باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می دهد؛

چرا دریای خزر از ما فاصله می‌گیرد؟

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر تراز آب دریا یک و نیم متر کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،کنار دریای خزر که بایستید تا چشم کار می‌کند آب است، آنقدر آب دارد که دیگر از آن به جای دریاچه، دریا نام می‌برند و آنقدر وسعت دارد که در صدر بزرگترین عرصه آبی محصور در خشکی جهان قرار گرفته است.

همه اینها، اما دلیل نمی‌شود که تصور کنیم بزرگترین‌ها روز به روز بزرگتر هم می‌شوند برای نمونه دریای خزر سال هاست دقیقا روند عکس این قضیه را در پیش گرفته است.

کاهش یک متری سطح آب بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۶ و افزایش دو و نیم متری دقیقا در ۱۷ سال بعد از آن، نشان داده روند کاهش و افزایش سطح دریای خزر در قرن حاضر نامنظم ، مقطعی، غافلگیرکننده و  تا حدودی غیر قابل پیش بینی است.
 
دریای خزر

در ربع قرن گذشته، دریای خزر سالی ۶ سانتی متر و ماهی نیم میلیمتر آب رفته است

سید معصومه بنی هاشمی رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر پیرامون نوسانات آب دریای خزر گفت: بررسی تاریخچه نوسانات خزر نشان می‌دهد که آب دریا با کاهش یک متری در ۳۵ سال، به کمترین حد خود در سال ۱۳۵۶ رسید، اما از سال بعد آن برای ۱۷ سال افزایش  دو و نیم متری برای دریا ثبت شده است.

او افزود: از سال ۱۳۷۴ نوسان آب دریای خزر دوباره روند کاهشی به خود گرفت و اکنون تا ۱۵۰ سانتی متر کمتر شده است هرچند هنوز نسبت به سطح آب سال ۱۳۵۶ بالاتر است .

بررسی ۱۵۰ سانتی متر کاهش سطح آب دریا از نظر آماری نشان می‌دهد در ۲۵ سال گذشته به طور متوسط خزر سالی ۶ سانتی متر و ماهانه نیم میلی متر از ساحل فاصله گرفته است.

آب دریای خزر امسال حدود چهار سانتیمتر پایین‌تر است

حمید علیزاده معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی ایران گفت: تراز آب دریای خزر امسال سه تا چهار سانتیمتر از سال پیش پایین‌تر است.

علیزاده گفت: در زمان‌های بسیار گذشته دلایل زمین شناختی بر نوسانات تراز آب دریای خزر موثر بوده است، ولی در سال های اخیر عمده دلایل نوسانات آب این دریا مربوط به شرایط اقلیمی می‌شود.

بیشتر بخوانید 

او می‌گوید، در ابتدا پدیده‌های زمین شناختی و سپس تغییرات اقلیمی و افزایش دما علت اصلی کاهش سطح آب دریا بود، اما حالا آب دریای خزر بیشتر با تبخیر کم می‌شود و دو عامل "ورود آب" و "تبخیر آب" از مهمترین دلایل نوسان تراز آب دریای خزر است.

علیزاده افزود: در میان رودخانه‌های حوضه دریای خزر، رودخانه ولگا بیشترین نقش تامین آب این دریا را بر عهده دارد. این رودخانه بیش از ۳۰۰ میلیارد متر مکعب در سال آب وارد خزر می‌کرده است و در سال‌هایی که این رودخانه بسیار کم آب بود، نصف این مقدار یعنی ۱۵۰ میلیارد متر مکعب.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی ایران گفت: امیدوارم تثبیت تراز اتفاق بیافتد، چون "بر اساس اطلاعاتی که در مذاکره با متخصصان کشور روسیه داشتیم، در بهار امسال این کشور بهار پر بارشی داشته، گرچه در زمستان برف زیادی را تجربه نکرده است. در تابستان هم بخش‌هایی از رود ولگا نسبتا پربارش و دمای آن نیز پایین بوده است و در صورتی که این وضع ادامه یابد، احتمال تثبیت تراز قبلی را بدون جا به جایی محسوس داریم".
 
رودخانه ولگا

کاهش سطح آب دریا چه عواقبی در پی دارد؟

حبیب اله طالبی معاون دریایی و بندری بندر امیرآباد پیرامون آسیب‌های کاهش سطح آب دریای خزر بر بنادر، گفت: وقتی کشتی به بنادر تردد می‌کنند می‌بایست دارای آبخوری باشند تا کشتی‌ها برای پهلو گرفتن دچار مشکل نشوند ، کاهش آب دریا یعنی کاهش  عمق کانال و در نتیجه کشتی‌ها مجبورند مقدار کالا را کم کنند که این مساله درآمد بندر را کاهش می‌دهد.

او افزود: کاهش سطح آب دریای خزر موجب کم شدن عرض بندر و بروز خطراتی برای تردد کشتی‌ها  شده و ریسک عملیات راهنمایی و تردد کشتی‌ها را بالا می‌برد.
 
بندر امیرآباد

طالبی گفت: کاهش سطح عمق اسکله که سال های اخیر برای چند اسکله در بندر امیرآباد اتفاق افتاده، هزینه‌های لایروبی را برای بندر بالا برده  و اسکله را برای بارگیری از دسترس خارج می‌کند.

نصیر احمدی رییس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز گفت: اگر روند نوسان تراز آب دریا کاهشی باشد، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب در تمام تالاب‌هایی که با دریا در ارتباط هستند تغییر می‌کند که این مساله بر اکوسیستم دریا، ماهی‌ها و گیاهان تاثیر مستقیم دارد.

او افزود: زیستگاه‌های ساحلی که منطقه تجاری مناسب برای صید ماهی نیز محسوب می‌شود، با کاهش سطح آب دریای خزر دستخوش تغییرات عمده‌ای می‌شوند و شاید اقتصاد ماهیگیری را در دریای خزر دچار چالش کند.

کاهش تراز آب دریا در درجه اول بیشترین آسیب را به خود دریای خزری می‌زند که یک تنوع زیستی شگفت انگیز با ۴۰۰ گونه آبزی بومی در زیر آن قرار دارد.

بهزاد لایقی مدیرکل علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور در اینباره گفت: با کاهش تراز آب دریای خزر مقدار شوری منطقه هم بالاتر می رود و افزایش شوری و اسیدیته آب باعث مشکل‌تر شدن شرایط برای آبزیان در این محیط خواهد شد.

در سخاوتمند بودن دریای خزر شکی نیست، چون به طور مثال بیشترین جمعیت ساحل نشین این دریا مربوط به ایران و سه استان شمالی آن است، اما وقتی خزر هرساله آب می‌رود و کوچکتر می‌شود شاید اجرای طرح‌ای توسعه‌ای جدید روی آن چندان منطقی نباشد.

گزارش از حامد گلی

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۲:۱۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
از بس حرمت اش را نگه نداشتیم
پرتاب زباله به دریا .جنگل .جاده
بعد دم از تمیزی کشورهای دیگه میزنیم
حرمت زمین خدا را نگه دارید
در عیر اینصورت
همه چیز را ازمان میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
چون دریا هم فروختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
این سیکل افزایش وکاهش دوره ای بوده ودوباره روندصعودی وافزایش خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
آب دریا عقب نشینی می کند شما هم افزایش ساحل بدید اینطور هم وسعت سرزمین هم زیاد می شود اگه راست میگه بره جلوی تخریب جنگلهارو بگیره