روز ششم محرم چه بر کاروان حسینی گذشت؟

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: افرادی همانند «حضرت قاسم (ع)» بودند که تاریخ را ساختند، لذا باید توجه ویژه‌ای در تربیت نوجوانان داشته باشیم و آنان را با سبک زندگی بزرگانی همچون «قاسم بن حسن (ع)» آشنا کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علیپور پیرامون وقایع کاروان کربلا در روز ششم ماه محرم گفت: روز ششم محرم محاصره کاروان کربلا لحظه به لحظه تنگتر می‌شود، عمر بن سعد نامه‌ای از عبیدالله بن زیاد دریافت کرد که در آن نامه بیان شده بود با سپاهیان خود، بین «امام حسین (ع)» و یارانش با آب فرات فاصله بینداز، تا بدین ترتیب قطره‌ای آب به آنان نرسد.

وی در همین راستا ادامه داد: عمربن سعد نیز با بخشی از لشکر خود به کنار رود فرات رفت و کمک لشکر «امام حسین (ع)» را از رود فرات دور کرد، این نخستین حرکت نا جوانمردانه برای تشنه گذاشتن کاروان کربلا بود، در این میان برخی از افراد نیز بر کاروان امام سوم شیعیان فریاد می‌زدند که آب را بر شما خواهیم بست و قطره‌ای از آن را به شما نخواهیم داد، «امام حسین (ع)» نیز در پاسخ فرمودند: «خدایا او را از تشنگی هلاک کن و هرگز او را مشمول رحمتت قرار نده».

علیپور پیرامون رویکرد حبیب بن مظاهر بیان کرد: وقتی حبیب بن مظاهر شرایط را اینگونه دید با اجازه «امام حسین (ع)» به سوی قبیله خود یعنی بنی سعد رفت و از آنان کمک خواست این قبیله نیز قبول کردند تا «امام حسین (ع)» را یاری دهند، اما درمیانه راه لشگر عمربن سعد مقابل این قبیله ایستاد و شروع به جنگ با آنان کرد.

وی به اضافه شدن تعداد دشمنان «امام حسین (ع)» با نزدیک شدن به روز عاشورا اشاره و تاکید کرد: هرچه زمان به سوی روز عاشورا نزدیک می‌شود تعداد لشکر دشمنی که در برابر «امام حسین (ع)» ایستاده است بیشتر می‌شود.

این کارشناس علوم قرآنی به نامگذاری روز ششم ماه محرم به عنوان «قاسم بن حسن (ع)» اشاره و گفت: «قاسم بن حسن (ع)» پسر «امام حسن مجتبی (ع)» هستند، ایشان در روز عاشورا به شهادت رسیدند، اما تلاش ایشان برای دفاع از، ولی و امام زمانشان پیام‌های بزرگی را برای جامعه در بر دارد.


بیشتر بخوانید


وی به وقایع شب عاشورا اشاره و بیان کرد: در شب عاشورا «امام حسین (ع)» در جمع یاران و خاندان بنی هاشم سخنانی را ایراد کردند و تاکید داشتند که فردا شهید خواهند شد و تمام یاران و خاندان بنی هاشم نیز به شهادت خواهند رسید در این میان حضرت «قاسم (ع)» نیز از «امام حسین (ع)» پرسیدند آبا من هم شهید خواهم شد؟ «سید الشهدا (ع)» با مهربانی خاصی بیان فرمودند: تو نیز به شهادت خواهی رسید.

علیپور در همین راستا ادامه داد: حضرت «قاسم (ع)» در روز عاشورا در شرایطی به میدان آمدند که بیشتر یاران «امام حسین (ع)» شهید شده بودند حضرت «قاسم (ع)» بعد از حضرت «علی اکبر (ع)» به میدان رفتند ایشان در ابتدا از عموی بزرگوارشان اجازه مبارزه با دشمن را خواستند، اما «امام حسین (ع)» اجازه ندادند.

وی به مستندات تاریخی روز عاشورا در صحرای کربلا اشاره و اظهار کرد: در کتاب «لهوف» سید بن طاووس پیرامون حضور حضرت «قاسم بن حسن (ع)» در میدان کربلا و شهادت ایشان آمده است: «پسری که صورتش همچون ماه تابان می‌درخشید از خیمه‌ها بیرون آمد، اما در جنگ توسط یکی از دشمنان از ناحیه سر مورد اصابت شمشیر قرار گرفت و سرش شکافته شد، ایشان در همین حال عموی بزرگوارشان «امام حسین (ع)» را صدا زدند، «سید الشهدا (ع)» سریعا خود را به او رساندند و ضربه‌ای بر قاتل حضرت «قاسم (ع)» زدند و به دنبال این رویداد لشکر کوفه به سوی «امام حسین (ع)» حمله کردند».

این کارشناس علوم قرآنی ابراز کرد: پس از آنکه گرد و غبار‌ها فرو نشست مشخص شد «امام حسین (ع)» نشستند و سر حضرت «قاسم (ع)» را بر سینه گذاشتند و گریه کردند، با شهادت این عضو جوان لشکر «سیدالشهدا (ع)»، «امام حسین (ع)» پیکر بی جان حضرت «قاسم (ع)» را به کنار سایر شهدای بنی هاشم بردند.

وی پیرامون الگوبرداری جوانان از ویژگی‌های حضرت «قاسم بن حسن (ع)» بیان کرد: تاریخ از داشتن افرادی، چون حضرت «قاسم (ع)» به خود می‌بالد همین نوجوانان هستند که در مقابل داعش می‌ایستند و از اسلام و اعتقاداتشان دفاع می‌کنند افرادی مانند شهید حججی از شهدای کربلا الگوی‌برداری کرد، آن‌ها «سیدالشهدا (ع)» و «حضرت قاسم (ع)» را اسوه قرار دادند.

علیپور شهدایی همانند حضرت «قاسم (ع)» را از تاریخ سازان دنیا دانست و خاطرنشان کرد: حضرت «قاسم (ع)» الگوی ارزشمندی بودند. افرادی همانند حضرت «قاسم (ع)» بودند که تاریخ را ساختند، لذا ما باید توجه ویژه‌ای در تربیت نوجوانان داشته باشیم و آنان را با سبک زندگی بزرگانی همچون «قاسم بن حسن (ع)» آشنا کنیم. بی شک اگر آموختن «قال الباقر» و «قال الصادق (ع)» در جامعه نهادینه شود و جهت دهی جوانان به این سو باشد، روزگار می‌تواند شاهد قاسم‌های بیشتری باشد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

برچسب ها: ماه محرم ، امام حسین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار