هرتجمعی، مبنای انتقال ویروس کرونا است/ وضعیت کرونایی اصفهان بحرانی‌تر می شود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر شیوه نامه‌های بهداشتی به طور جدی رعایت نشود، وضعیت بحرانی‌تر می‌شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  چند ماهی می‌شود که دیگر بخش گسترده‌ای از زندگی همه ما با کرونا گره خورده، در حقیقت زندگی عادی به زندگی کرونایی تبدیل شده،  بعد از گذراندن دوران قرنطینه، حالا به زدن  ماسک، شستن مرتب دست ها،  استفاده از مواد ضدعفونی کننده، حفظ فاصله گذاری اجتماعی  و رعایت  دیگر شیوه نامه‌های بهداشتی عادت کرده ایم، اما انگار همه ما به این شرایط عادت نداریم و آنرا شوخی گرفته ایم.

انگار برای بعضی افراد زدن ماسک هنوز هم خنده دار است،و دورهمی و تجمعات غیر ضروری برخی افراد پایانی ندارد،  جان دادن کادر درمان و مردم کشورمان برای بعضی ها عادی شده، گویا تا یکی از عزیزترین ،نزدیک ترین و دوست داشتنی ترین افراد زندگیمان جلوی چشمانمان پرپر نشود، عمق فاجعه کرونا را باور نمی کنیم.

 
وضعیت قرمز استان اصفهان و آمار نگران کننده مبتلایان به این بیماری، زنگ خطر وقوع بحرانی جدی را در این استان به صدا درآورده است.  چند ماه پیش،بعد از اینکه با رعایت و همدلی همه اقشار جامعه تا حدی آمار شیوع کرونا در نصف جهان کاهش یافت و وضعیت بسیاری از شهرستان ها سفید اعلام شد، گویی برخی افراد کرونا را کاملا به دست فراموشی سپردند و با بی فکری بعضی از شهروندان و  خوش خیالی و بی تدبیری برخی مسئولان، دوباره گرفتار شیب تند گسترش کرونا شدیم، شیب تندی که با ادامه این روند، ممکن است در پاییز به اوج خود برسد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده  در حال حاضر استان اصفهان دارای ۱۱ شهرستان با وضعیت قرمز، هشت شهرستان با وضعیت نارنجی، پنج شهر با وضعیت زرد است و هیچ شهری در وضعیت سفید نیست.
 

بیشتر بخوانید

 
هرتجمعی، مبنای انتقال ویروس است/ وضعیت کرونایی اصفهان بحرانی‌تر شده
 

تجمعات غیر ضروری، وضعیت نصف جهان را بحرانی کرده است


آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بررسی دقیق دلایل وضعیت قرمز استان اصفهان در زمینه شیوع گسترش کرونا نیازمند تحقیقات دقیق میدانی است، اما مهم‌ترین دلیل قرمز بودن وضعیت اصفهان، تجمعات غیر ضروری است. پیش از این نیز در وضعیت نارنجی و هشدار شیوع کرونا بودیم و به همین خاطر به صورت مداوم به مردم اطلاع رسانی و تاکید به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک می‌کردیم، ولی متاسفانه مردم توجهی نکردند و آمار با شیب تندی افزایش یافت، تا اینکه در حال حاضر دقیقا وارد بحران شده ایم.

او با اشاره به اینکه وضعیت اصفهان نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده ادامه داد: متاسفانه حساسیت برخی افراد در جامعه نسبت به ابتلا به این بیماری پایین آمده ، و در هر جمع خانوادگی یا اجتماعی وجود تنها یک نفر مبتلای به کرونا که از ماسک استفاده نکرده کافی است تا ده‌ها نفر دیگر را مبتلا کند و این زنجیره به صورت گسترده ادامه می‌یابد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر هزار و ۹۱ نفر در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری و از این تعداد نزدیک ۲۰۰ نفر در آی سی یو بستری هستند، افزود: متاسفانه در تعطیلات تابستان، استان اصفهان میزبان گردشگران استان‌های دیگر بود و در مناطق گردشگری استان از پارک‌ها گرفته تا پل‌های تاریخی و اماکن دیدنی، شاهد تجمع گسترده مردم بودیم که این امر ماه هاست استان اصفهان را در وضعیت قرمز نگه داشته است.
 

رفتن به وضعیت زرد یا سفید، یک هفته‌ای حاصل نمی‌شود

 
نجیمی گفت: به هیچ عنوان اینطور نیست که در طول یک هفته وضعیت قرمز استان به زرد یا سفید تبدیل شود و نمودار مبتلایان و درگذشتگان یکباره نزولی شود، بلکه این موضوعی است که حدود یک الی دوماه زمان می‌برد تا حالت ماندگار برای یک منطقه بوجود بیاید. متاسفانه در طول یک ماه گذشته افزایش موارد بستری در آی سی یو سبب شده که موارد فوت در روز بین ۱۳ تا ۱۸ نفر افزایش یابد.

او با تاکید بر اینکه در مورد بازگشایی مدارس باید سازمان‌های مسئول پاسخگو باشند ادامه داد: یکی از موضوعاتی که به روشنی برای ما وجود دارد این است که دانش آموز در مدارس نمی‌توانند به طور صحیح شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و بازگشایی مدارس به صورت حضوری زنگ خطر گسترش شیوع کرونا در اصفهان را بیشتر به صدا در می‌آورد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آماری که هر روز درباره مبتلایان استان اعلام می‌کنیم به هیچ عنوان حالت نزولی ندارد و هرتجمعی مبنای انتقال ویروس است، در مکان‌هایی مانند مدرسه و دانشگاه امکان سرایت بیماری خیلی زیاد است.

 

هرتجمعی، مبنای انتقال ویروس است/ وضعیت کرونایی اصفهان بحرانی‌تر شده



ناقلان بی علامت، آمار مبتلایان را افزایش می‌دهند


حیدری رییس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: بسیاری از افراد ناقل ویروس کرونا هستند، اما علامت ندارند، هر روز بر تعداد بیماران افزوده می‌شود و بسیاری از بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران در بخش آی سی یو با مشکل مواجه هستند.

او با بیان اینکه امکان انتقال ویروس کرونا در مکان‌های مسقف ۲۰ برابر بیشتر می‌شود ادامه داد: تا جایی که امکان دارد باید مراسم و جلسه‌ها در فضا‌های باز برگزار شود، استفاده از ماسک تا ۹۰ درصد احتمال انتقال ویروس کرونا را کاهش می‌دهد و در صورتیکه هر ۲ نفر ماسک داشته باشند تا ۹۸ درصد امکان انتقال ویروس کاهش پیدا می‌کند، البته تنها زدن ماسک کافی نیست و شستشوی مرتب دست‌ها و فاصله‌گذاری هم باید برای محافظت از این ویروس رعایت شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه هم اکنون هشت هزار نفر پرسنل و کادر درمان بصورت شبانه روزی مشغول خدمت به بیماران هستند افزود:کرونا از نوع ویروس آنفلوآنزاست و در فصل سرد افزایش پیدا می‌کند و کار را برای ما مشکلتر خواهد کرد و در صورتیکه یک سری رفتار‌ها در زندگی ما نهادینه نشود با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

حیدری ادامه داد: احتمال آزمون و خطا در کشف واکسن کرونا وجود دارد، اما تاکنون داروی موثری برای مقابله با کرونا پیدا نشده و تاثیر هیچکدام از دارو‌های موجود هم ثابت نشده است.


تشکیل تیم‌های ویژه رصد اجرای دستور‌های بهداشتی در اصفهان


حجت الله غلامی سخنگوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: با توجه به روند افزایشی بیماری کرونا در اصفهان، تیم‌های ویژه رصد دستور اجرای دستور‌های بهداشتی در شهرستان‌های استان تشکیل می‌شود.

او افزود: قرار شد تیم بازرسی ویژه‌ای در ۲۴ شهرستان مرکب از دستگاه‌های دخیل در مدیریت و مهار بیماری کرونا از جمله نیرو‌های نظامی و انتظامی تا دستگاه‌های بهداشت و درمان تشکیل شود.

سخنگوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اضافه کرد:  تیم‌های بازرسی ویژه در شهرستان‌ها وظیفه دارند پس از بررسی میدانی، گزارش‌های خود را برای دبیر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ارسال کنند و در آنجا نیز این گزارش‌ها رصد تا با تیم بازرسی ویژه استانداری اصفهان، کنترل خاص اعمال شود، امیدواریم با پیگیری تیم‌های استانی و شهرستانی و دبیر ستاد و جمع آوری گزارش‌ها بتوان روند صعود کرونا در اصفهان را مهار و مشابه سایر استان‌ها به سمت روند نزولی حرکت کرد.

هرتجمعی، مبنای انتقال ویروس است/ وضعیت کرونایی اصفهان بحرانی‌تر شده
 
 

نرفتن دانش آموزان سر کلاس، برایشان غیبت درنظر گرفته نمی شود

 
اعتدادی مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه شیوه نامه بازگشایی مدارس از طرف وزارت آموزش و پرورش به ادارات کل واصل شد گفت: ما موظف بودیم این شیوه نامه را به همه مناظق استان ارسال کنیم، در این بخشنامه که به همه استان‌های کشور ابلاغ شد، اصل بر باز بودن و حضور دانش آموزان است. اما نکته مهم اینجاست که با توجه وضعیت هر استان، بازگشایی مدارس به معنی حضور اجباری دانش آموزان در مدرسه نیست.

او ادامه داد: بستر اموزشی فراهم شده در مدارس بر مبنای وضعیت سفید زرد و قرمز است و دانش آموزان در هر وضعیتی که قرار داشته باشند، شیوه نامه‌های بهداشتی همان وضعیت باد در مدارس رعایت شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: نگرانی خانواده‌ها درباره سلامت فرزندانشان قابل درک است و اگر اعلام شده که از روز پانزدهم شهریور مدارس دائر هستند، اما این به معنی الزام حضور اجباری دانش آموزان به مدارس نیست و خانواده‌ها باید بدانند اگر امروز اعلام شد که و در صورت عدم حضور غیبت برای آنان در نظر گرفته نمی‌شود.

اعتدادی گفت: اگر خانواده‌ای صلاح نمی‌بیند که فرزندش به مدرسه برود اشکالی ندارد لذا باید روش‌های جانبی امر آموزش را دنبال کنند و آموزش تعطیل نشود.

او افزود: بعضی از خانواده‌ها امکاناتی از جمله گوشی، همراه، اینترنت و حتی تلویزیون ندارند و این بازگشایی برای این دسته از دانش آموزان بسیار تاثیر گذار است که امر آموزش را در مدارس دنبال کنند.
 


رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی با توجه به امکانات آموزش و پرورش بعید است


زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون بهداشت گفت: با توجه به گسترش شیوع کرونا و اینکه بسیاری از استان‌ها در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار دارند، بهتر است دولت از اتخاذ تصمیم‌های عجولانه تا رسیدن به یک شیوه نامه دقیق پرهیز کند.

او ادامه داد: شرط ضروری و حداقلی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس رعایت دقیق و کامل دستورالعمل های بهداشتی است که با توجه به امکانات آموزش و پرورش بسیار سخت و حتی بعید است. هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نیست، ولی باید توجه داشته باشیم که ما با ویروسی روبرو هستیم که تاکنون رفتار‌های عجیب و متغیری را از خود نشان داده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت افزود: همین عدم پیش‌بینی رفتار‌های ناشناخته ویروس، نگرانی را مضاعف می‌کند که آیا می‌توان ادعا کرد کودکان را کمتر تهدید می‌کند؟ چراکه موارد شدید و ابتلا‌های سختی را در کودکان بعضا شاهد بوده‌ایم.
 

تقویت تجارت الکترونیک، تبدیل تهدید‌های کرونایی به فرصت


فریدون الهیاری مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت: در زمینه حمایت از فعالان صنایع‌دستی استان اصفهان راه‌کار‌های اساسی اندیشیده شده، اگر چه دولت متناسب با توان خود در صدد ارائه تسهیلات در راستای حمایت از واحد‌های تولیدی و فروش صنایع‌دستی است، لکن به نظر می‌رسد شیوع بیماری کرونا جدای از تهدید‌های که داشت، فرصت مناسبی را فراهم آورد تا مردم و کارشناسان به یکسان به اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین پی برده و شبکه عرضه تولید‌های خود به ویژه در حوزه بین المللی را اصلاح کنند.

او ادامه داد: با لزوم درک این موضوع از ۴ سال قبل و خیلی پیشتر از شیوع بیماری کرونا و با توجه به انتخاب اصفهان به عنوان دومین شهر جهانی صنایع‌دستی و همچنین انتخاب این شهر به عنوان ۱۱۶ شهر خلاق صنایع‌دستی و تشکیل دبیرخانه آن در این اداره کل به عنوان استفاده از ظرفیت‌های جدید در تجارت بین المللی به ویژه در حوزه تجارت الکترونیک بوده‌ایم.
 
 
هرتجمعی، مبنای انتقال ویروس است/ وضعیت کرونایی اصفهان بحرانی‌تر شده
 

او افزود: در طی این مدت موفق به تشکیل بیش از ۲۰ شرکت بزرگ تجارت بین المللی صنایع‌دستی و ۵۰ شرکت در حوزه تجارت الکترونیک شده‌ایم، لذا امروز معتقدیم صنایع‌دستی اصفهان فقط در فروشگاه‌های میدان امام (ره) اصفهان عرضه نمی‌شود، بلکه آن را می‌توان در شبکه‌های مجازی نیز مشاهده کرد.

الهیاری تاکید کرد: در ایام کرونا به شدت نیازمند توسعه  بخش تجارت الکترونیک هستیم، زیرا هم اکنون و حتی با فروکش کردن تدریجی بیماری منحوس کرونا، بازار‌های بین المللی تشنه نوآوری و تنوع در عرضه محصولات مختلف به ویژه فرهنگی و هنری هستند، تا خلاء‌های موجود جبران شود، لذا کارگروهی از طرف دبیرخانه میز صادرات صنایع‌دستی کشور که در اصفهان مستقر است مامور توسعه تجارت الکترونیک در حوزه صنایع‌دستی در راستای حمایت از تولید و عرضه صنایع‌دستی اصفهان در ایام پسا کرونا شده است.

گزارش از سولماز محمدی

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.