تاکید ایران بر بقای جمهوریت و دستاوردهای دو دهه اخیر در افغانستان

سفارت ایران در کابل طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بقای جمهوریت و دستاوردهای مندرج در قانون اساسی در سفر هیات ایرانی به افغانستان مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سفارت ایران در کابل طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بقای جمهوریت و دستاوردهای مندرج در قانون اساسی در سفر هیات ایرانی به افغانستان مورد تاکید قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است: سیاست اصولی ایران در قبال افغانستان بر حمایت از دستاوردهای دو دهه اخیر این کشور قرار داشته و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان قویا پشتیبانی و پس از برگزاری انتخابات در جهت حل اختلافات پیش آمده میان رقبای سیاسی و ایجاد تفاهم میان آن‌ها، بیشترین تلاش را به عمل آورد.

سفارت ایران در کابل با اشاره به «مقطع مهم کنونی که موضوع شکل‌گیری چارچوب مذاکرات بین‌الافغانی با هدف دستیابی به صلح پایدار در افغانستان در جریان است» تاکید کرد: هیات جمهوری اسلامی ایران در راستای پیگیری همان سیاست‌ اصولی یعنی بقای ساختار جمهوریت و قانون اساسی به منظور رایزنی با مقامات ارشد از جمله رئیس‌جمهور، رئیس شورای مصالحه، رئیس‌جمهور پیشین، سرپرست وزارت امور خارجه، مشاور امنیت ملی و نیز برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی مطرح جمهوری اسلامی افغانستان، به کابل سفر نمود.

در پایان بیانیه خاطرنشان شده که در همه این دیدارها، بر ضرورت وحدت کلمه نیروهای سیاسی افغانستان برای حراست از این دستاوردها و به ویژه حفظ حقوق اساسی اقوام این کشور و همزیستی موثر و مسالمت‌آمیز میان آنان در آینده تاکید شد.

روز گذشته (جمعه) «محمد ابراهیم طاهریان»، نماینده ویژه وزارت خارجه ایران در دیدار با «حمدالله محب»، مشاور امنیت ملی افغانستان درباره روند صلح این کشور گفتگو کردند.

بر اساس بیانیه منتشر شده توسط شورای امنیت ملی افغانستان، در این دیدار دو طرف درباره تلاش‌های صلح تبادل نظر کرده و بر ضرورت صدای واحد در رابطه با مسایل کلیدی مرتبط با صلح تاکید کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است که نماینده ویژه ایران و مشاور امنیت ملی افغانستان همچنین درباره تقویت نظام جمهوری و نیز پایان دادن به بحران افغانستان تبادل نظر نمودند.

طاهریان در دیدار با «دبورا لیونز» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان نیز درباره حمایت منطقه‌ای از روند صلح و مشارکت سازمان ملل برای یک پیامد موفقیت‌آمیز در افغانستان گفتگو کردند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار