شوک اقتصادی بزرگی در انتظار اتحادیه اروپاست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه با شوک اقتصادی بزرگی روبه‌روست که این شوک انسجام اروپا را محک می‌زند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش‌بینی کرد که در ماه‌های آینده یک شوک شدید اقتصادی در انتظار این اتحادیه باشد و این موضوع همبستگی اروپا را به چالش خواهد کشید. همچنین امکان دارد این موضوع عواقب سیاسی و اجتماعی عمیقی به دنبال داشته باشد.

بورل در این باره گفت: «اقتصاد ما پس از تابستان و هنگامی که مردم از تعطیلات برمی‌گردند و می‌فهمند که بسیاری از شرکت‌ها از میان رفته‌اند و بسیاری از مردم نمی‌توانند درآمد خود را حفظ کنند‌، با شوک شدیدی روبه‌رو خواهد شد و این یک دلیل بزرگ برای همبستگی اروپا خواهد بود.»

بورل هشدار داد برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با یک بحران اقتصادی شدید روبه‌رو خواهند شد که ممکن است شرکت‌ها را ورشکسته کند و کارمندان شغل خود را از دست بدهند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت در این زمان، سرمایه گذاری برای تقویت اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا و خود اتحادیه بسیار مهم خواهد بود.

او گفت «در ماه‌های آینده مهمترین چالش، همان چالش اقتصادی خواهد بود. مطمئناً مشكلات اقتصادی پیامدهای اجتماعی و شاید سیاسی در پی خواهد داشت.» بورل اضافه کرد بانک مرکزی اروپا برای تامین بودجه لازم در این زمینه تلاش می‌کند.

رهبران اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه یک بسته کمکی به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو (۸۹۵ میلیارد دلار) برای کم کردن هزینه‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا و دادن وام به کشور‌های عضو اتحادیه تصویب کردند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت «اجرای بسته اقتصادی سرنوشت ساز خواهد بود و به همین راحتی انجام نخواهد شد، زیرا صرف ۷۵۰ میلیارد با شرط اثبات ظرفیت اداری کشور‌های عضو خواهد بود، این علاوه بر مسائل سیاسی است.» او ادامه داد «اروپا باید آماده رویارویی با یک وضعیت اقتصادی بسیار ناخوشایند باشد.»

بورل هشدار داد چنانچه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تصویب برنامه احیای بلوک ناتوان باشند این یک شکست بزرگ برای اروپا خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار