رشد ۱۴ درصدی مصرف آب در شیراز

معاون آبفای شیراز گفت: با الحاق روستا‌های اقماری و شیوع کروناویروس، امسال مصرف آب در شیراز ۱۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حسام خسروی معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: با توجه به الحاق روستا‌های اقماری و شیوع کروناویروس، امسال شاهد افزایش ۱۴ درصدی مصرف آب در محدوده تحت مدیریت این شرکت بوده‌ایم.

او با بیان اینکه امسال و با استفاده از سیستم‌های تله متری و کنترل ثبت دقیق وضعیت آبرسانی، امکان توزیع آب موجود به شکل یکسان در کُل نقاط شهر شیراز فراهم شده است، گفت: سال‌های گذشته کمبود آب منجر به افت فشار و قطع آب در مناطق جنوبی شهر و بروز تنش‌های اجتماعی می‌شد.

خسروی در عین حال افزایش میزان مصرف آب از ابتدای امسال تاکنون را یادآور شد و با تاکید براینکه آبفا در توزیع آب موجود، عدالت را برای نقاط مختلف شهر رعایت می‌کند، گفت: ظرفیت تولید آب توسط این شرکت به طور متوسط ۵۳۳ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است حال آنکه با توجه به افزایش جمعیت شیراز در تابستان‌ها، شیوع کروناویروس و الحاق برخی روستا‌ها به این شهر، برای گذر از تابستان نیازمند بیش از ۶۸۰ متر مکعب آب در شبانه‌روز هستیم.

افزایش ۲۵ هزار انشعاب جدید در شیراز

او با بیان اینکه امسال ۲۵ هزار انشعاب جدید در شیراز اضافه شده است، تعداد انشعاب‌های آب این شهر را ۷۵۸ فقره اعلام و بیان کرد: در تابستان به دلیل مهاجرت شهروندانی از شهرستان‌های جنوبی فارس و همچنین برخی از ساکنان استان‌های جنوبی به شیراز و البته الحاق روستا‌های جدید، جمعیت شهرستان شیراز به بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است.

منابع زیرزمینی تامین کننده اصلی آب شیراز

معاون آب شرکت آبفای شیراز همچنین با بیان اینکه بار اصلی تامین آب مورد نیاز شیراز بر روی منابع زیرزمینی است، گفت: ۱۹۰ حلقه چاه حدود ۸۰ درصد و خط انتقال آب از سد درود زن مابقی آب کلانشهر شیراز را تامین می‌کند.

خسروی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش اثرات تنش آبی تابستان امسال گفت: شرکت آبفا با حفر، تجهیز، راه اندازی و بهسازی ۱۹ حلقه چاه، ۳۹ هزار متر مکعب در شبانه روز به ظرفیت تولید اضافه کرده است؛ از طرفی خط اول انتقال آب از سد درودزن ۹۵ هزار متر مکعب آب در شبانه روز را تامین می‌کرد که با بهره‌برداری از فاز اول خط دوم آبرسانی با ظرفیت ۷۵۰ لیتر بر ثانیه معادل ۶۵ هزار متر مکعب بر ثانیه در شبانه روز وارد مدار بهره برداری شده است.

او با اشاره به مصرف زیاد آب ناشی از افزایش دما در تابستان، الحاق روستا‌ها و کرونا، افزود: برای تامین آب، هنوز هم افزون بر ۴۰ هزار متر مکعب بر ثانیه کمبود آب وجود دارد که در برخی مناطق شهر باعث افت فشار و بعضا قطعی آب منجر می‌شود.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا شیراز با اشاره به شبکه توزیع آب غیر استاندارد روستا‌های تازه الحاق شده به این کلانشهر، گفت: شبکه توزیع آب غیر استاندارد، نبود منابع آب مناسب و انشعاب‌های غیر مجاز زیاد در روستا‌های الحاق شده، یکی از مسائل تاثیر گذار در تامین آب است.

خسروی با بیان اینکه آب منتقل شده از طریق فاز اول خط دوم انتقال آب درودزن، به مخزن دوکوهک تحویل می‌شود، گفت: برای انتقال آب از مخزن دوکوهک به مخزن معالی‌آباد و انتقال نهایی به جنوب شیراز یک خط لوله ۶۰۰ میلی‌متری به طول ۱۲ کیلومتر طی ۳ ماه اجرا شده است.

تکمیل خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز

به گفته این مقام مسئول مهم‌ترین طرحی که می‌تواند تنش آبی سال‌های آینده شهر شیراز را مرتفع کند، اجرای مرحله تکمیلی خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز و همچنین خط انتقال آب از مخزن دوکوهک به مخزن معالی‌آباد است.

خسروی در خصوص برنامه‌های آتی مربوط به آبرسانی شیراز را اجرای ادامه خط انتقال ۶۰۰ میلی متر دوکوهک از پل جهاد تا پل معالی آباد، بازسازی مخازن میانرود به حجم ۳۰ هزار متر مکعب، ساخت مخزن حسین آباد به حجم ۲۰ هزار متر مکعب، حفاری ۶ حلقه چاه آبرفتی و آهکی و نیز بازسازی درب چاه از برنامه‌های بهبود وضعیت آبرسانی اعلام کرد.

اجرای شبکه توزیع آب در شیراز

معاون شرکت آبفای شیراز گفت: از دیگر برنامه‌های آتی برای بهبود وضعیت آبرسانی به کلانشهر شیراز اجرای ۷۰ کیلومتر شبکه توزیع آب در مناطق جنوب و مرکز شهر و روستا‌های اقماری، تکمیل سیستم‌های تله متری و کنترل تاسیسات در شبکه توزیع آب، ساخت ۲ باب ایستگاه پمپاژ، اجرای خطوط آبرسانی حدود ۲۰ کیلومتر، اجرای بخشی از رینگ شرقی آبرسانی از مخزن ۴۰ هزار میانرود تا منطقه سلطان آباد و شهرک صنعتی، اجرای خط جمع آوری چاه‌های حدید الحفر آب زنگی و اجرای خط رفت و برگشت اراضی برف فروشان است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.