معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران:

مخاطرات کرونا در ماه‌های آینده/ رفتار ویروس هنوز ناشناخته است

توکلی گفت: کرونا یک مخاطره است و اگر به آن توجه نشود، روزانه جان افراد زیادی را در جامعه خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نادر توکلی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشستی پیرامون بیماری کووید ۱۹، اظهار کرد: رفتار ویروس کرونا هنوز ناشناخته است، ما در میان پیک اول و دوم از نظر باور‌های جامعه به باور نهایی نرسیدیم که کرونا یک مخاطره است و اگر به آن توجه نشود وضعیت مانند مصدومان ترافیکی خواهد شد که روزانه به افراد زیادی آسیب می‌زند و جان آن‌ها را می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه درحال حاضر موضوعات پیچیده‌ای درباره بیماری کرونا وجود دارد، ادامه داد: در پیک دوم کرونا درگیری خانوادگی بیشتر است و طبق مشاهدات افراد جوان بیشتر درگیر این بیماری شده‌اند. همچنین درگیری این بیماری به سن زیر ۱۲ سال کشیده شده است و لازم است که روی زمینه‌های ژنتیکی این بیماری تحقیق انجام شود.

توانستیم از شرایط انفجار خارج شویم

توکلی گفت: باید توجه داشت که کادر درمان دچار خستگی و فرسودگی شده اند و رعایت نکات بهداشتی بسیار حائز اهمیت است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه روز‌هایی داشتیم که موارد بستری ۲ برابر روز قبل بود، تصریح کرد: خوشبختانه با تمرکز در استفاده از ماسک توانستیم از شرایط انفجار خارج شویم. البته باید توجه داشت که هنوز موارد ابتلا به کرونا و بستری بالاست.


بیشتر بخوانید


توکلی گفت: ما سه مخاطره را در پیش رو داریم که یکی از این مخاطره‌ها مراسم عزاداری ماه محرم است و امیداریم با همکاری مردم و هیئت‌ها همانطور که وزیر بهداشت گفتند بتوانیم از آن عبور کنیم.

او ادامه داد: مخاطره بعدی همزمانی آنفلوانزا با کرونا و آغاز سال تحصیلی است که تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است.

توکلی یادآوری کرد: هنوز استفاده از ماسک برای برخی از مردم جا نیفتاده است. اگر پروتکل‌های بهداشتی به درستی رعایت شود، می‌توان به ثبات نسبی در کنترل بیماری کرونا رسید.

او افزود: در استان تهران ۳۰ هزار و ۷۰۰ تخت فعال هستند که ۶ هزار و ۵۰۰ تخت تک تخصصی و ۲۴ هزار تخت برای کرونا کاربرد دارند، همه بیمارستان‌ها ملزم به پذیرش بیمار کرونایی شده اند و بیمارستان های تک تخصصی هم اگر بیماری اتفاقی مبتلا به کرونا شناسایی کند ملزم به ارائه خدمات به اوست. طی چند ماه گذشته ما حدود ۷۰۰ تخت ویژه برای کرونا در تهران در اضافه کردیم و یک چهارم تخت های بستری تهران به کرونا اختصاص پیدا کرد. در مجموعه امین‌آباد نیز ۱۱۰۰ تخت به شکل نقاهتگاهی فعال است تا بیماران روانپزشکی تهران که مبتلا به کرونا می‌شوند را ایزوله کند.

او ادامه داد: باید توجه داشت که جراحی های درونی و رسیدگی به مصدومان ترافیکی باید ادامه داشته باشد. ما در بخش خصوصی توانستیم ظرفیت‌هایی در بیمارستان های ماژور ایجاد کنیم و حتی در یک بیمارستان خصوصی ۱۶۰ تخت به کرونا اختصاص دادیم و بیمارستان خصوصی داریم که به طور کامل تخت ها به بیماران کرونایی اختصاص داده است.

توکلی گفت: طی هفته گذشته از ۸۶ بیمارستان بازدید کردیم و تمام نکات فنی مورد رصد قرار گرفت تا به استانداردهای لازم برای خدمت رسانی به بیماران کرونایی در همه مراکز درمانی دست پیدا کنیم.

توکلی ادامه داد: به زودی بیمارستان شهر قدس با ۱۶۰ تخت و بیمارستان فیروزآبادی با ۳۲۰ تخت آغاز به کار خواهند کرد. همچنین تخت‌های جدید بیمارستان‌های شهدای تجریش، مهدی کلینیک و شریعتی به چرخه درمان اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار