مروری کوتاه بر چند اخبار جهاد کشاورزی در فارس

خبرهایی از تولید ۳۰ تن عسل در ارسنجان، افزایش ۶۲ درصدی تولید ذرت علوفه‌ای در مرودشت تا توقیف ماشین‌های خاکبرداری در قیروکارزین را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، خبرهایی از تولید ۳۰ تن عسل در ارسنجان، افزایش ۶۲ درصدی تولید ذرت علوفه‌ای در مرودشت تا توقیف ماشین‌های خاکبرداری در قیروکارزین را در این بسته جهاد کشاورزی مرور خواهیم کرد.

افزایش ۶۲ درصدی تولید ذرت علوفه‌ای در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت از افزایش تولید علوفه در این شهرستان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بالغ بر ۶۱۷ هزار تن ذرت علوفه‌ای تولید شود.

عزیز رحیمی با بیان اینکه کشت ذرت در شهرستان در دو مرحله انجام می‌شود، گفت: ۱۰ هزار و ۲۹۲ هکتار ذرت علوفه‌ای بهاره و تابستانه از ارقام ۷۰۴، ۷۰۳، pl۷۱۲، والبوم، سیمون و ۶۷۸ در این شهرستان کشت شده است.

او با اشاره به اینکه از نیمه مرداد برداشت ذرت علوفه‌ای آغاز شده و تا آبانماه نیز ادامه دارد، افزود: کاشت بهاره ذرت در نیمه اردیبهشت ماه انجام می‌شود و کشت تابستانه که عمده کشت و روش مرسوم کشت ذرت در شهرستان است، اواخر خردادماه انجام شده است.

رحیمی به قیمت مناسب این محصول اشاره و خاطرنشان کرد: به دلیل قیمت مناسب این محصول و افزایش تقاضا در سال‌های گذشته رغبت کشاورزان برای کشت این محصول افزایش یافته است.

مدیر جهادکشاورزی مرودشت یادآورشد: با توجه به شرایط خاص منطقه از لحاظ منابع آبی، افزایش عملکرد در واحد سطح بسیار حائز اهمیت است و در همین راستا بیش از ۷۰ درصد این مزارع با آبیاری تیپ (نواری) و بارانی آبیاری می‌شوند.

رحیمی با بیان اینکه بیش از ۱۴۰۰ واحد گاوداری صنعتی و سنتی در شهرستان وجود دارد، عنوان کرد: علوفه تولیدی علاوه بر تامین نیاز گاوداری‌های منطقه به شهرستان‌های همجوار نیز ارسال می‌شود.

تولید بیش از ۳۰ تن عسل در ارسنجان

کارشناس مسؤول امور دام مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: امسال بیش از ۳۰ تن عسل در شهرستان ارسنجان تولید شد.

صیاد جشنی افزود: این شهرستان با داشتن آب و هوای نسبتا معتدل، محل مناسبی برای رشد گیاهان مرتعی و دارویی بوده و شرایط بسیار خوبی برای پرورش زنبور عسل دارد.

بر اساس سرشماری کلونی‌های زنبورعسل، این شهرستان دارای ۶۰۰۰ کلونی زنبورعسل است که برای ۱۶۰ زنبور دار اشتغال ایجاد کرده است.

کارشناس مسؤول امور دام مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: زنبورداران این شهرستان برای بهره وری بیشتر به مناطق ییلاقی استان از جمله اقلید، خرمبید، بوانات و سپیدان و برای زمستان گذرانی به مناطق قشلاقی به داراب، لار، قیروکارزین و استان بوشهر کوچ می‌ کنند.

توقف ماشین‌های خاکبرداری در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: به دنبال اعلام ممنوعیت هر گونه خاکبرداری و انتقال آن بدون مجوز لازم از جهاد کشاورزی، چهار دستگاه لودر متخلف در این شهرستان شناسایی و توقیف شد.

مهدی همتی تصریح کرد: با افزایش گشت‌های شبانه و رصد اطلاعاتی در مناطق مختلف، خاکبرداری در منطقه مبارک آباد و باروس شناسایی و پس از توقف عملیات متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گفته او، حسب قانون علاوه بر توقف فعالیت، باز سازی خاک و جبران خسارت، با حکم مراجع قضائی متخلفین به جزای نقدی دو تا پنج برابر خسارت وارده محکوم و ملزم به پرداخت خواهند شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: با توجه به ابلاغ قانون حفاظت از خاک از خرداد ماه ۱۳۹۸ جابجایی خاک از مبداء و خاک ریزی در مقصد تنها پس از صدور مجوز جهاد کشاورزی امکان پذیر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد: صدور مجوز و موافقت جابجایی خاک صرفا در صورتی امکان پذیر است که نقل و انتقال خاک موجب تخریب یا کاهش حاصلخیزی آن در محل مبداء و مقصد نشود.

همتی افزود: موافقت نامه حمل و جابجایی پس از بازدید کارشناس جهاد کشاورزی از محل، تهیه نقشه و تنظیم صورتجلسه لازم در صورت تشخیص عدم تخریب خاک صادر می‌شود و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول این رویه قانونی هستند.

او با تشریح ماده ۸ و ۹ قانون حفاظت از خاک ابراز کرد: این دو ماده قانونی جهاد کشاورزی را بر پایش کمی و کیفی خاک کشور با اولویت اراضی زراعی و باغی و حفظ و پایداری حاصلخیزی انواع خاک مکلف کرده است.

از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۱۵ مورد خاکبرداری‌های غیر مجاز در این شهرستان رصد شده است که مراحل قضائی آن در دست انجام است.

کشت ۵ هزار هکتاری ذرت علوفه‌ای در کوار

حسین احمد پورعلیا کارشناس مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کوار گفت: در سال زراعی جاری حدود ۵ هزار هکتار ذرت علوفه‌ای به صورت بهاره و تابستانه در این شهرستان کشت شد.

او افزود: با توجه به اینکه شهرستان کوار یکی از قطب‌های دامداری در استان فارس است و نیاز مبرم به تاًمین علوفه برای دامداری‌ها دارد. یکی از گیاهانی که به صورت علوفه در شهرستان کشت می‌شود ذرت علوفه‌ای است که هرساله به صورت وسیع کشت می‌شود.

سین احمد پورعلیا گفت: میانگین عملکرد ذرت علوفه‌ای در هکتار ۵۵ تن است و پیش بینی می‌شود که بیش از ۲۷۵ هزارتن ذرت برداشت و به دامداری ها‌ی داخل و خارج از شهرستان ارسال شود.

تسطیح لیزری در اراضی کشاورزی ارسنجان

۳۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان ارسنجان تسطیح لیزری شد

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: به دلیل وضعیت شوری اراضی در بخش‌هایی از دهستان خبریز و شورآب و عدم امکان اجرای آبیاری نوین، در حدود ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی این دو دهستان تسطیح لیزری انجام شده است.

سیدناصر حسینی افزود: از جمله مزایای تسطیح لیزری افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی عملکرد محصول در هر هکتار، کاهش ۳۰ درصدی هزینه تولید، کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی زمان آبیاری، کاهش ۳۵ درصدی نیروی انسانی و افزایش راندمان کاربری آب در مزرعه به میزان ۱۰ درصد است.

کشت سویا در لارستان

کشت آزمایشی دانه روغنی سویا برای اولین بار در لارستان انجام شد.

مسؤول مرکز جهاد کشاورزی بیرم لارستان گفت: طرح pvs الگویی کشت دانه روغنی سویا برای اولین بار در جنوب استان فارس اجرایی شد.
حسین کهندل پور افزود: این طرح در یک هکتار و با هدف انتخاب رقم سازگار با منطقه و تغییر الگوی کشت اجرا شده است.
 
او کشت سویا را به عنوان کشت استراتژیک  برای افزایش حاصلخیزی خاک و دستیابی به توسعه پایدار و یک تناوب حیاتی برای سیستم‌های زراعی  معرفی کرد.

در این طرح، ارقام کتول، صبا و فرجی با میزان مصرف بذر ۸۰ کیلوگرم در هکتار و با استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار (تیپ) کشت شده است.

رها سازی زنبور براکون در مزارع گوجه فرنگی ارسنجان

سرپرست واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی ارسنجان از رهاسازی زنبور براکون در ۸۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی این شهرستان خبر داد و گفت: برای چندمین سال پیاپی از زنبور‌های براکون در راستای تولید محصول سالم برای مبارزه بیولوژیک با لارو هلیوتیس در مزارع گوجه فرنگی این شهرستان استفاده شد.

خادم الحسینی افزود: این اقدام برای جلوگیری از خسارت لارو هلیوتیس در میوه‌های این محصول رها سازی شده است.

او با بیان اینکه رهاسازی این زنبور‌ها موجب پارازیته کردن لارو هلیوتیس در محصول گوجه فرنگی می‌شود، ادامه داد: در سال جاری در شهرستان ارسنجان ۱۳۵۰ هکتار گوجه فرنگی کشت شده است.

برداشت لوبیا از مزارع آسپاس

شهریار اسماعیلی فرد مسئول جهاد کشاورزی آسپاس اقلید با بیان اینکه برداشت لوبیا از مزارع این دهستان آغاز شد، افزود: ۳۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی این دهستان به کشت لوبیا اختصاص یافته است و پیش بینی می‌شود بیش از ۶ هزار و پانصد تن لوبیا از این مزارع برداشت شود.

او افزود: لوبیا به دلیل نقشی که در تثبیت ازت دارد می‌تواند یکی از گیاهان مفید در تناوب محصولات دیگر همچون غلات باشد.

اسماعیلی فرد تصریح کرد: کاشت ارقام پربازده و با کیفیت، استفاده از روش‌های بیولوژیک در مبارزه با آفات و بیماری ها، بذرمال کردن بذور با استفاده از باکتری‌های همزیست و استفاده از آبیاری‌های نوین می‌تواند در افزایش عملکرد و کاهش هزینه‌ها نقش مهمی ایفا کند.

جان دوباره قنات کشکویه گراش

با احیا قنات روستای کشکویه بخش ارد شهرستان گراش زمین‌ها و دشت‌های تشنه این منطقه سیراب شد.

حسن مرادی سرپرست جهادکشاورزی گراش گفت: بخش ارد همواره یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در این شهرستان است که در سال‌های اخیر با بروز خشکسالی‌ها و برداشت‌های بی رویه از سفره‌های زیرزمینی این منطقه دچار چالش کم آبی شد.

او افزود: با هدف جلوگیری از هدر رفت آب و ترغیب کشاورزان و سهم آب بران از آب قنات کشکویه ارد احیا شد.

مرادی افزود: بیش از ۱۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال در دو مرحله برای اجرای این طرح هزینه شد.

مرادی افزود: قبل از اجرای این طرح به دلیل هدر رفت، انسداد و ریزش مسیر آب قنات، میزان آب استحصالی قنات حدود ۱۲ لیتر بر ثانیه بود و پس اتمام مرحله نخست به ۵۰لیتر بر ثانیه رسیده است.

او با اشاره به رونقی که آب این قنات به کشاورزی شهرستان بخشیده گفت: با به کار گیری سیستم آبیاری تحت فشار در مرحله اول امسال ۴۸ هکتار از اراضی پایاب قنات به کشت کنجد اختصاص یافته است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: با بهره برداری از مرحله دوم این طرح نیز بیش از ۴۸ هکتار دیگراز زمین‌های تشنه این منطقه زیر پوشش آب قنات کشکویه قرار می‌گیرد.

او مجموع کل دشت‌ها و زمین‌های بهره‌مند در پایین دست این قنات در دو مرحله عملیاتی آن را بیش از ۹۶ هکتار عنوان کرد.

به گفته مرادی، شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است. 

 بهره برداری از طرح‌های عمرانی و خدماتی در پاسارگاد

همزمان با هفته دولت ۳۵ طرح کشاورزی، گازرسانی وخدماتی با اعتباری افزون بر ۳۰ میلیارد تومان در شهرستان پاسارگاد به بهره برداری رسید .

افتتاح ۲۲ واحد گلخانه سبزی و صیفی و گاز رسانی به این واحد‌های گلخانه‌ای در روستای همت آباد به عنوان اولین روستای گلخانه‌ای کشور و بهره برداری از  ۲ واحد گلخانه گل شاخه بریده در روستای علی آبادکمین از مهمترین این طرح ها بود.
 
با بهره برداری از این واحد‌های گلخانه‌ای برای ۱۵۰ نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد شد.
 
همچنین طرح بهسازی و آسفالت معابر روستای اکبرآباد در سطح ۲ هزار و ۶۱۸ متر مربع و واحد مسکن مددجویی در بوکان سعادت شهر به بهره برداری رسید.

روستائیان و عشایر پرچمدار حفاظت از مراتعآتش سوزی

اواخر مرداد ماه در مراتع جنوبی بخش افزر شهرستان قیروکارزین پس از تلاش‌های های وسیع نهاد‌های ذی ربط خصوصا اداره کل مدیریت بحران و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، مدیریت بحران شهرستان قیروکارزین و با حضور جمع کثیری از مردم بومی و گروه‌های دوستدار طبیعت از شهرستان‌های مختلف استان مهار شد.

به دنبال این حریق و بنا به گفته‌های شاهدان عینی و برآورد مسئولین اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قیروکارزین خسارت‌های ناشی از این حادثه عرصه‌ای بیش از هزار هکتار را در بر گرفته است. 

انتشار خبر آتش سوزی در بین اقشار مختلف بازخورد‌های وسیعی در پی داشت از این رو ضرورت و نقش مشارکت‌های عمومی در کنترل آتش سوزی‌های منابع طبیعی را از زهره مومن زاده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد منابع طبیعی و کویر شناسی جویا شدیم. او خود از اهالی بخش افزر و فرزند روستا است و در طرح‌های مختلف مانند کپه کاری و بذر کاری تلخاب، مرتعداری دوتولشت علیا و پشت بند ریکان همکاری دارد، بخشی از این گفتگو در ادامه می‌آید.

این کارشناس حوزه منابع طبیعی گفت: مراتع یکی از منابع طبیعی تجدید شونده با تولیدات و استفاده‌های متنوع برای انسان است و روستائیان و عشایر به عنوان پرچمداران اصلی حفاظت از انفال خصوصا مراتع مطرح و مورد توجه هستند.

به گفته او؛ بیش از ۸۰ درصد علوفه مورد نیاز دام‌های سبک روستایی و عشایری در ایران از مراتع تامین می‌شود که این بخش از دامپروری کشور نقش عمده‌ای در تامین شیر و گوشت مورد نیاز جامعه دارد.

او با اشاره به اهمیت مراتع در محیط زیست می‌افزاید: منابع طبیعی متعلق به شخص یا گروهی نیست، تمام مردم صاحبان آن هستند از این رو همه موظف به نگهداری از آن هستیم، مشارکت مردم یک ظرفیت بزرگ در پیشگیری و مهار آتش سوزی است که نقش موثر سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) که در واقع غیرانتفاعی هستند و عضویت داوطلبانه در آن‌ها به عنوان بارز‌ترین ویژگی آن است، حائز اهمیت خواهد بود.

آموزش و ترویج در جوامع محلی ضرورت دارد

مومن زاده به لزوم آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیش از پیش در سطوح مختلف جوامع محلی اشاره کرد و گفت: مسئولان آموزش و ترویج به همراه تسهیلگران باید در قالب نشست‌های صمیمی و فراگیر، جوامع محلی، دهیاران و شورا‌ها را که در واقع به محل آتش سوری نزدیک هستند را با ضرورت اقدام به موقع آشنا و روش‌های پیشگیری و اطفاء حریق را تعلیم دهند.

به گفته او؛ مشارکت جوامع محلی با مدیریت شورا و دهیار روستا مهم‌ترین و اثر گذارترین اقدام در خصوص حفاظت از اراضی ملی و اقدام سریع در مواقع بحران از جمله آتش سوزی مراتع است.

این فعال بخش منابع طبیعی به نقش حاکمیتی دستگاه‌های اجرایی در مواقع بروز بحران‌های آتش سوزی نیز اشاره و اظهار کرد: نیرو‌های یگان حفاظت از منابع طبیعی در خط مقدم مقابله با آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی هستند از این رو باید به لوازم اطفاء حریق به روز و به تعداد کافی مجهز باشند؛ جهاد کشاورزی نیز به منظور فرهنگ سازی در بین کشاورزان برای جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع و باغ‌ها اقدامات ترویجی را توسعه بخشد.

او بر اهمیت ستاد‌های مدیریت بحران در شهرستان‌ها نیز تاکید و بیان کرد: تمامی اعضای مدیریت بحران برای حوادث اینچنین باید از قبل طرح و برنامه مشخص داشته باشند و وظایف هر نهاد باید تعیین شده باشد تا در مواقع ضرورت بر اساس نقشه از قبل طراحی شده عمل شود.

این کارشناس بومی بر نقش رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان و یکی از ابزار‌های فرهنگ سازی تاکید کرد و افزود: شایسته است رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های محلی و مجازی نسبت به منابع طبیعی و محیط زیست از خود حساسیت روز افزونی نشان دهند.

به عقیده او به دلیل تأثیرگذاری رسانه‌ها در شکل دهی، هدایت افکار عمومی و تغییر نگرش ها، اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی می‌تواند در ارتقاء آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردمی برای ایجاد قابلیت پیش بینی، پیشگیری و کنترل هرگونه حادثه خصوصا آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی تأثیرگذار باشد.

آتش سوزی در مراتع اجتناب ناپذیر است

مومن زاده در خصوص دلایل وقوع حریق در مراتع تصریح کرد: آتش سوزی مراتع در واقع یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث فرسایش زمین و بیابان زایی می‌شود و خسارات زیادی را به همراه دارد؛ کشور ما ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک کره زمین و ناحیه پرفشار جنب حاره ای، شرایط جوی لازم جهت وقوع آتش سوزی در مراتع را دارا است.

او اظهار کرد: عوامل وقوع آتش سوزی در مراتع به دو دسته تقسیم می‌شود که برخی از این عوامل در طول زمان تقریبا ثابت بوده و برخی دیگر متغیر هستند؛ نوع پوشش گیاهی، شیب، ارتفاع، میزان نزدیکی به جاده‌ها و راه‌های دسترسی، میزان نزدیکی به شهرها، روستا‌ها و سکونت گاه‌ها از عوامل ثابت هستند.

به گفته او؛ میزان بیومس (بقایای گیاهی و جانوری)، خار و خاشاک و شرایط آب و هوایی جزو عوامل غیر ثابت به حساب می‌آیند و نقش عمده‌ای در وقوع آتش سوزی‌ها دارند.

این کارشناس ابراز کرد: عوامل تغییر پذیر به طور قابل ملاحظه‌ای به شرایط آب و هوایی و به خصوص ریزش‌های جوی وابسته اند و هرچه در بهار ریزش‌های جوی مناسبی داشته باشیم در پی آن مراتع غنی‌تر و پوشش گیاهی انبوه تری خواهیم داشت که پتانسیل بالایی برای رخداد آتش سوزی در ماه‌های خشک و گرم به وجود خواهند آورد.

او با یاد آوری اینکه آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها همه ساله رخ می‌دهد، گفت: براساس بررسی‌های به عمل آمده عوامل طبیعی مانند صاعقه در وقوع آتش سوزی‌ها فقط در پنج درصد موارد نقش داشته و در ۹۵ درصد از موارد حریق‌ها عوامل انسانی دخیل بوده است.

به گفته مومن زاده؛ روشن کردن آتش به دلایل مختلف و عدم توانایی یا عدم اطمینان از خاموشی کامل آن، استعمال دخانیات در طبیعت، رها سازی ظروف یکبار مصرف و شیشه‌ای که با تابش نور خورشید بر روی بطری در مرتع خشک در یک لحظه باعث تمرکز انرژی گرمایی روی خاشاک شده و گیاهان خشک را به آتش می‌کشد از رایج‌ترین خطا‌های انسانی در وقوع آتش سوزی مراتع است.

بی توجهی به مراتع توسعه کشاورزی را می‌کاهد

این کارشناس منابع طبیعی و کویر شناسی در ادامه گفتگو به این پرسش که مهم‌ترین دلیل و ضرورت برای توجه به مراتع چیست؟ بیان کرد: منابع طبیعی به طور اعم و مراتع به طور اخص خمیر مایه‌های اساسی (آب و خاک) برای توسعه و رشد بخش کشاورزی و بهبود رفاه شهری به شمار می‌روند؛ هرگونه کم توجهی به این منبع مهم باعث کند شدن توسعه و تولید کشاورزی و کاهش پیشرفت کیفیت زندگی در شهر در دراز مدت خواهد شد.

مومن زاده با اشاره به اینکه بیش از هفت هزار گونه گیاهی در مراتع کشور قابلیت رشد دارد، بیان کرد: مهم‌ترین و فراوان‌ترین این گیاهان که در مراتع شهرستان قیروکارزین قابل مشاهده هستند شامل بادام کوهی، کنار، بنه، کلخنگ، تنگرس، لگجی، کاهو وحشی، رمیلک، جو سیخک، پنیرک (توله)، شکر شفا، مریم نخودی (هلپه)، آویشن، ترشک کوهی، بارهنگ و انجیر کوهی است. بهره برداری از مراتع کشور ایران شاید قدمتی برابر با تاریخ ملت ایران داشته باشد.

او ادامه داد: در پی سیاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور واگذاری مدیریت مراتع در قالب طرح‌های مرتعداری به مرتعداران و جلب مشارکت این قشر عظیم در امر تولید و سرمایه گذاری در بخش مرتع و همچنین تضمین شغلی مرتعداران با در نظر گرفتن استعداد مراتع و توان اجرائی مرتعدار، برنامه‌های اجرائی تدوین شده است تا علاوه بر آنکه کمک موثری برای بهبود وضعیت اقتصادی مرتعدار باشد، آب و خاک کشور نیز حفظ شود؛ منظور از اجرای طرح‌های مرتعداری جلوگیری از روند تخریب مراتع، بهره برداری صحیح از آن، تامین علوفه مورد نیاز به منظور تغذیه دام‌ها و بالا بردن ظرفیت مراتع است.

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.