مشاهده ۳ گونه پرنده جدید در چهارمحال و بختیاری

با ثبت مشاهده سه گونه پرنده جدید در چهارمحال و بختیاری، تعداد پرندگان مشاهده شده در این استان به ۲۸۰ گونه افزایش یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: به تازگی مراحل ثبت مشاهده سه گونه پرنده جدید در استان انجام و به فهرست پرندگان مشاهده شده در این استان اضافه شد.

او افزود: سسک تالابی زیتونی با نام علمی Acrocephalus palustris در شهرستان لردگان و کاکایی پشت‌سیاه کوچک، زیر گونه آسیای میانه با نام علمی Larus fuscus barabensis در تالاب گندمان با کمک کرامت حافظی و گونه دم چتری با نام علمی Cercotrichas galactotes در بخش بازفت با کمک ابراهیم قنبری مشاهده شده اند.


بیشتر بخوانید


احمدی اضافه کرد: تیره سسک (sylviidae) پرندگانی کوچک، پر جنب و جوش و حشره‌خوار، با منقار باریک و متناسب با رژیم غذایی بوده که بسیاری از آن‌ها فاقد نشانه‌های تشخیص واضح هستند، زیرا پر و بالشان به سرعت فرسایش پیدا می‌کند و بر اثر تغییر رنگ تشخیص آن‌ها دشوارتر می‌شود، از این رو صدا و رفتارشان وسیله مهمی برای شناخت آن‌ها در طبیعت است.

او ادامه داد: کاکایی (Larus) نیز سرده بزرگی از مرغان نوروزی است که در سرتاسر جهان پراکنده هستند و تنوع گونه‌های آن‌ها در نیمکره شمالی از دیگر نقاط جهان بیشتر است، کاکایی‌ها پرندگانی با جثه‌ای متوسط تا بزرگ هستند و رنگشان معمولاً سفید یا خاکستری است.

احمدی گفت: دم‌چتری نیز پرنده‌ای متعلق به تیره توکا است، تیره توکا (turdidae) پرندگانی هستند غالبا رنگارنگ و با قامتی نسبتا راست که در بین آن‌ها بهترین پرندگان آواز خوان وجود دارد.

او افزود: علاقمندان به پرنده‌نگری می‌توانند با بهره‌گیری از وب سایت‌ها و یا نرم افزار‌های پرنده نگری و یا کتاب‌های راهنمای پرندگان، پرندگانی را که می‌بینند شناسایی کنند و با رجوع به وب‌سایت کمیته ثبت پرندگان ایران با گونه‌های مهم و کمیاب ایران آشنا شوند و این گونه‌ها را ثبت کنند تا روند جمعیت سالیانه و حضور این گونه‌ها در مناطق مختلف کشور به ثبت برسد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار