دادگاه پرونده پتروشیمی به ایستگاه آخر رسید/ صدور حکم تا دو هفته آینده

آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده پتروشیمی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،هفدهمین و آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده پتروشیمی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

این پرونده ۱۵ متهم دارد که ۵ متهم آن به نام‌های مرجان شیخ الاسلامی، محمدحسین شیرعلی، مهدی شریفی نیک نفس، سید امین قریشی سربستانی و اشرف ریاحی متواری هستند.


بیشتر بخوانید


قاضی مسعودی مقام گفت: ۱۴ میلیارد و نیم صادرات ارز صورت گرفته و رفت و آمد داشته است و مدیرعاملان خبر ندارند، اما با آن ده‌ها شرکت هم خریده‌اند.

وی ادامه داد:در رای چند هزار صفحه‌ای ما تمام صحبت‌های خود را می‌کنیم در این دادگاه هیچ آشنایی وجود ندارد و اینکه آقایان می‌گویند جا‌های دیگر آدم دارند ارتباطی به این شعبه ندارد اینجا این گونه مسائل به بن بست می‌خورد.

ابوالفضل ملکی شمس آبادی برای دفاع آخر در جایگاه مخصوص قرار گرفت.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم گفت: شما ارز را آورده اید فروخته اید باز ارز گرفته اید و عواید حاصل از آن را داشته‌اید.

وی ادامه داد: اسناد بانک اقتصاد نوین رو به روی من قرار دارد شما ارزی که باید به شرکت‌ها میدادید را فروخته اید و مجدداً از داخل ارز خریده اید و مابه‌التفاوت آن را برده اید به عنوان مثال مبالغی نظیر ۲۸۰ میلیون و ۲ میلیارد یورو گرفته اید.

قاضی مسعودی مقام گفت: ارز نیمایی متعلق به زمان شما نیست شما ارزی را فروخته اید که باید تسلیم pcc می‌شد، اما تسلیم نشده است و آن را فروخته اید ما به التفاوتش را برداشته اید باز ارز از داخل خرید و آن را تسلیم کرده اید.

وی ادامه داد: سند حسابرسی بانک اقتصاد نوین وجود دارد.

متهم گفت: صرافی هیچ ارزی دوباره به من نداد.

قاضی مسعودی مقام گفت: همان صرافی تایید کرده است که شما مجدداً ارز گرفته اید و عملیات ارزی جنابعالی وجود دارد شما برای توجیه رفتار خود نظام بانکی را زیر سوال نبرید.

متهم ملکی گفت: صرافی به من ارز نداد به من ریال داده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: باز هم به شما تاکید می‌کنم اظهارات کذب نگویید جلسه پیشین هم شما صحبت‌های دروغین داشته‌اید و مطالبی خلاف واقع را بیان کرده اید فکر نکنید این مطالب کفایت می‌کند اسناد موجود است مجدداً دو سه روز پیش باز استعلام کرده‌ایم و تایید کرده‌اند که شما ما به التفاوت‌ها را برداشته اید و از تبدیل‌ها سوء استفاده کرده اید.

متهم ملکی گفت :من فقط کارگزار بودم.

قاضی مسعودی مقام گفت: مابه التفاوت عملکرد ارزی شما موجود است شما که به تمام بانک‌ها مراجعه کرده اید و تهدیداتتان و اقدامات فشاری که به سیستم‌ها آورده‌اید وجود دارد.

وی ادامه داد: شما متهم هستید متهمان این پرونده باید بفهمند که تهدیدهایی که در گذشته می‌کردند دیگر وجود ندارد باید بدانید اقوامتان، فرزندتان و برادرتان را که می فرستید و غیرمستقیم تهدید می‌کنند سفره کارشان برچیده شده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: انشاالله پرونده تهدیدهایی که می‌کنید رسیدگی می‌شود.

وی گفت: مدیران شرکت صحبت‌های شما را تایید نمی‌کنند.

متهم ملکی گفت: پس چرا به من ارز داده‌اند.

قاضی مسعودی مقام گفت: اینها را من دیگر نمی‌دانم دیگر اظهارات را کامل بخوانید تا متوجه شوید همین الان سند ۳۰۰ میلیونی در بانک اقتصاد نوین را به من بدهید اگر راست می گویید.

ممتهم ملکی گفت: به من ثابت کنید.

قاضی مسعودی مقام گفت: من نباید به شما ثابت کنم اسناد بانکی وجود دارد که می‌گوید شما فقط در ۳ فقره بیش از ۳۰۰ میلیون عایدی داشته‌اید.

متهم ملکی گفت: من در خارج از کشور نه خانه دارم و نه هیچ منفعتی هر چه هست در ایران است به دلیل بیم متواری شدن ماه ها است که در زندان هستم و فقط به بانک اقتصاد نوین شعبه شیراز شمالی مراجعه کردم.

وی ادامه داد: نمی‌دانم چه کسی ارز داده است بانک اقتصاد نوین این گونه میگفت.

در ادامه جلسه متهم صمیمی در جایگاه مخصوص قرار گرفت و گفت: مبلغ ریالی مندرج در کیفرخواست فاقد ادله است عمده ارز‌های خریداری شده در بازار فرعی و به نرخ آزاد بوده من نه ارز خریدم، نه ارز فروختم و نه دستور دادم، چطور از این موضوع منتفع شدم.

متهم صمیمى گفت: استدعا دارم درباره مسائل ارزى، از دستگاه هاى ذی ربط استعلام لازم کنید یا کارشناسان امر را در دادگاه بیاورید تا موجب تضییع حقى نشود.

وى ادامه داد: در مورد فروش ارزهاى مجتمع هاى دولتى باید بگویم این مطلب کذب محض است و نمى‌تواند اخلال ارزى محسوب شود.

قاضى مسعودی مقام گفت: از نظر شما هیات مدیره هیچ کاره است و خانم درى همه کاره است، همه اعداد را غلط مى خوانید رقم هایى که شما گفتید خیلی بیشتر است و اگر هست لااقل اقرار کنید. پول‌هایى که از تبدیل ارز گرفتید و شرکت خریدید غلط است. شما ١٢٠ میلیارد گرفتید و شرکت خریدید.

وی ادامه داد: در یک سال ١٢٠ میلیارد کسر داشته است و شرکت هاى متعدد خریده اید.

متهم صمیمى گفت: در مورد بحث اخلال ارزى، لطفا بررسی کنید اگر کسی عایداتى داشته به سزاى عملش رسانده شود.

قاضى مسعودى مقام گفت: در مورد چند پتروشیمى و پترول باید رسیدگى شود و پرونده به دادسرا ارجاع مى شود تا به سایر اتهامات شما مانند پولشویى رسیدگى شود.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما از گفتن مطالب کذب ابایى ندارید، تمام سرمایه شما طى این چند سال مشخص است و سرمایه گذارى شما بعد از خصوصی سازى به این شکل است که در شرکت موفق به سرمایه گذارى شدید و همه آن‌ها ناشی از تغییر و فروش این ارزهاست.

وی ادامه داد: از صدف عسلویه، لردگان، ایلام، کازرون، فسا، جهرم، داراب و.. تمامى تاریخ‌ها استخراج شده و غیر از این‌ها اساسا درآمدى نداشتید باید بگویم که درآمدهاى شما طى سال‌هاى مختلف مشخص است و اساسا امکان ندارد که بتوانید این میزان سرمایه‌گذارى را داشته باشید.

قاضی مسعودی مقام اظهار کرد: شما از این جیب در مى‌آوردید و در جیب دیگر مى‌گذاشتید و مى‌گویید که دستور مدیرعامل است؟ شما بعد از ورود به پی سی سی حدود ٧٠ شرکت داشتید و شرکت هاى شما و علایى رحمانى مشخص است، این همه کارخانه و هتل در انگلیس و افغانستان و در داخل را از کجا آورده‌اید؟

وی ادامه داد: شما در ایران زمین هم بودید و الان پرونده آن تشکیل شده پترول با یک زد و بند جابجا شده، چون بدهى داشتید تهاتر را انجام دادید، شما به شرکت‌ها بدهى داشتید و سپس آن را چند برابر کردید و پترول را به دولت انداختید.

قاضى مسعودى مقام گفت: حداقل جزئى از صداقت را رعایت کنید مظلوم نمایى درست نیست؛ شما یک کارمند جز را مسئول و همه کاره مى کنید؛ دفاعیات شما امروز بیانگر این است که خانم متهم درى همه کاره است.

در ادامه جلسه دادگاه متهم رضا حمزه لو در جایگاه مخصوص قرار گرفت و گفت: قطع یقین ما هم انسان هستیم و ممکن است که در مدیریت خود مشکلاتی را به وجود آورده باشیم، اما ما به دنبال رفع و رجوع کردن امور بودیم.

وی ادامه داد: ما اینجا از بابت روش تسویه محکوم می‌شویم رسانه‌های بیگانه فکر می‌کنند که می‌توان ۶ میلیارد یورو را اختلاس کرد، اما اینگونه نیست بلکه فقط روش تسویه ما مشکل داشته است وگرنه کل پول تسویه شده است.

متهم حمزه لو گفت: کل دریافتی در شرکت دنیز ۶۵۹ میلیون یورو بوده است ۳۰۰ میلیون یورو سوئیفت کشور شده است و باز از این میزان با توجه به اطلاعاتی که بنده جمع‌آوری کرده‌ام دستور پرداخت با سربرگ به خودش است و کالایی که خریداری شده و سوئیفتی که رفته است موجود است.

وی ادامه داد:مبلغ ۱۸۴ میلیون یورو پول پرداخت شده است و سوئیفت انتقال ارز‌های مذکور به همراه اسامی شرکت‌ها وجود دارد.

متهم حمزه لو گفت: خانوم شیخ الاسلامی ادعا کرده است که بنده از طرف بانک ترکیه تحت فشار بودم، اما بنده به صراحت می‌گویم اصلاً در جریان انفجار و انفعالات نبوده‌ام و اصلاً نمی‌دانم که این فعل و انفعالات چگونه انجام شده است.

وی ادامه داد: اگر خانم شیخ الاسلامی در دنیز فعل و انفعالاتی انجام داده است باید خودش پاسخگو باشد من در دنیز رئیس هیات مدیره نبوده‌ام اصلاً هیات مدیره‌ای نداشته است.

متهم حمزه لو به عنوان دفاع آخر گفت: کسانی که مرا می‌شناسند می‌دانند اعتقاد من را می‌شناسد و وابستگی هایم را می‌شناسد اختلال چیزی نیست به شخصیت من بخورد.

در انتهای جلسه قاضی مسعودی مقام با اعلام ختم جلسه رسیدگی به پرونده اعلام کرد که متهمان و وکلا ظرف ۱۰ روز می‌توانند دفاعیات خود را ارائه کنند و سعی می‌کنیم رأی صادر شود که حقوق تمام متهمان رعایت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
مصادره تمام اموال حرام
تا بخاطر از دست دادن سقط شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
سیتم فساد اداری را گرفته با این چهار تاه پرونده درست نمی شود کار از بیخ خراب است ریشه را باید زد با شاخه زدن درست نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
ایستگاه آخر جوانمرد کانادا.......
Canada
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
دادگاه خوشون را خسته نکنند
هم زد و بند و پارتی و مافیای عمل کرده اند و
هم قانون را وکیل شون خوب یادشون داده که
قانون را دور بزنند و
کلاه شرعی سرس بگذارند
مصادره تمام اموال حرام و متعلق به بیت المال
بنفع ایجاد کار و ازدواج و مسکن جوانان
تا از دق سقط شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
این افراد از خدا بیخبران چه پولهاییکه ازمردم خوردند و ی دوغ اعلاهم بالاش خوردند اعدام حق شان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
مر قانون باید اجرا گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
یارو جاسوسی کرد برا آلمانا ده سال حبس بریدن اینا که دله دزدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
پرونده قاتل قاضی منصوری چی شد!؟!؟ چراایشون راگشتند!!؟؟؟ اسامی چه کسانی درخطر بود!؟!؟!
اختلاس صندوق بازنشستگان چه شد!؟!؟
دولت فکرکرده باخبر سازی های سرگرم کننده، می تونه از رسیدگی به فساد، شانه خالی کنه!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
ابتدا حکم سنگین،بعد از تجدید نظر چندسال زندان لاکچری ومرخصی وبعد ال فرار.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۷:۵۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
زالوهای خون آشام فقط اعدام
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۰۱ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
اعدامشان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
دو هفته زندان یک هفته از کار بیکار شدن...تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
فقط اعدام اعدام
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۱۵:۱۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
اگه کمتر از اعدام حکم کنید دست تون با اونها توی یک کاسست.کاشکی منم میتونستم مثل اونها میلیاردی بدزدم بعد ۱۰ سال زندان یه عمر هم پادشاهی زندگی میکردم
آخرین اخبار