بیماری کرونا پس از بهبودی چه عوارضی دارد؟

کارشناس گسترش و بیماری‌های ستاد مرکز بهداشت مهاباد گفت: عوارض بیماری کرونا پس از بهبودی همچنان در فرد باقی می‌ماند.

عبدالله نژاد کارشناس گسترش و بیماری‌های ستاد مرکز بهداشت مهاباد با اعلام اینکه عوارض بیماری کرونا می‌تواند پس از بهبودی در فرد باقی بماند، در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد مبتلایان در وضعیت شدید و حاد بیماری قرار نمی‌گیرند، اما در برخی موارد عوارضی که بیماری کرونا در بدن ایجاد می‌کند می‌تواند تا مدت‌ها در بدن فرد باقی بماند و بر کیفیت زندگی آن‌ها تاثیر بگذارد.

این مقام مسئول در مهاباد افزود: شمار زیادی بدون بروز علائم بیماری بهبود یافته و عده‌ای از آن‌ها علائمی خفیف بروز داده و به سرعت بهبود یافتند و در برخی دیگر نیز علائمی بروز نکرده است.

عبدالله نژاد اذعان کرد: کرونا ویروس می‌تواند پس از بهبودی عوارضی همچون حس بویایی، مشکلات مربوط به لخته شدن خون، مشکلات قلبی، آسیب به ریه، سندروم مراقبت‌های ویژه و سکته‌های مغزی، اختلال عملکرد مغز، مشکلات حافظه و تمرکز حواس به دنبال داشته باشد.


بیشتر بخوانید


کارشناس گسترش و بیماری‌های ستاد مرکز بهداشت مهاباد با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد بهبود یافتگان هنوز از تنگی نفس و خستگی مفرط شکایت می‌کنند، اضافه کرد: چهار هفته پس از شروع علایم، ۴۹ درصد از بیماران بازگشت حس بویایی و وضوح کامل را گزارش دادند، ۴۱ درصد از کاهش شدت آن خبر داده بودند و ۱۰ درصد نیز گزارش دادند که حس بویایی آن‌ها بدون تغییر یا بدتر شده است.

بسیاری از مبتلایان به بیماری کرونا نگران هستند که پس از بهبودی کامل، همچنان عوارض این بیماری ادامه پیدا کند؛ در این باره از بهبود یافته ویروس کووید-۱۹ که از عوارض این بیماری گفته‌اند پرس و جو کردیم و او گفت: بعد از گذشت بیست روز از بروز اولین علائم، تصمیم گرفتیم تا با پای پیاده به فروشگاهی جهت خرید اقلام مورد نیاز برویم، بعد از گذشت ده دقیقه دیگر نمی‌توانستم به خوبی نفس بکشم و قفسه سینه‌ام طوری درد گرفته بود که هر لحظه فکر می‌کردم می‌خواهد بشکند، بعد از کمی تحمل، روی سکویی نشستیم، ماسک را پایین دادم، نفس‌هایم تندتر و عمیق‌تر شد.

بیش از هفت ماه از شیوع کرونا در جهان گذشته و در این مدت بسیاری از بهبودیافتگان ویروس کووید-۱۹ از عوارض این بیماری گفته‌اند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.