آن روی سکه زندگی بچه‌های طلاق

کودکان طلاق به دلیل تجربه سخت جدایی والدین در اعتماد کردن به دیگران محتاط می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، علی اکبرصالحی مددکار اجتماعی کلانتری ۱۲ رامسر گفت: کودکان طلاق به دلیل تجربه سخت جدایی والدین در اعتماد کردن به دیگران محتاط می‌شوند و ممکن است هر یک مشکلاتی را از خود نشان دهند.

او افزود: آثار و آسیب‌های طلاق در کودکان تاثیرات مخرب و منفی گسترده‌ای دارد، اما نمی‌توان نسخه واحدی برای تمام کودکان طلاق نوشت.

صالحی گفت: نحوه جدایی والدین، میزان صلاحیت سرپرست جدید کودک و حفظ روابط والدین با فرزندشان تعیین کننده خصوصیات بچه‌های طلاق خواهد بود.

مددکار اجتماعی کلانتری ۱۲ رامسر ادامه داد: در جریان طلاق کودکان ممکن است هجوم احساساتی مانند ترس از تنهایی، عدم امنیت، بی اعتمادی به آینده یا تنفر را تجربه کنند که می‌تواند زمینه ساز بروز اختلالات روانی مانند اضطراب و نگرانی، سوء مصرف مواد و خودکشی در آینده شود.

او با بیان اینکه فرزندان طلاق ممکن است در آینده تمایلی برای پذیرش تعهد یا ازدواج کردن نداشته باشند، افزود: این دید منفی تا حد زیادی به روابط والدین و نحوه جداشدن آن‌ها بستگی دارد، چون نمی‌خواهند اتفاقی که برای والدینشان افتاده است را دوباره تجربه کنند.

صالحی گفت: کودکانی که والدینشان از هم جدا می‌شوند و به مدت طولانی در معرض دعوا‌های فیزیکی و کلامی پدر و مادرش قرارگرفته بودند ممکن است رفتار‌هایی مانند پرخاشگری شدید بروز  دهند.

مددکار اجتماعی کلانتری ۱۲ رامسر افزود: معمولا کودکان از دست والدین خود به خاطر شرایط پیش آمده خشمگین می‌شوند و ممکن است رفتارشان در مقابل این احساس خشم نافرمانی از والدین باشد که دستورات و قوانین را نادیده بگیرند یا لجبازی کنند.

او گفت: برخی کودکان رفتار‌های اجتمابی از خود بروز می‌دهند و درون ریزی می‌کنند و برخی هم خود را مقصر جدایی والدین می‌دانند و احساس عذاب وجدان و گناه به آن‌ها دست می‌دهد.

صالحی افزود: جدایی والدین آسیب‌های روحی اجتناب ناپذیری بر کودکان می‌گذارد و تا سنین کهنسالی با آن‌ها همراه خواهد بود.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.