نمایش تصاویری شگفت انگیز از گردباد شیطانی در مریخ

مریخ نورد ناسا با ثبت و ارسال عکس‌های جدید از مریخ، نشانه‌های بیشتری از شباهت مریخ به زمین را به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سری جدیدی از تصاویری که مریخ نورد کنجکاو ناسا در مریخ به زمین ارسال کرده است، چرخش گرد و غبار شیطانی در سطح سیاره سرخ را نشان می‌دهد.

مریخ نورد ناسا طی هشت سال گذشته از طریق دهانه گیل در حال حرکت بوده و آزمایشاتی را انجام داده و تصاویر خیره کننده‌ای را به زمین ارسال کرده است.

دهانه گیل، فصل بادی خود را سپری می‌کند و چرخش گرد باد شیطان شکل را برانگیخته است که ناشی از گرداب‌های سریع باد است و گرد و غبار را از زمین بلند می‌کند.

محققان ناسا معتقدند که توانایی مطالعه پدیده‌های جوی در مریخ که در زمین نیز می‌توانیم ببینیم به ما در درک فصول در سیاره سرخ کمک می‌کند.

مریخ هم اکنون در فصل تابستان است و به همین دلیل سطح دهانه گیل گرم شده است البته این گرمایش از اوایل بهار تا اواسط تابستان مریخ انجام می‌شود.

هنگامی که سطح آن به اندازه کافی گرم می‌شود باعث ایجاد جریان همرفت و تشکیل باد‌های سریع می‌شود و بسیار مشابه زمین است.

وقتی باد به اندازه کافی شدید باشد، آن‌ها می‌توانند خاک را از سطح زمین بلند کنند و چرخش گرد و غباری شکل ایجاد کنند که از طریق چندین عکس که توسط مریخ نورد ناسا به زمین ارسال می‌شود، قابل مشاهده است.

کلر نیومن، دانشمند ناسا، نوشت: ما اغلب مجبوریم که این تصاویر را با بهبود آنچه بین آن‌ها تغییر داده شده پردازش کنیم، قبل از اینکه چرخش گرد و غبار شروع شود.

این گرد و غبار به قدری چشمگیر بود که می‌توانید حرکت آن را به سمت راست، در مرز بین شیب‌های تیره و روشن، حتی در تصاویر خام مشاهده کنید.

چرخش گرد و خاک

چرخش گرد و غبار روی مریخ در زمین هم اتفاق می‌افتد و وقتی زمین نسبتاً مسطح و خشک باشد و هوا در سطح زمین گرمتر از سطح بالای زمین باشد، همین شکل را می‌گیرد.

می‌توانید ویدیویی کامل از آنچه که مریخ نورد ناسا به ثبت رسانده است را در ویدیوی زیر مشاهده کنید.

 


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: ناسا ، سیاره مریخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار