منتظر تربتی مطرح کرد؛

استقبال شرکت گاز از بخش خصوصی برای صادرات گاز

معاون وزیر نفت در امور گازرسانی گفت: خوشبختانه زیر ساخت شبکه گاز مطلوب است و از بخش خصوصی برای صادرات گاز استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن منتظر تربتی معاون وزیر نفت در امور گازرسانی با اشاره به تجارت گاز گفت: براساس سند چشم انداز تجارت، صادرات گاز به ویژه صادرات گاز ایران به ترکمنستان از پروژه‌های مهم است.

او ادامه داد: خوشبختانه زیر ساخت شبکه گاز مطلوب است و از حضور بخش خصوصی به صادرات گاز استقبال می کنیم، نکته مهم از صادرات گاز بخش پتروشیمی است، چرا که باعث افزایش نیروی کار می‌شود.

تربتی افزود: رویکرد وزارت نفت در مسیر گاز در بخش پتروشیمی است و همچنان بحث صادرات گاز به اروپا را  در دستور کار داریم و همچنین صادرات گاز به پاکستان هم طبق قرارداد انجام می‌شود.

او بیان کرد :ما فروشنده گاز هستیم تمام برنامه ما این است که به عنوان یک صادر کننده به پاکستان صادرات گاز داشته باشیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه کشور از نظر تامین گاز پایدار است، تصریح کرد: گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌های کشور در این سال‌ها دنبال شده و اتفاقات خوبی در این حوزه افتاد که موضوع قابل توجه تامین منابع مالی طرح‌های گازرسانی بود که شرکت ملی گاز به دلیل مصوبه‌های شورای اقتصاد در ذیل بند «ق» و «ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید» مشکلی در تامین هزینه‌ها نداشت به همین دلیل گازرسانی به روستا‌ها با سرعت خوبی انجام شد.

۲۲ استان سبز هستند

تربتی با بیان اینکه حدود ۱۷ هزار روستا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گازدار شدند، افزود: برنامه ما این است که تا پایان امسال ۳ هزار روستای دیگر به شبکه گاز کشور متصل شوند و همین حالا هم حدود ۹۰۰ پروژه آماده بهره‌برداری است که این موضوع به عنوان «پویش استان سبز» دنبال می‌شود، اگر مبنا این باشد که ۹۵ درصد گازرسانی در کشور نقطه قوت خوبی باشد، می‌توان گفت با احتساب پروژه‌های آماده شده، حدود ۲۲ استان سبز هستند و ما اکنون در کل کشور به بیش از ۹۵ درصد پوشش گازرسانی رسیده‌ایم.

او با اشاره به برنامه‌های شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۳۹۹ گفت: افزیش تولید در پارس جنوبی همچنان دنبال می‌شود و با توجه به شرایطی که در پارس جنوبی است، خود را آماده می‌کنیم تا هیچ حبس گازی نداشته باشیم؛ بخشی در توسعه خط لوله به موازات کرودور غرب و ایستگاه‌های تقویت فشار صرف می‌شود و ان‌شاءالله این روند تولید گاز ادامه دارد که پیش‌بینی می‌کنیم حداقل ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته باشد.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پاسخ به پرسشی درباره نتیجه داوری پرونده گازی ایران و ترکمنستان و اینکه آیا نیازی به واردات گاز برای استان‌های شمالی کشور وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: آقای زنگنه در این سال‌ها وقت زیادی برای افزایش تولید در پارس جنوبی گذاشتند و در عین حال به مدد توسعه شبکه گازرسانی اکنون نیازی به موازنه شبکه خود به گاز ترکمستان نداریم، اما بحث ما با ترکمستان و همکاری با کشور‌های گازی، تجارت گاز است.

تربتی در این باره توضیح داد: ما همچنان از ارتباط با ترکمنستان در زمینه تجارت گاز استقبال می‌کنیم و حتی در دوران داوری چند بار به ترکمنستان اعلام کردیم که ایران مانعی برای دریافت گاز ندارد و نشست‌هایی با آن‌ها داشتیم که همچنان پیگیری می‌شود و امیدواریم بتوانیم مطابق روال پیشین در قالب تجارت گاز، جریان گاز ترکمستان به کشور را داشته باشیم؛ نه تنها با ترکمستان بلکه همه کشور‌های همجوار، زیرا بخشی از اهداف سند چشم انداز ۱۰ درصد تجارت جهانی گاز است.

او تاکید کرد: با این تفاسیر ما به دنبال آن هستیم که چه در قالب قرارداد‌های پیشین چه قرارداد‌های جدید، چه بخش دولتی و چه خصوصی، بتوانیم رابطه گازی خود را با ترکمستان ادامه دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: گازرسانی ، وزارت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار