در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آسیب‌های روانی شوخی‌های بی مورد با کودکان

یک روانشناس گفت: شوخی‌های بی مورد و پی‌درپی با کودکان می‌تواند مصداق کودک آزاری عاطفی باشد.

مرجان کربلایی روانشناس و درمانگر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آسیب‌های روانی شوخی‌های بی مورد با کودکان، اظهار کرد: بعضی از بزرگسالان به خود اجازه می‌دهند هر طور که دوست دارند، با کودک رفتار کنند با این استدلال که بچه است و متوجه نمی‌شود، درحالی که خود، متوجه نیستند شوخی‌های بی مورد و پی‌درپی با کودکان می‌تواند مصداق کودک آزاری عاطفی باشد که این نوع کودک آزاری تاثیری عمیق و پایدار بر جنبه‌های رشد کودک می‌گذارد.

این روانشناس با اشاره به اینکه تاثیر زیان‌بار کودک آزار عاطفی بر سلامت روانی کودکان، به مراتب عمیق‌تر و پایدارتر از سایر جنبه‌های رشد اوست، بیان کرد:  این مشکلات بر حسب سن، نوع کودک آزاری و تفاوت فردی کودکان متفاوت است و می‌توان آن‌ها را به این ترتیب خلاصه کرد؛ وجود افسردگی و اضطراب همراه با ناآرامی، گریه، سکوت، بی قراری، ترس، ترس‌های شدید از موقعیت و افراد، عصبانیت پرخاشگری و ناتوانی در کنترل احساسات خود، ناتوانی در تصمیم گیری انتخاب و بیان احساسات خود به صورت درست، کمبود اعتماد به نفس و ناتوانی در ابراز وجود، احساس خصومت و نداشتن محبت به دیگران، احساس کم ارزشی، طرد شدگی و حقارت، احساس خلاء عاطفی و ناامنی عاطفی- روانی، وجود رفتار‌های انزواطلبانه، مردم گریزی و در خود فرو رفتن، داشتن افکار و تمایلات خودکشی، خودزنی، تهدید و اقدام به خودکشی.

کربلایی با بیان اینکه سوء رفتار روانی کودکان و نوجوانان عبارت است از: هرگونه رفتار با کودک که طبق استاندارد‌های اجتماعی و نظر متخصصان از نظر روانشناختی آسیب‌زا باشد، گفت: یعنی هرگونه رفتاری که برعملکرد رفتاری، شناختی، عاطفی و جسمی کودک تاثیر سوء داشته باشد.

وی تصریح کرد: رفتار و نگرش‌های منفی نسبت به کودک به صورت کلامی، به کار بردن الفاظ زشت و ناپسند در صحبت با کودکان و شوخی‌های منفی با کودک سبب می‌شود، کودک خود را بی ارزش و مستحق توهین بداند و این کار نیز، سبب کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس وی خواهد شد. مادری را در نظر بگیرید برای اینکه کودک دبستانی خود را تشویق به درس خواندن کند، از الفاظ به ظاهر مثبت، اما تخریب کننده استفاده می‌کند.

می‌بینم که می‌خواهی درس بخوانی انیشتین، آی کیو

این روانشناس با بیان اینکه در این جملات کودک واقعا احساس حقارت می‌کند و دیگر دوست ندارد درس بخواند و انگیزه خود را از دست می‌دهد، ادامه داد: کودکانی که مورد آزار‌های کلامی قرار می‌گیرند، در اجتماع تبدیل به افرادی می‌شوند که با دیگران در خانه و مدرسه ناسازگاری دارند، در فعالیت‌های گروهی مشارکت نمی‌کنند، ناتوانی در مسئولیت پذیری و انجام آن دارند، بدبینی، بدگمانی و اعتماد نکردن به دیگران هم نمونه بارز این آزار‌ها است.

کربلایی افزود: در نوجوانی نشانه‌های بزهکاری، با خشونت، دزدی تخریب، اختلال در نظم عمومی و.. همراه است. علاوه بر شوخی‌های عاطفی یا کلامی شاهد انواع شوخی‌های جنسی از سوی بزرگسالان بیمار هم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: این شوخی‌ها از قلقلک دادن کودک شروع شده و به سوء استفاده جنسی ختم می‌شود خانواده‌ها باید از بدو تولد نوزاد آموزش‌های لازم در خصوص تربیت جنسی را ببیند، زیرا تربیت جنسی از بدو تولد شروع خواهد شد و جز آموزش‌های اولیه کودک محسوب میشود و این را بدانید که بیماران جنسی در اطراف ما و خیلی نزدیک به ما هستند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۳:۲۴ ۰۲ آذر ۱۴۰۱
کاش بیشتر توضیح میدادین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
متاسفانه دنیا هم خیلی بدتر شده آدماش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
این شوخی‌ها از قلقلک دادن کودک شروع شده و به سوء استفاده جنسی ختم می‌شود خانواده‌ها باید از بدو تولد نوزاد آموزش‌های لازم در خصوص تربیت جنسی را ببیند، زیرا تربیت جنسی از بدو تولد شروع خواهد شد و جز آموزش‌های اولیه کودک محسوب میشود و این را بدانید که بیماران جنسی در اطراف ما و خیلی نزدیک به ما هستند؟ سند 2030؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
دست انداختن بچه = كشتن بچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
كلا دست انداختن روح و روان بچه ها رو داغون ميكنه و بشدت بايد از دست انداختن بچه ها پرهيز كرد و من خودم هرگز اجازه ندادم كسي بچه هامو دست بندازه و فورا نكته شوخي رو براي بچه ام توضيح ميدادم تا گيج نشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۴۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
این مطالبو باید مدرسه به پدر و مادرها اموزش بده و براشون کلاس بزاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
ولله ب همون خدای بالا سری توایران زندگی کردن خودس مشکل اعصاب بوجودمیاره چ برسه ب بچه های کوچیک با این شرایط ک زیرکتک پدرمادرهاشونندازفشاراقتصادی ازنداری انگار پدرماورشون ازاینها را با کیسه بکس اشتباهی گرفته اینها هم بالاخره بچن بزرگ بشن عقده ایی بارمیان!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
تو جامعه ما بیمار زیاده
آخرین اخبار