رئیس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد؛

کمک به بودجه کشور با صرفه جویی در مصرف سوخت توسط شبکه ریلی

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: با صرفه جویی مصرف سوخت توسط شبکه ریلی شاهد کمک به بودجه کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در نشست کمیسیون عمران مجلس با شرکت راه‌آهن با بیان اینکه بسیاری از اقدامات و برنامه‌های راه‌آهن در راستای توسعه اهداف برنامه ششم بوده است گفت: با وجود برنامه ریزی‌های بسیار در این شبکه، اما هنوز فاصله زیادی وجود دارد و باید در این زمینه تلاش بیشتری شود.

رضایی کوچی تصریح کرد: با وجود آنکه سهم شبکه ریلی در جابه‌جایی بار و مسافر در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش یافته، اما هنوز به برنامه‌ها و اهداف اصلی خود نرسیده است.

او یاد آور شد: اقدامات موثر در این بخش شروع شده و مجلس شورای اسلامی هم با تصویب قوانین و مقررات لازم در رسیدن به اهداف این حوزه کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید


رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در راه‌آهن در میزان بودجه کشور موثری است، افزود: صرفه جویی در مصرف سوخت توسط شبکه ریلی نقش موثری در افزایش بودجه کشور دارد.

رضایی کوچی با اشاره به اینکه ما در مجلس و کمیسیون عمران برنامه‌های نظارتی، حمایتی و سیاسی بسیاری داریم ادامه داد: کمیسیون عمران و نمایندگان مجلس سعی خواهند کرد با برنامه ریزی‌های دقیق و قوانین، اقدامات لازم را انجام دهد که خوشبختانه تا کنون هم راه‌آهن از ظرفیت‌های قانونی در این حوزه استفاده کرده است.

رضایی با اشاره به اینکه بسیاری از شبکه‌های ریلی هنوز در حوزه راه آهن کامل نشده اند، اظهار کرد: در بسیاری از شهر‌ها شبکه ریلی به بن بست رسیده، بنابراین راه آهن باید اولویت برنامه‌های خود را تکمیل شبکه ریلی قرار دهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه باید سهم راه آهن و شبکه ریلی در جابه‌جایی کالا و بار افزایش یابد، اظهار کرد: خوشبختانه راه آهن اولویت خود را تکمیل شبکه ریلی مراکز ترانزیتی قرار داده که این اولویت خود نقش موثری در توسعه اهداف مورد نظر دارد.

رضایی بیان کرد: ترانزیت کالا از هند به کشور روسیه، راه آهن را در اولویت قرار داده که این امر نقش بسیار مهمی در حوزه ریلی کشور دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه ضریب اشغال صندلی‌ها در حوزه راه آهن هنوز کم است گفت: کمتر از ۵۰ درصد از صندلی‌ها خالی است که این آمار‌ها نشان می‌دهد همچنان مردم در حوزه‌های مربوط به شبکه ریلی اعتماد لازم را ندارند.

او به سرعت متوسطه شبکه ریلی هم اشاره کرد و گفت: سرعت متوسط بسیار پایین است و باید شبکه راه‌آهن افزایش سرعت را در برنامه‌های خود قرار دهد تا مردم در زمان کوتاهی به مقصد خود برسند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به توسعه قطار‌های حومه‌ای هم گفت: در برنامه ششم توسعه، بر گسترش قطار‌های حومه‌ای تأکید شده و خوشبختانه شبکه ریلی این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

رضایی به حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: مجلس در تلاش است که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه را افزایش دهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه یکی از موضوعات دیگر در حوزه ریلی استفاده از واحد‌های تولیدی در تامین واگن‌ها است گفت: خوشبختانه شرکت راه آهن واحد تولیدی خود را در این بخش فعال کرده و این موضوع نشان دهنده اهمیت دادن به این حوزه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار