موفقیت محققان در باز جذب ترکیبات سمی نیتروز آمین‌ها

محققان شیرازی با بهینه سازی نانو ذرات سلنیوم موفق شدند به ترکیبی دست یابند که می‌تواند تا ۹۰ درصد نیتروز آمین‌ها را در محیط جذب کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عضو هیات علمی دانشکده داروسازی شیراز گفت: تیم تحقیق با بهینه سازی نانو ذرات سلنیوم موفق شدند به ترکیبی دست یابند که می‌تواند تا ۹۰ درصد نیتروز آمین‌ها را در محیط جذب کنند.

یوسفی افزود: منبع اصلی نیتروز آمین ها، نیتریت‌ها و نیترات‌ها هستند که یا در طبیعت موجودند و یا حاصل از فعالیت‌های انسانی هستند.

او با بیان اینکه نیریت و نیترات در مواد نگهدارنده، صنایع غذا و دارویی و کود‌های کشاورزی کاربرد دارند، افزود: این مواد بر اثر ترکیب با پروتئین و اسید معده به نیتروز آمین‌ها که جزو اکسیدان‌ها و سمی‌ترین و سرطان زاترین مواد هستند تبدیل می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشکده داروسازی شیراز، به داروهایی، چون رانیتیدین و لوزارتان و جمع آوری آن‌ها از بازار اشاره کرد و افزود: یکی از علل جمع آوری این دارو‌ها آلوده بودن آن‌ها با نیروز آمین‌ها بود که می‌بایست در مراحل تولید این دارو‌ها حذف می‌شد.

حاجی زمانی محقق دیگر گفت: اگر چه نانو ذرات سلنیوم در دنیا سنتز شده، اما این تیم تحقیقاتی بعد از دستیابی موفقیت آمیز در اندازه گیری مقدار نیتروز آمین ها، در کار پژوهشی اخیر موفق شدند با ایجاد سیستم نانو ذرات سلنیوم پوشیده شده با ویتامین ث ترکیبی با قدرت جذب بالا که به صورت یک آنتی اکسیدان قوی برای جذب نیتروز آمین‌ها عمل می‌کند، سنتز و تولید کنند.

او با بیان اینکه سلنیوم یکی از ترکیبات سیستم دفاعی بدن است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، گفت: ترکیب تولید شده می‌تواند ۷ نوع نیتروز آمین را که جز آلوده کننده‌ترین و اکسیدان‌های قوی به شمار می‌روند را جذب کند.

مسئول بسیج دانشجویی استان فارس هم با بیان اینکه این ترکیب در یکی از مراکز تحقیقاتی صنایع غذایی و ترور بیولوژیک بسیج دانشجویی فارس تولید شده است، گفت: به دنبال حوادث چند هفته اخیر در لبنان و آلوده شدن آب‌های ساحلی بیروت به این مواد سمی، در صورت حمایت‌های مقدماتی و حضور سرمایه گذار آمادگی تولید تجاری این ترکیب و استفاده از آن برای پاک سازی، آب‌های ساحلی بیروت وجود دارد.

ترکیب نانو ذرات سلنیوم بهینه شده در آزمایشگاه زیست مواد دارویی دانشکده داروسازی شیراز تولید شده است.

منبع: صداوسیما
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار