در گفت و گوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

تعلیق کارت بازرگانی ۲۱۰۰ صادرکننده متخلف

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: کارت بازرگانی ۲۱۰۰ صادرکننده که ایفای تعهد ارزی آن‌ها صفر بوده، تعلیق شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص تعلق کارت های بازرگانی تصریح کرد: میزان صادرات غیرنفتی کشور از بازه زمانی ۲۲ /۱/ ۹۷ تا پایان سال  ۹۸ بیش از ۸۰ میلیارد دلار بوده، اما تعهدات ارزی به این میزان نبوده است. علت کاهش آن در سال ۹۷ مشکلات قیمت گذاری کالا‌های صادراتی در گمرکات بوده و بانک مرکزی ۲۰ درصد تخفیف برای صادر کنندگان تعیین کرده است، لذا میزان تعهدات صادر کنندگان در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد کمتر از میزان صادرات کشور است.

او افزود: در سال های ۹۷ و ۹۸ حدود ۵۵ میلیارد یورو صادرات غیر نفتی داشتیم و میزان تعهدات ارزی ۵۰ میلیارد یورو  بوده است. بر اساس آمار  بانک مرکزی از صادرات غیرنفتی به غیر از گاز و فرآورده های نفتی، ۵۰ میلیارد یورو ارز باید به کشور باز می گشت اما ۳۳ میلیارد یورو بازگشته  و  ۱۷ میلیارد یورو ارز باقی مانده که بازنگشته است.

زادبوم در خصوص شرکت هایی که ارز را بازنگردانده اند گفت: شرکت های دولتی و خصوصی به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول شرکت هایی که کارت بازرگانی دارند و به عنوان واحد تولیدی کار می کنند. دسته دوم شرکت هایی که کارت بازرگانی دارند و صرفا فعالیت بازرگانی انجام می دهند و دسته سوم کارت بازرگانی ندارند و  با کارت پیله وری و مرزنشینی فعالیت می کنند.

او ادامه داد: ۲۱ هزار صادرکننده کارت بازرگانی دارند، حدود ۱۰ هزار نفر کارت بازرگانی ندارند  و با کارت پیله وری و مرزنشینی فعالیت می کنند.

این مقام مسئول در خصوص برخورد با کسانی که تعهدات ارزی خود را انجام نداده اند گفت:کارگروهی متشکل از اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، گمرک و وزارت صمت در این خصوص تصمیم گیری می کند و بر این اساس صادرکنندگانی که تا تاریخ ۲۱ تیر ماه امسال هیچ تعهد ارزی به بانک مرکزی نداشتند، کارت بازرگانی آن‌ها تعلیق شده است.

او افزود: در مرحله اول کارت بازرگانی  ۲۵۰۰ نفر تعلیق شد که  ۴۰۰ نفر ایفای تعهدات ارزی کردند و تعلیق کارت های آن ها برداشته شد و ۲۱۰۰ شرکت باقی  ماندند که ایفای تعهد ارزی آن ها صفر درصد بود.

زادبوم  گفت: کارت بازرگانی افرادی که به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند، در این هفته تعلیق می‌شود و در صورت ایفای تعهدات، این کارت‌ها فعال خواهند شد.


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: صادرکنندگانی که یک تا ۳۰ درصد تعهد ارزی ایفا کرده اند در تاریخ ۱۵ شهریور و صادرکنندگانی که ۳۱ تا ۶۹ درصد تعهد خود را ایفا کرده اند، در تاریخ ۳۱ شهریور کارت بازرگانی آن‌ها تعلیق می‌شود.

او افزود: صادرکنندگان جهت جلوگیری از تعلیق کارت بازرگانی خود باید ایفای تعهدات ارزی خود را حداقل به ۶۹ درصد برسانند.

مشکلات  صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات

در ادامه برنامه ضیغمی معاون اتاق تعاون با بیان اینکه بخشی از صادرکنندگان، جزو تولیدکنندگان کشور هستند اظهار کرد: این دسته از صادر کنندگان کشورمان برای خرید مواد اولیه یا تجهیزات مورد نیازشان به ارز احتیاج دارند، بازگرداندن ارز حاصل از صادرات می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند که برای واردات مواد اولیه، ارز در دسترس باشد.

او با اشاره به مشکلات برخی صادرکنندگان در بازگشت ارز ادامه داد: همانطور که واردکنندگان  برای دریافت و انتقال وجه مشکل دارند صادرکنندگان هم   به دلیل مشکلات تحریم و محدودیت های بانکی  برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس مشکل دارند.

معاون اقتصادی اتاق تعاون تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور همه صادرکنندگان باید برای بازگشت ارز حاصل از صادرات اهتمام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار