار‌ها ماشینی برداشت شده است.

او با بیان اینکه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین ویژه برنج، برای برداشت ماشینی برنج در نظر گرفته شده افزود: پیش بینی می‌شود، با توجه به ظرفیت ماشین آلات کشاورزی، بیش از ۱۸۰ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار استان ماشینی برداشت شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان به شالیکاران توصیه کرد: با توجه به شدت بارش‌ها در روز‌های دوشنبه و سه شنبه هفته آینده زهکش‌ها و خروجی شالیزارهایشان را باز کنند تا آب باران به خسارت‌هایی که درو نشده اند خسارت وارد نکند.

اکبرزاده تصریح کرد: پیش بینی می‌شود شالیکاران گیلانی امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تُن شلتوک به ارزش بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان برداشت کنند که حدود ۷۵۰ هزار تُن برنج سفید از آن به دست می‌آید.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.