ادامه سفرهای کرونایی طی روزهای تعطیل؛

رشد ۸۰ درصدی سفر‌های غیرضرور در ایام تعطیل! / جا به جایی ۶۳۰ هزار مسافر طی سه روز گذشته

رشد ۸۰ درصدی سفر‌ها و آمار جا به جایی‌ ها، خبر از افزایش سفرهای غیر ضرور در این روزها می دهد!

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها با توجه به تعطیلات پیش رو برای ایام عزاداری محرم شاهد استقبال بسیار زیاد مسافران از سفرهای برون شهری هستیم به طوری که آمارها و ارزیابی های صورت گرفته حاکی از آن است که بیش از ۴۰ درصد از وسایل حمل و نقل عمومی در بخش های مختلف ریلی، هوایی و جاده ای با تکمیل ظرفیت مسافران را جابه جا می کنند!
بیشتر بخوانید

موضوعی که موجب نگرانی مسئولان حوزه سلامت شده است، چرا که آنان با توجه به انجام این سفرها، شکل گیری موج سوم شیوع کرونا را پیش بینی می کنند. ستاد ملی مبارزه با کرونا و همچنین وزارت بهداشت همواره تاکید کرده‌اند که مسافران از تردد و سفرهای غیر ضروری در تعطیلات پیش رو به شدت پرهیز کنند اما متاسفانه تصاویر و دوربین های جاده ای از بی توجهی ها به این هشدارها خبر می دهند. در مسیرهای مختلف ترافیک‌های سنگین ایجاد شده است که رکورد دار این ترافیک همچنان مسیرهای شمال کشور هستند.
 
جاده ها
 
آزادراه قزوین رشت
از ابتدای این هفته همواره دستگاه های مختلف به ویژه وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که مردم از انجام سفرهای غیرضروری جلوگیری کنند چرا که عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی باعث تشدید انتقال ویروس کرونا خواهد شد.

این در حالی است که کادر درمان در بسیاری از شهرها خسته شده‌اند و مردم باید در این روزها بیشتر به فکر آنان باشند اما  آمارها و ارزیابی های صورت گرفته حاکی از آن است که استقبال مسافران علاوه بر استفاده از خودروهای شخصی در بخش های مختلف جاده‌ای و هوایی هم بیشتر شده است.

انجام ۸۰ هزار سفر طی ۴ روز گذشته

داریوش باقرجوان معاون مدیرکل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی حوزه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه از روز سه شنبه (چهارم شهریور ماه) تا به امروز ۸ درصد در جا به جایی سفرها و ۱۲.۵ درصد در جا به جایی مسافران نسبت به ماه گذشته و همچنین هفته گذشته رشد داشته ایم، گفت: از روز سه شنبه تا به امروز ۶۳۰ هزار مسافر در قالب ۸۰ هزار سفر جابه‌جا شده‌اند.
 
او ادامه داد: تعطیلات پیش رو باعث افزایش تقاضای مسافران شده و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با همکاری پلیس راهور سعی کرده است در این ایام نظارت ها و ارزیابی های خود را برای افزایش امنیت ترددها تشدید کند.

باقر جوان با اشاره به اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بحث مقابله با کرونا نظارت های خود را با دقت انجام می‌دهد، گفت: ما سعی کرده‌ایم تمامی شیوه نامه های مد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور را رعایت کنیم و در این بخش هم با مشارکت پلیس راه بخشنامه های مختلفی را صادر کرده‌ایم.

مدیر کل مسافری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اظهار کرد: رزمایش‌های مختلفی را برای این ایام در خصوص جا به جایی‌ها چه در بخش عمومی و چه در بخش شهری انجام داده‌ایم و در حوزه مسافری هم تلاش خود را برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی در رابطه با بیماری کرونا مضاعف کرده ایم.

به گفته این مقام مسئول رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، اصلی‌ترین مبحث و اقدام در این زمینه است.

باقر جوان همچنین درباره رعایت فاصله گذاری های اجتماعی در بخش حمل و نقل جاده ای هم گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در تمامی سفرهای عمومی ظرفیت های اتوبوس ها پایین تر از ۵۰ درصد بوده است و سعی کرده ایم به صورت کامل فاصله گذاری های اجتماعی را در این بخش ها رعایت کنیم.

مدیر کل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: در حال حاضر تمامی شیوه نامه های مرتبط در این زمینه از جمله ضدعفونی  مداوم وسایل حمل و نقل عمومی انجام می‌شود و در طول سفر هم به صورت کامل مسافران باید از ماسک استفاده کنند.

او ادامه داد: از حضور مسافر در محیط های عمومی در طول سفر جلوگیری می شود و رانندگان هم از حضور در محیط های عمومی پر تردد خودداری می کنند.

باقر جوان همچنین درباره ارائه کترینگ به مسافران اتوبوس هم گفت: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در طول سفر تنها آب معدنی ارائه می‌شود و در هنگام ورود به اتوبوس پک های بهداشتی ارائه می شود.

او در پایان تصریح کرد: از ابتدای ایام تعطیلات به صورت کامل نظارت ها و ارزیابی های خود را تشدید کرده ایم.

تجمع مردم در فرودگاه برای سفر به کیش!

 بخش هوایی هم در این ایام نسبت به هفته ها و ماه های گذشته شلوغ تر شده و میزان درخواست مسافران برای خریداری بلیت ها افزایش یافته است. تصویر زیر نشان دهنده تجمع مردم در صف سفر به کیش است! بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی!

فرودگاه شلوغ

افزایش ۷۰  درصدی سفرهای هوایی طی روزهای گذشته

در همین زمینه مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی حوزه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه میزان در خواست سفر در مقایسه با ایام عادی کمی رشد داشته است، گفت: با توجه به چند روز تعطیلی پیش رو بسیاری از مردم برای عزاداری به شهرهای خود سفر داشته اند به طوری که شاهد افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی جا به جایی مسافران در این ایام بوده‌ایم.

او با اشاره به اینکه تقریباً تمامی شهرها در خواست سفر داشته اند، ادامه داد: میزان جابه‌جایی مسافران در شهرهای با وضعیت قرمز، کم بوده است اما همچنان برای سفر به مشهد و تعدادی از کلانشهرهای دیگر میزان درخواست‌ها و جا به جایی مسافران زیاد بوده است.

سامانی همچنین درباره نرخ بلیت هواپیما، گفت: نرخ بلیت هواپیما در این ایام همچنان در کف قیمتی و یا کمی بالاتر بوده و در بسیاری از مسیرها بلیت ها با همان نرخ کف قیمتی صادر می‌شود.

او درباره رعایت دستورالعمل های بهداشتی و همچنین فاصله گذاری های اجتماعی، گفت: به طور معمول از زمان شیوع ویروس کرونا تمامی دستورالعمل های بهداشتی رعایت می شود و همچنان دو ردیف آخر صندلی هواپیما برای بیماران مشکوک به کرونا خالی بوده و در تمامی طول سفر مسافران باید از ماسک استفاده کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه به صورت کامل نظارت ها و بازرسی ها در بخش‌های مختلف انجام می‌شود، گفت: فاصله گذاری های اجتماعی و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی در کانتر پروازی به هنگام سوار شدن در هواپیما و اتوبوس ها وجود دارد و به صورت کامل و مداوم ضد عفونی ها انجام می شوند.

اما در این بین سفرهای ریلی هم با برخی نارضایتی ها همراه بوده است، یکی از مسافران بخش ریلی کشور که روز گذشته با باشگاه خبرنگاران جوان تماس گرفت، از رعایت نشدن اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی گله کرد و تصویری از  یک کوپه ۴ نفره را که سه نفر داخل آن مستقر شدند، ارسال کرد. 

مسافران قطار

در بخش ریلی  شاهد رشد ۶۰ درصدی سیر قطارها بوده ایم که در مقایسه با هفته های گذشته حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. البته طبق اطلاعات به دست آمده هنوز ۴۰ درصد از قطارها در سیر نیستند. مشهد بیشترین درخواست را داشته اما در مقایسه با ماه گذشته میزان حذف قطار در این مسیر هم در مقایسه با سایر مسیرها بالا بوده است.

همچنین آمارهای به دست آمده نشان می دهد که از ابتدای اسفند ماه در بخش ریلی حدود ۱۱ میلیون نفر از تعداد مسافران کم شده است. با توجه به افزایش تعداد بیماران کرونایی و همچنین تعداد فوتی ها و هشدارهایی که وزارت بهداشت در رابطه با انجام ندادن سفرهای غیر ضروری داده است، مسافران باید در این ایام و تعطیلات پیش رو نکات بهداشتی و همچنین دستورالعمل های مختلف را رعایت کنند تا شاهد کاهش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این ایام باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: حمل و نقل ، سفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۳:۱۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
سفر اگه خطر داشت بعد عيد نوروز امار نزولي نميشد اتفاقا بعد ماه رمضان نماز عيد فطر امار سر به فلك كشيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
آخرین روز تعطیلی راه ببندن تا نتونن برگردن اون موقع میفهمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
برای چی بلیت میدن برای سفر های هوایی خوب ندن کسی هم نمیتونه بره دیگه مسئولین خودشون مقصرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
من فقط تو این 36سال سنم اینو فهمیدم مردم ایران همش باید زور بالاسرشون نمیدونم چرا واقعا مثلا واسه بستن کمربند ایمنی اولش با خواهش کردن شروع شد دیدن کسی نمیفهمه جوری جریمه کردن به زور مردم رو مجبور کردن که الان طرف قبل از نشستن پشت فرمون به فکر بستنه کمربندشه والا حتما باید سر ایرانی جماعت زور باشه از این ملت نباید محترمانه درخاست بشه
Iran (Islamic Republic of)
alireza
۰۰:۲۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
بیا اینهمه میرن مسافرت بعد امار میره بالا اخرشم میگن ببین گفتیم عزاداری نگیرید .حالا دیدید امار رفت بالا..ما ملتی هستیم ک از رو نمیریم..راحت طلبیم همین
Germany
ناشناس
۰۰:۲۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
جلوی ویلا سازی تو استان های شمالی بخصوص مازندران رو از 15 سال پیش باید میگرفتید که الان به ملت التماس نکنید طبیعی هست طرف میره به ویلاشهر سر بزنه یه وقت آب نبرده باشه خخخخ وقتی طرف میگه از ویلا خارج نویسیم یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
مردم نادان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
وقتی خودتون دانشجوها را از شمال به جنوب کشور میکشونید، مردم هم حق هر جور مسافرتی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
موج جدید بدبختی هرکی قبول داره یک مثبت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
آنهای که به چنین سفرهای در این ایام کرونا وعزای حسینی می روند.سوای اینکه موقع بازگشت چه مصیبتی با خودشان خواهند آورد.حتی حرمت عزای حسینی را هم نگه نمی دارند .این جماعت خسرت دنیا وآخرت اگر روز عاشورا کربلا بودند.یقینا جزو لشکر کوفه بودند که راه بر حضرت سیدالشهدابسته اورا تشنه سربریدندواهل حرم را به اسیری برند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
آنهای که به چنین سفرهای در این ایام کرونا وعزای حسینی می روند.سوای اینکه موقع بازگشت چه مصیبتی با خودشان خواهند آورد.حتی حرمت عزای حسینی را هم نگه نمی دارند .این جماعت خسرت دنیا وآخرت اگر روز عاشورا کربلا بودند.یقینا جزو لشکر کوفه بودند که راه بر حضرت سیدالشهدابسته اورا تشنه سربریدندواهل حرم را به اسیری برند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
دانش آموزانی که امتحان کنکور دادن هم می خوان حال و هوایی عوض کنند بعد از این کنکور مزخرف
اما خدا به همه شون کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
آقا ۱۴ روز اجازه برگشت ندید .
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۰:۱۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
یا باید مسافرت ممنوع اعلام شود.یا اینکه کسی نسبت به مسافرت رفتن مردم اعتراضی نکند!!!!.شما اول مشکل ماسک نزدن هر کس تو شهر خودش حل کنید بعد برید سراغ مسافرت رفتن یا نرفتن
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۰:۱۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
یا باید مسافرت ممنوع اعلام شود.یا اینکه کسی نسبت به مسافرت رفتن مردم اعتراضی نکند!!!!.شما اول مشکل ماسک نزدن هر کس تو شهر خودش حل کنید بعد برید سراغ مسافرت رفتن یا نرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۹:۲۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
می‌توانستید راه ها را ببندید.
نه مسولین به فکر مردم هستن و نه خود مردم به فکر خودشان.
بدبختی‌هایی که در زندگی میکشیم نتایج اعمال خودمان است که روزی انجام دادیم.
آخرین اخبار