معاون صدا:

زندگینامه شهدای گمنام را در انتشار کتاب گویا باید در اولویت قرار بدهیم

شاه آبادی گفت: کتاب گویا یک نقش کلیدی و میانی وتسهیل کننده دارد و باید زندگینامه شهدای گمنام را در انتشار این نوع کتاب در اولویت قرار داد.

به گزارش خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست فعالان عرصه نشر فرهنگ ایثار و شهادت و معاونت صدای رسانه ملی با محوریت تولید کتاب گویا و تاریخ شفاهی صبح امروز با حضور حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی، امیر سرتیپ شاهین تقی‌خانی معاون فرهنگی و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

در ابتدای نشست امیر شاهین تقی‌خانی گفت: واقعا ضروری است به حوادث مرتبط به دفاع مقدس بپردازیم هر چقدر در این مسیر گام برداریم توشه آینده جوانان خود را مهیا کرده ایم و انتشار کتاب گویا در معاونت صدا یکی از این اقدامات موثر است که می‌تواند در ترویج کتابخوانی اثرات مثبتی بگذارد.

وی  ادامه داد: در ارتش جمهوری اسلامی ایران مراکز متعددی برای انتشار کتاب وجود دارد که در این راستا حرکت می‌کنند.

معاونت صدا و هنرمندان رسانه ملی برای تولید کتاب صوتی می‌توانند کتاب‌های شاخص را انتخاب و منتشر کنند. کار موثر در این حوزه این است که این همکاری دو سویه باشد و در انتخاب آثار منتشر شده در مجموعه ارتش مشارکت فعال داشته باشند.

در ادامه نشست امیر محمدرضا فولادی رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: باید پرسید چرا شوق جوانان امروز ما نسبت به خدمت مقدس سربازی کم شده است؟ در دوران دفاع مقدس سربازان بسیاری با ایثارگری‌های مثال زدنی جان خود را فدای این آب و خاک کردند. اگر این ایثارگری ها در آثار ما نمود داشته باشد و الگو های ملموسی به مخاطب ارائه شود بدون شک اشتیاق جوانان به خدمت سربازی بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: نقش زنان به خصوص همسران رزمندگان ارتش و همه مجموعه نیروهای مسلح غیر قابل انکار است و باید به آن پرداخته شود و از این رهگذر جامعه روی ناخوشی به خود نخواهد دید چرا که انتشار این آثار، روح امید را در جامعه زنده می کند. ما نباید اجازه دهیم این ارزش‌ها به دست فراموشی سپرده شود.

مجتهدزاده رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: همه عزیزان به دنبال سوژه های بکر و تازه هستند،همه پژوهش ها و تحقیقات اثبات کرده است که ما زیباتر از اتفاقات ۸ سال دفاع مقدس نداریم. هر آنچه خوبی است در این سال ها شاهد بودیم.

وی ادامه داد: ناگفته هایی از دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق داریم که هنوز بیان نشده است.

شاه آبادی گفت: کاری که امروز انجام می شود، یک نیاز ضروری و جدی است ما باید در امتداد کارهای دوستان حرکت کنیم.هنوز جنگ به پایان نرسیده بود که بزرگان نظام و فرماندهان ارتش با یک سوال جدی مواجه شدند که این رشادت های صحنه های دفاع مقدس را چه کسانی می خواهند برای تاریخ روایت کنند.

وی عنوان کرد: در سال های اول جنگ یکی از فرماندهان جنگ می گفت ،چیزی که الان من در صحنه ها می بینم را اگر قرار باشد برای نسل الان روایت کنیم باید حدود ده ها مرتبه تنزل بدهیم تا برای نسل امروز باور پذیر باشد.

معاون صدا اظهار کرد: ما امروز بعد از ۳۰ سال از پایان جنگ هنوز سر سفره همان رشادت ها نشسته ایم؛چه کسی باورش می شد یک نظام این چنین در صحنه های بین المللی حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: واقعیت این است ما در محضر شهدا شرمنده هستیم و نتوانستم آنطور که شایسته است موضوعات را به نسل جوان روایت کنیم و روایت ما فاصله بسیاری با آن روزها دارد.

شاه آبادی تصریح کرد:ما باید خود موضوع ،خاطره و مطلب اصلی را به یادگار بگذاریم تا دیگران از آن مطالب اثر بسازند.ما کتاب خاطرات و وقایع دفاع مقدس را به ازای هر شهید،عملیات،حادثه،رخداد برای آیندگان به یادگار  می گذاریم،اگر ما نتوانستیم به درستی روایت کنیم حداقل نسل آینده به یک سند مرجع مراجعه کند.اتفاقا ما در حوزه بیان تاریخ شفاهی کتاب جلوتر از حوزه فیلم و تولیدات هنری هستیم.

معاون صدا گفت: کاری که رادیو در گام دوم باید انجام دهد بعد از نگارش اثر و کتاب است.اگر در حوزه کتاب احساس خوب داریم ،فاصله بین نشر مکتوب ویک اثر هنری سمعی بصری باید با تولید کتاب گویا پرشود.نقش کتاب گویا یک نقش کلیدی و میانی وتسهیل کننده است .


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار