عضو هیات مدیره انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی:

تعرفه خدمات آزمایشگاهی غیر واقعی است

حمزه لو گفت: تعرفه خدمات آزمایشگاهی غیر واقعی است، بحث تعرفه‌های آزمایشگاهی قدیمی بوده و اکنون به نرخ ارز وابسته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا حمزه لو عضو هیات مدیره انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی در نشست خبری با تاکید براینکه تامین منابع برای آزمایشگاه مهم است، اظهار کرد: هر گونه اختلال در این امر عواقب جبران ناپذیری برای نظام سلامت دارد و می‌تواند سلامت مردم به را به خطر بیندازد.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه تعرفه خدمات آزمایشگاهی غیر واقعی است، بیان کرد: بحث تعرفه‌های آزمایشگاهی قدیمی و تاریخی بوده و به نرخ ارز وابسته است. بسیاری از مواد اولیه کیت‌های ما از خارج وارد می‌شود و اگر در زمینه تخصیص ارز برای کیت‌های آزمایشگاهی اقدام لازم انجام نشود با بحران مواجه می‌شویم.

حمزه‌لو با اشاره به فعالیت‌های استارتاپ‌ها در حوزه آزمایشگاهی تصریح کرد: ورود استارتاپ‌ها به فضای مجازی مشکلات بسیاری را برای آزمایشگاه‌ها بوجود آورده است، این کسب و کار‌ها مجوز فعالیت خود را از ورات صمت می‌گیرند، ولی در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند و تعریف حیطه کاری آن‌ها بسیار مهم است.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی گفت: این استارتاپ‌ها خدمات آزمایشگاهی را راهی برای کسب درآمد می‌دانند و در واقع میان آزمایشگاه و بیمار واسطه گری می‌کنند و با انحصار ارجاع بیمار به آزمایشگاه خواسته‌های خود را به همکاران ما تحمیل می‌کنند این در حالی است که آزمایش باید با دستور پزشک تجویز شود و خطر تقاضای القایی وجود دارد.

بانک مرکزی درباره ارز تجهیزات آزمایشگاهی، شفاف سازی نمی‌کند

در ادامه کمال الدین باقری، عضو هیات مدیره انجمن دکتری علوم آزمایشگاهی و تشخیص طبی ایران گفت: واردات کیت‌های آزمایشگاهی از کشور‌های اروپایی انجام می‌شود براین اساس نیاز به ارز دولتی داریم تا بتوانیم خدمات مطلوب به مردم ارائه دهیم. بانک مرکزی درباره ارز تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهی تعیین تکلیف و شفاف سازی نمی‌کند. از ابتدای سال تاکنون ارز به تجهیزات آزمایشگاهی و کیت‌ها تخصیص پیدا نکرد.

باقری ادامه داد: باید ساز و کار ارز کیت و تجهیزات آزمایشگاهی شفاف شود و اعلام کنند که ارز آزاد یا دولتی است و برخی شرکت‌ها با اعتبار خود بدون انتقال ارز کیت وارد کرده اند.

او افزود: تعرفه تست کرونا در بخش خصوصی حدود ۶۰۰ و در برخش دولتی ۲۳۰ هزار تومان است و علت تفاوت قیمت هزینه تمام شده برای آزمایشگاه هاست و اینکه در برخی آزمایشگاه‌ها هزینه پایین‌تر از تعرفه تعیین شده بوده به این دلیل است که آزمایشگاه هزینه تمام شده را با تعداد بالای بیمار جبران می‌کند.

حمزه لو گفت: افزایش قیمت کیت‌ها در تعرفه‌های دولتی و بیمه‌ها باید لحاظ شود تا فشاری به مردم وارد نشود و در ارائه خدمات با کیفیت و مطلوب نیز مشکلی نباشد.

فعالیت غیر مجاز اپلیکیشن‌های آزمایش کرونا در فضای مجازی

در ادامه این نشست فرید کرمی، نایب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران اظهار کرد: کسب و کار‌های مجازی در قالب استارتاپ‌ها با اپلیکیشن‌های بدون مجوز اقدام به تبلیغات برای انجام تست‌های آزمایشگاهی به ویژه تست کرونا می‌کنند و این شرکت‌ها به عنوان واسطه نمونه‌های آزمایشگاهی را جمع و به آزمایشگاه‌ها ارسال می‌کنند.

کرمی بیان کرد: افرادی در این استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند با مراجعه به منازل از افراد تست کرونا می‌گیرند، بسیاری از این آزمایش‌ها به دست افراد غیر متخصص و به شکل نادرست انجام می‌شود. برای مثال فرد به جای آنکه از حلق و بینی تست بگیرد، نمونه را از زبان فرد بر می‌دارد که به دنبال آن نتیجه آزمایش منفی خواهد بود و باید در این زمینه اطلاع رسانی انجام شود تا مردم جانشان را به خطر نیندارند. درخواست داریم که مردم گول تبلیغات فریبنده تست کرونا در منزل را نخورند.

نایب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران بیان کرد: متاسفانه تعرفه آزمایش کووید ۱۹ غیر واقعی است و آزمایشگاه‌ها مجبور هستند بیش از تعرفه تعیین شده هزینه دریافت می‌کنند.

او با بیان اینکه سیاست‌گذاری تعیین تعرفه‌های آزمایشگاهی درست نیست، گفت: باید افزایش تعرفه‌های آزمایش‌ها یکسان نباشد، برای مثال در جامعه شیوع دیابت و تیروئید بالاست و شورای عالی بیمه به آزمایش‌های دیابت و تیروئید و تشخیص سرطان اهمیت ویژه بدهد تا تشخیص به سرعت صورت گیرد و فرد گرفتار عوارض نشود، اما پوشش بیمه  آزمایش‌های تیروئید و دیابت در کشور مثل آزمایش‌های کم اهمیت‌تر است.

نایب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران ادامه داد: شورای عالی بیمه بدون توجه به میزان شیوع یا وزن بیماری پوشش بیمه‌ای و تعرفه‌ها را تعیین می‌کنند و به طور کلی تست‌های آزمایشگاهی یکسان دیده می‌شود. وقتی سهم پرداختی سازمان‌های بیمه گر پایین نگه داشته می‌شود، سهم پرداختی مردم افزایش پیدا می‌کند و وقتی هزینه و درآمد با هم تطابق نداشته باشد، کیفیت خدمات کاهش پیدا می‌کند، پیشنهاد می‌دهیم که برخی آزمایش‌ها از تعهد بیمه خارج شوند و پوشش آزمایش‌های مهم مانند دیابت و تیروئید افزایش پیدا کند.

کرمی گفت: ۸۰ درصد تشخیص بیماری‌ها به کمک خدمات آزمایشگاهی صورت می‌گیرد و دستگاه‌های مورد استفاده ‌های تک و وابسته به ارز هستند. ما از ابتدای سال تاکنون هر ماه افزایش قیمت کیت‌ها و دستگاه‌های دولتی را داشتیم و تاکنون ارز دولتی به کیت‌ها تخصیص پیدا نکرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آزمایشگاه ، کرونا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار