نگرانی جهانی برای دسترسی به واکسن کرونا

رئیس ائتلاف نوآوری در آمادگی برای بیماری‌های همه‌گیر از نگرانی جهانی برای دست‌یابی به واکسن کرونا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس ۲۴، «ریچارد هچت» رئیس ائتلاف نوآوری در آمادگی برای بیماری‌های همه‌گیر (CEPI) از نگرانی برای عدم دسترسی جهانی به واکسن کرونا سخن گفت.

این مقام که وظیفه دارد تقسیم مساوی واکسن کرونا در سرتاسر جهان را تضمین کند، گفته است از اینکه کشور‌های ثروتمند به این واکسن دست‌یابی پیدا کنند و کشور‌های فقیر به آن نرسند، نگران است.

به نوشته این وبگاه خبری او دلیل نگرانی خود را پیش‌خرید نخستین محموله این واکسن از سوی کشور‌های اروپایی و آمریکا بیان کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز بررسی‌ای در این باره انجام داده و گفته است کشور‌های توسعه‌یافته همانند «آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا، کانادا و ژاپن» با آنکه تنها هفت ماه از آغاز شیوع این ویروس می‌گذرد و آزمایش‌های بالینی نیز به اتمام نرسیده است، حداقل «سه میلیارد دوز» از آن را سفارش داده‌اند.

همچنین این وبگاه خبری از عملکرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و دامن زدن او به این رقابت گفته و نوشته است که دولت او قراردادی برای خرید حداقل ۸۰۰ میلیون دوز واکسن را با ۶ شرکت تولید دارو و برای ۳۳۰ میلیون نفر جمعیت سفارش داده‌ و قرار است تحویل برخی مفاد این قرارداد از پایان سال جاری میلادی آغاز شودد.

در گفت‌وگویی که هچت با خبرگزاری فرانسه داشت، گفت: «آمریکا در صورت موفقیت‌آمیز بودن واکسن‌هایی که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده، به صورت بالقوه در شرایط عرضه بیش از نیاز قرار خواهد گرفت.»

او سپس با بیان آنکه درک می‌کند اولویت مقامات هر کشور، خدمت به شهروندانش است، از واشنگتن درخواست کرد که واکسن‌های خود را در اختیار دیگر کشور‌های نیازمند نیز قرار دهد و افزود: «ما باید مقامات بلندپایه در جهان را قانع کنیم که هر واکسن باید در جهان در اختیار همگان قرار گیرد و توزیع آن نباید تنها شمار معدودی از کشور‌ها را پوشش دهد.»

این وبگاه خبری همچنین نوشت، نهادی به نام «کوواکس» با حمایت سازمان جهانی بهداشت قصد خرید و توزیع ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا را در سال ۲۰۲۱ دارد. تاکنون ۹۲ کشور در حال توسعه و ۸۰ کشور توسعه یافته در این طرح عضو شده‌اند و اتحادیه اروپا نیز مشارکت ۴۰۰ میلیون یورویی خود را در تولید و توزیع واکسن کرونا اعلام کرده است. البته آمریکا از عضویت در این برنامه خودداری کرده است.

کوواکس تاکنون موفق به پیش خرید ۳۰۰ میلیون دوز واکسن از گروه داروسازی «آسترازنکا» شده است. این شرکت همچنین با آمریکا، اروپا، روسیه، کره جنوبی، چین، آمریکای لاتین و برزیل نیز قرارداد‌های جداگانه بسته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
حالا تو دعا كن زودتر واكسنش ساخته بشه بعد نگران اين چيزا باش
آخرین اخبار