پاساژگردی زیر سایه قاتلی به نام کرونا/ مجازات در انتظار متخلفان بهداشتی

ویروس کرونا هر روز بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ قربانی می‌گیرد و در این شرایط برخی پاساژگردی را برای گشت و گذار انتخاب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  ۶ ماهی است که کرونا مهمان ناخوانده شهر و دیار ما شده است، این ویروس مرگبار تاکنون ۲۲ میلیون و ۴۲ هزار و ۱۲۸ نفر را در سراسر جهان به کووید-۱۹ مبتلا کرده است.

وضعیت کرونا در ایران و جهان

طبق این آمارها، از این تعداد ۷۷۷ هزار و ۲۱۸ نفر جان باخته و ۱۴ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۵۱۴ نفر هم از این بیماری بهبود یافته‌اند.

آمریکا با ۵ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۲۷ نفر مبتلا، در صدر جدول بیشترین کشور‌های آلوده قرار دارد. پس از این کشور به ترتیب برزیل، هند، روسیه، آفریقای جنوبی، پرو، مکزیک، کلمبیا، شیلی و اسپانیا قرار گرفته‌اند.

کشورمان همچنان در جایگاه یازدهم این جدول قرار دارد و ویروس نانومتری کرونا در کشورمان تاکنون بیش از ۱۹ هزار قربانی گرفته است.

به گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۴۵ هزار و ۴۵۰ نفر و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۹ هزار و ۸۰۴ نفر رسید.

لاری ادامه داد: خوشبختانه تا کنون ۲۹۹ هزار و ۱۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. ۳۷۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

۲۶ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

در شرایطی که ۲۶ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی قرار دارند، برخی افراد همچنان بی توجه به کرونا به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند، به سفر و مراکز خرید می‌روند و همین که حس می‌کنند حوصله شان سر رفته است، سری به پارک‌ها و مراکز خرید می‌زنند، در این شرایط قرمز و هشدار کرونایی در کشور افراد بسیاری هستند که پاساژگردی تفریح و سرگرمی آنها در ساعات خالی روز است.

آمار کرونا در ایران

پدیده پاساژگردی در روزهای کرونایی

این‌ها در حالی است که ویروس مرگبار و منحوس کرونا در اماکنی مثل پاساژ‌ها به دلیل فضای سربسته وروشن بودن تهویه‌ها به سرعت در حال چرخش است و بی رحمانه افراد را آلوده می‌کند، تا با شکل گیری زنجیره انتقال بتواند به حیات خود ادامه دهد و قربانی گیرد به طوری که از هر پنج فوتی در روز یک مورد علت فوت به دلیل کرونا است.

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به پدیده پاساژگردی در روزهای کرونایی گفت: با ابراز تاسف باید بگوییم که ما با پدیده پاساژگردی رو به رو هستیم، در حالی که خرید چندانی هم در پاساژها انجام نمی‌شود.

حریرچی تصریح کرد: تا زمانی که کرونا وجود دارد باید رفتار ما مردم تغییر کند و شستشوی مرتب دست‌ها، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و اجتناب از تجمع و تردد غیر ضروری حتما انجام شود و این زمان ممکن است از یک تا چند سال باشد.

پاساژگردی با کرونا

پاساژگردی ایرانیان با قاتلی به نام کرونا

مسعود یونسیان، استاد دانشکده بهداشت و عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در پاندمی کرونا برخی ها معتقد هستند ما باید منتظر بمانیم تا واکسن موثر یا  داروی اثربخش کشف شود تا بتوانیم رفتارهایمان را به شکل قبلی بازگردانیم که به اصلاح به آن زمان دوران پسا کرونا می گویند، برخی ها هم معتقد هستند که دوران پسا کرونا به معنای اینکه به شرایط قبل از کرونا بازگردیم، نخواهیم داشت و دوران پسا کرونا با پیش از پاندمی متفاوت خواهد بود.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: خیلی از رفتارها در دوران پاندمی خطرناک محسوب و موجب شیوع ویروس در جامعه می شوند و توصیه متخصصان و کارشناسان این است که تماس های غیر ضرور کاهش پیدا کند، یکی از فرهنگ ها در کشور ما و بسیاری کشورها فرهنگ گشت و گذار در مراکز خرید است، اینکه در مراکز خرید و پاساژها گردش کنیم تا اگر چیزی به چشممان خورد آن را تهیه کنیم، نوعی نیاز کاذب است چرا که فرد بدون هدف به خرید رفته است و در بسیاری از موارد افراد بدون خرید کالا از مراکز خرید و پاساژها باز می گردند و این فرهنگ نوعی نیاز ضروری نیست.

رکورد بالای تردد در برخی پاساژهای تهران

در شرایطی که سرایت پذیری کرونا چندین برابر شده است و وضعیت قرمز یا هشدار کرونایی بر استان های کشور حکم فرماست اما همچنان شاهد تردد با آمارهای تکان دهنده در برخی پاساژها هستیم.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان این‌‌که سرایت‌‌پذیری ویروس کرونا سه تا ۹ برابر شده است، گفت: رعایت پروتکل‌‌ها توسط مردم به ۷۰ درصد رسیده است اما کافی نیست و ثابت شده است که اگر میزان رعایت مردم به ۹۵ درصد برسد اثر مطلوب این رعایت کردن حاصل می‌‌شود.

او با بیان اینکه کرونا آیینه عمل ماست، ادامه داد: تهران منبع پخش بیماری کرونا در کل کشور است، هر رفتار نامناسب بهداشتی ما پنج تا هفت روز در سرپایی، دو الی سه هفته در بستری و ۴ الی ۶ هفته در مرگ و میر خود را نشان می‌دهد، شهرستان‌های اطراف تهران همه در معرض آلوده شدن قرار دارند.

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت اظهار کرد: کنکور کارشناسی ارشد در شهر تهران معادل نصف روز پاساژ علاء الدین است وهرهفته ما شاهد یک طرفه شدن جاده های شمال به سمت تهران به دلیل کثرت جمعیت و مسافران هستیم.

پاساژگردی با ویروس کرونا

۸۶ درصد پاساژها بهداشت را رعایت نمی کنند

آمار بالای تردد در پاساژها به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران نگران کننده است، اینها در شرایطی است که خبری از رعایت پروتکل های بهداشتی در پاساژهاست.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی بیان کرد: پس از اداره‌ها و آرامستان‌ها، رستوران‌ها با ۷۷.۲۷ درصد و داروخانه‌ها با ۷۶.۵ درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار دارند.

او ادامه داد: همچنان نانوایی‌ها و پاساژ‌ها درصد‌های کمی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی را دارند و تقاضای ما این است که به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

حریرچی تصریح کرد: متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پاساژها ۱۴ درصد و میزان رعایت در نانوایی‌ها ۱۵ درصد است یعنی در ۸۵ درصد نانوایی‌ها و ۸۶ درصد پاساژها، دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به بیماری کووید ۱۹ رعایت نمی‌شود.

پاساژگردی با ماسک بی خطر نیست

بسیاری از افرادی که تفریح آخر هفته هایشان پاساژگردی است اذعان می کنند که ما ماسک می زنیم و به مراکز خرید و پاساژگردی می رویم دیگر خطری ما را تهدید نمی کند، این در حالی است که ماسک زدن به تنهایی مانع انتقال ویروس کرونا نمی‌شود.

حق دوست رئیس کمیته اپیدمیلوژی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه استفاده از ماسک یکی از روش‌های کنترل بیماری است، گفت: استفاده از ماسک به تنهایی کافی نیست بلکه باید از حضور در تجمعات پرهیز کرد به طوری که عدم رعایت پروتکل‌ها را در مترو‌ها پاساژ‌ها شاهدیم حتی اگر ماسک داشته باشیم ایجاد کننده اپیدمی است. ماسک زدن خطر بیماری را کاهش می‌دهد، اما میزان ابتلا را به صفر نمی‌رساند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به میزان تاثیر مثبت استفاده از ماسک اشاره کرد و گفت: این میزان تاثیر مثبت زمانی آغاز می‌شود که حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد مردم از آن استفاده کنند و وقتی ۹۵ درصد مردم ماسک بزنند تاثیر آن به حدی می‌رسد که معادل تعطیلی بیشتر جاهای کشور است.

او افزود: در اوایل فروردین ماه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ۷۷ درصد رسید، اما این رقم در ادامه به ۲۲ و سپس به ۱۷ درصد در خرداد ماه رسید و در این زمان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ از ۳۴ به ۲۳۰ نفر افزایش یافت و روزانه حدود ۴ هزار نفر هم بستری داشتیم.

پاساژگردی

پلمب هزار واحد صنفی  در هر هفته در کشور

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: نتیجه بازرسی‌های ما نشان می‌دهد پاساژ‌ها و نانوایی‌ها همچنان درآخرین رده جدول رعایت پروتکل‌ها قرار دارند.

او ادامه داد : به علت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و اصرار بر تخلف، متاسفانه میانگین، هر هفته در سطح کشور حدود هزار واحد صنفی را تعطیل و پلمب می‌کنیم.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به رغم همه تذکر‌ها با حاد شدن شرایط متاسفانه مجبور شده ایم اصنافی را که فعالیت آن‌ها منجر به تجمع می‌شد را تعطیل کنیم، افزود: انتظار ما از مدیریت‌های مراکز خرید ،فروشگاه‌ها و پاساژ‌ها این است که رفت و آمد مردم را به نحوی مدیریت کنند که تجمع ایجاد نشود.

معاون فنی مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت تمایل به تعطیلی کسب و کارها ندارد، بیان کرد: اما با عدم رعایت موازین بهداشتی ما مجبور به پلمب برخی مراکز هستیم. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کسب و کارها هم رونق پیدا می‌کند زیرا اکنون کار و سلامتی به هم گره خورده‌اند.

مجازات هایی که در انتظار متخلفان بهداشتی است

حریرچی، درباره مجازات‌های تعیین شده برای متخلفان شیوه نامه‌های بهداشتی که در جلسه اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا به تصویب رسید، گفت:عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و ضوابط ابلاغی ستاد مدیریت کرونا از سوی اصناف و حرفه‌ها و مشاغل، تخلف صنفی و حرفه‌ای محسوب می‌شود. مجازات این تخلفات نیز به این صورت است که در مرتبه اول تذکر کتبی با درج در پرونده صنفی و حرفه ای، در مرحله دوم تعطیلی و پلمب واحد به مدت پنج روز و در مرحله سوم نیز تعطیلی فعالیت حرفه‌ای به مدت ۱۰ روز خواهد بود.

معاون کل وزارت بهداشت درباره مجازات‌های در نظر گرفته شده در حوزه عمومی و برای مردم، گفت: در حوزه عمومی استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی برای کلیه آحاد جامعه در وسایل حمل و نقل عمومی، مراکز تجمعی سربسته و محیط‌های صنفی (مانند مغازه ها) و اداری اجباری است.

او تاکید کرد: نکته مهم آن است که ارائه خدمات و تسهیلات اداری، انتظامی، قضایی، رفاهی، بانکی و خدماتی از سوی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به افراد و مراجعه کنندگانی که از ماسک نمی زنند یا فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، ممنوع است و متخلفان در زمینه ارائه خدمات بر حسب مورد، مجازات خواهند شد.

پاساژگردی در روزهای کرونایی

به جای پاساژگردی الکترونیکی خرید کنیم

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: در شرایطی که کرونا به عنوان یک قاتل و ویروس به شدت مسری در جامعه وجود دارد می توان نیازهای ضروری را به نوع دیگری برطرف کرد، بسیاری کشورها در دوران شیوع کرونا به خرید الکترونیکی روی آوردند و برای تشویق به انجام این کار فروش های الکترونیکی معاف از مالیات شدند و ما باید یاد بگیریم نیازهای ضروری را از راه الکترونیکی تهیه کنیم.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: یکی از توصیه ها به مردم ایران و جهان این  است که رفتارهای گذشته خودمان را متناسب با شیوع کرونا تغییر دهیم. پاساژگردی در دوران کرونا نباید تفریح مردم باشد، این کار برای رفع نیازهای ضروری نیست و باید در اصلاح این رفتار نادرست تلاش کنیم.

در شرایطی که ویروس قاتل کرونا در کمین نشسته است تا هر لحظه قربانی بگیرد بهتر است به جای پاساژگردی از روش های جایگزین مانند خرید الکترونیکی استفاده کنیم یا تنها در موارد ضروری به مراکز خرید برویم و کالای مورد نیاز خود را خریداری کنیم و به سرعت به منزل باز گردیم تا خود، خانواده و جامعه را از شر ویروس کرونا در امان نگه داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
بابا به خدا این سهل انگاری ها حق الناس هست.از خدا بترسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
الان میان بهت میگن به خودمون مربوطه میخوایم بریم پاساژگردی بدن خودمونه پای خودمونه هر جا بخوایم میریم
نمیشناسی اینارو
خودخواهن فقط فکر خودشونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
مگه تو پاساژا کرونا هست؟؟
انگار فقط مسجد و هئیت کرونا داره !!
همینا که صبح تا شب تو پاساژ و مهمونی و.... هستن دادشون برا محرم درموده واقعا جالبه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
چون دولت قرنطینه را باز گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
چطور کنکور ایراد نداره پاساژ گردی ایراد داره. همه رو باز کنید.((پاسخ با منطق خودتان))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
اول اینکه در کنکور فاصله فیزیکی الزاما رعایت می شود و در هیچ تجمعی الزام رعایت فاصله فیزیکی به اندازه کنکور رعایت نمی شود و از آنجا که کنکور سراسری پذیرش مغزهای آماده در رشته های مهم را فراهم می کند و برگزاری کنکور این تضمین را می دهد که در سال های آینده این عزیزان وارد چرخه خدمت در رشته های پزشکی و پرستاری و ... را می شود.منطق حکم می کند چون جذب دانشجویان برای خدمت به جامعه واجب است پس نباید متوقف شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
نه پاساژگردی و این قبیل کارا مشکلی نداره فقط محرم ایراد داره!!!!!!!!!!!!
متاسفم برا این جماعت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
فرقی نداره کرونا هست متوجه نیستید؟
محرم یعنی اینکه حتما برید خیابونا دنبال دسته ها؟؟بشین خونه عزاداریتو کن دعا کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
باید مثل خودت جوابتو بدم ناشناس ۱۳۵۰
به خودمون مربوطه هر طور دلمون بخواد عذاداری مبکنیم
آخرین اخبار