بررسی آسیب‌های خانواده و سبک زندگی ایرانی در تبریز

آسیب شناسی خانواده و سبک زندگی ایرانی موضوعی بود که در هشتاد و چهارمین جلسه مجمع عالی بسیج آذربایجان شرقی در تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،سردار عابدین خرم  فرمانده سپاه عاشورا گفت: متاسفانه در تشکیل خانواده‌ها ازدواج سخت و فرزند آوری کم، در اولویت قرار گرفته و نتیجه آن چیزی جز ناامیدی در جامعه نیست.

او یادآور شد: باید از تمام ظرفیت‌ها در ارتقای آموزش و آگاه سازی خانواده‌ها اقدام و در ابعاد مختلف الگوسازی کنیم، وگرنه با ادامه هجمه‌ها رسانه‌ای حتی در فضای مجازی که این روز‌ها در دسترس عموم است، اولویت‌های خانواده‌ها جابجا خواهد شد.

او بیان کرد: روند کاهشی زاد و ولد و ازدواج در ۱۰ سال گذشته، افزایش روز افزون طلاق و سیر صعودی جمعیت پیر، رواج پدیده کودک همسری، تاخیر در سن ازدواج و نیز اعتیاد، از پدیده‌های اجتماعی عنوان شد که بنیان خانواده را هدف قرار داده است.

کارشناسان حاضر یادآور شدند: هرچند تا پیش از این برنامه‌های آموزشی و فرهنگ سازی، در راستای کنترل فرزندان در فضای مجازی بود، ولی شیوع کرونا و ضرورت آموزش دانش آموزان در فضای مجازی باعث اعتیاد فرزندان به فضای مجازی شده است و بیش از ۷۲ درصد پدران و مادران اعلام کرده اند که از کنترل فرزندان خود در فضای مجازی عاجز هستند.

آنان افزودند: در شرایط کرونا و با خانه نشینی اعضای خانواده و بروز مشکلات روان شناختی؛ باید مهارت‌های برنامه ریزی، مهارت مطالعه، مهارت لذت بردن از کنار هم، مهارت چگونه در خانه ماندن، مهارت کسب معاش از منزل، مهارت حفظ روابط عاطفی و انسانی و مهارت امید درجمع خانواده آموزش داده شود.

همچنین قانونی کردن سیاست‌های کلی خانواده در مجلس و تعیین راهبرد پیشبرنده اجرایی و عملی این سیاست، محور قرار دادن خانواده در تمام مصوبات مجلس، حمایت از خانواده‌ها در راستای جبران سیاست‌های غلط جمعیتی گذشته و کمک به فرهنگ سازی در فرزند آوری خانواده ها، بازنگری در قوانین و سیاست‌های اشتغال، ازدواج و مسکن، پررنگ شدن نقش نظارتی مجلس در اجرای قانون، سیاست گذاری برای تقویت رسانه‌های نظام از جمله رسانه ملی از جمله راهکار‌هایی بود که اعضا برای تحکیم سنگ بنای خانواده ارائه دادند.

حاضران همچنین با انتقاد از سیاست‌های حمایتی ضعیف از ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان، خواستار بازنگری در برخی از قوانین موجود در این زمینه‌ها شدند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.