اختصاص ۲۱۰ میلیارد ریال به طرح‌های آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری

امسال ۲۱۰ میلیارد ریال به طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۲۱۰ میلیارد ریال به طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری این استان اختصاص یافت.

او با بیان اینکه تنها راه جلوگیری از خشکسالی عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است افزود: ۹۰ درصد اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری چهارمحال و بختیاری در حوزه کارون و ۱۰ درصد در حوزه زاینده‌رود انجام می‌شود چرا که ۸۵ درصد مساحت استان در حوزه کارون قرار دارد.


بیشتر بخوانید


محمدی مقدم با اشاره به کم‌آبی و بی‌آبی به عنوان یکی از چالش‌های اصلی چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: ۱۰ دشت کشاورزی در استان داریم که ۹ دشت آن ممنوعه است، چهار دشت ممنوعه به دلیل برداشت‌های بی‌رویه در مصارف کشاورزی، شرب و صنعت دچار ممنوعیت بحرانی هستند.

او ادامه داد: خشکسالی‌های سال‌های اخیر موجب افت سفره‌های زیرزمینی شده‌اند از طرفی ورودی آب به آبخوان‌ها نداریم.

محمدی‌مقدم، میزان بارندگی سالانه استان را ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ درصد این میزان به دلیل توپوگرافی و شیب‌دار بودن بیشتر مناطق به صورت روان‌آب از استان خارج می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر برداشت اعتبارات از صندوق اعتباری در سال ۹۷ مبلغ ۲۰ میلیارد تومان و سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان به آبخیزداری و آبخوان‌داری چهارمحال و بختیاری تخصیص یافت.

محمدی‌مقدم گفت: از ابتدای امسال ۲۱ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری استان ابلاغ شده که این میزان در طول سال اضافه می‌شود.

او با بیان اینکه این اعتبار به سه بخش بیولوژیک (جنگل‌کاری و مرتع‌کاری) و بیومکانیک (چاه‌های فصلی) و مکانیک اختصاص می‌یابد ادامه داد: ۱۶ میلیارد از مجموع ۲۱ میلیارد تومان صرف اقدامات مکانیکی از جمله سد‌های خاکی و پخش سیلاب می‌شود.

محمدی مقدم گفت: پارسال در بخش سیلاب ۱۰۶ پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری به صورت همزمان در استان افتتاح شد.

او افزود: امسال نیز در راستای جلوگیری از فرسایش خاک و خروج آب در ۱۰ شهرستان استان، برنامه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.