سکوت ترامپ در مقابل هفت‌تیرکشی هوادارانش/ استراتژی رئیس‌جمهور آمریکا در برابر ناآرامی‌ها چیست؟

همزمان با اوج‌گیری مجدد اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا، دونالد ترامپ حاضر نیست خشونت هواداران خود در جریان ناآرامی‌ها در این کشور را محکوم کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با کشته شدن چند سیاه پوست دیگر در نقاط مختلف آمریکا، موج اعتراضات در این کشور بار دیگر اوج گرفت. شلیک مستقیم به دیون کی، دنیل پرود، جیکوب بلیک و سایر سیاهپوستان مظلوم آمریکا طی هفته‌های اخیر بار دیگر خطر یک جنگ داخلی در فاصله حدود دوماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را بر سر زبان‌ها انداخته است.

هرچند که در پی قتل هولناک جورج فلوید به دست پلیس آمریکا اعتراضات سراسری و پرشوری در نقاط مختلف این کشور برگزار شد، ظاهرا در اصلاح رفتار ناخوشایند پلیس حتی به مقدار اندک هم موفق نبوده است. و باز هم طی روز‌های اخیر طی چندین نوبت شاهد شلیک پلیس به سمت معترضان آمریکایی بودیم. گزارش‌های متعددی درباره قتل بی‌دلیل شهروندان آمریکایی طی هفته‌های اخیر منتشر شده، که لیست بلندی از اسامی آفریقایی‌تبار‌ها در آن دیده می‌شود. بررسی درباره علت کشته‌شدن این افراد و واکاوی بحران «شلیک بی‌دلیل به سیاه‌پوستان»، خود موضوع مجزایی است که باید به آن پرداخته شود.

در ادامه خواهید خواند که چطور ابعاد سیاسی اعتراضات در آمریکا رفته‌رفته گسترش پیدا کرده و تبدیل به بستری مستعد برای بروز جنگ داخلی در این کشور شده است.

ترامپ در مصاحبه‌های خود از جمله در گفت‌وگوی اختصاصی با کریس والاس در شبکه خبری «فاکس‌نیوز» مدعی شد که به عنوان رئیس جمهور آمریکا به جنبش «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، احترام می‌گذارد. ترامپ البته این را هم اعتراف کرد که موضوع شلیک به سیاه‌پوستان و کشته شدن بی‌دلیل آن‌ها معضلی ریشه‌دار در جامعه آمریکاست و مربوط به دولت او نیست. اگرچه او در کلام از جنبش عدالت‌خواهانه در آمریکا حمایت می‌کند، توئیت‌هایی را منتشر و بازنشر می‌کند که تلویحا از نژادپرستی در آمریکا جانبداری می‌شود.

حمایت تلویحی دونالد ترامپ از نژادپرستی در توئیتر

از طرفی حضور فعال ترامپ در توئیتر آن هم از ابتدای دوره ریاست جمهوری که دلایل روشنی هم دارد، همیشه برای او مفید نبوده و گاهی هم حسابی ترامپ را به درد سر انداخته است. وی به جریان رسانه‌ای در آمریکا اعتماد ندارد و معتقد است که عمده رسانه‌ها در این کشور سخنان او را تحریف می‌کنند. از سوی دیگر توئیتر ابزاری در دست اوست تا بدون واسطه و طی نوبت‌های متعدد با مردم آمریکا سخن بگوید و نظرات شخصی خود را بیان کند.

دونالد ترامپ در بازه‌های زمانی مختلف، ضمن انتشار پیام‌های فراوان در توئیتر اقدام به رکورد‌زنی کرد. به گزارش اینسایدر، ترامپ در اوج اعتراضات علیه نژادپرستی نهادینه شده در آمریکا تنها در یک روز ۲۰۰ مرتبه توئیت کرد، توئیت‌های وی شامل نشر پیام‌ها و بازنشر مطالب دل‌خواه او بوده است. همچنین براساس گزارشی که مرکز آمار «فکت‌با» آن را منتشر کرد، دونالد ترامپ تنها طی یک هفته در بحبوحه اعتراضات در آمریکا ۴۶۸ مرتبه توئیت زد که یک رکورد برای او محسوب می‌شود. ترامپ پیش از این هم در جریان پرونده استیضاح خود در مجلس نمایندگان آمریکا، ۱۴۳ پیام در حساب توئیتری خود منتشر کرد.

انتشار پیام با چنین بسامد بالایی از شخصیت شماره یک آمریکا، موجب می‌شود که وی در برخی از موارد حقیقت درونی خود را بروز دهد. ترامپ از آغاز ناآرامی‌ها در پی مرگ جورج فلوید، طی دونوبت فیلم‌هایی را منتشر کرد که در آن جولان نژاد پرستان و یا محکومیت جنبش سیاه‌پوستان به چشم می‌خورد.

به عنوان مثال در یکی از توئیت‌های ترامپ، فیلمی منتشر شد که تقابل هواداران و مخالفان دونالد ترامپ در ایالت فلوریدا را نشان می‌دهد. طی این فیلم، یکی از هواداران دونالد ترامپ «قدرت سفیدپوستان» را شعار می‌داد. استفاده از این شعار که تعبیری نژادپرستانه در آمریکا دارد، مورد نقدی جدی سران این کشور قرار گرفت. تا جایی‌که حتی برخی از چهره‌های شاخص جمهوری‌خواه هم اظهارات ترامپ را «توهین‌آمیز» خواندند.

رئیس جمهور آمریکا اخیرا باز هم فیلمی را بازنشر کرد که در آن یک سیاه‌پوست ضمن درگیری با یک زن سفیدپوست در متروی نیویورک، او را هل می‌دهد. رئیس جمهور آمریکا در پیام خود، این‌طور القاء کرد که فرد سیاه‌پوست عضوی از جنبش «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» است و اینکه گروه عدالت‌طلب مذکور را به خشونت متهم کرد.

ترامپ اقدام هوادار خود در قتل دو سیاه‌پوست آمریکایی را محکوم نکرد

به عقیده تحلیلگران آمریکایی، این دست از اظهارات ترامپ موجب خشم هرچه بیشتر معترضین آمریکایی و شعله‌ور شدن اعتراضات در این کشور می‌شود. از سویی دیگر دموکرات‌ها هم از شرایط بوجود آمده، نهایت استفاده را کرده‌اند و و قصد دارند تا جو بایدن نامزد حزب خود را فرشته نجات آمریکا برای برون رفت از بحران کنونی و ترامپ را علت اصلی وضعیت این کشور معرفی کنند.

البته دفاع ترامپ از هواداران خشن خود در ناآرامی‌های اخیر کاملا مشهود بوده و تاییدی بر ادعای فوق است. ترامپ در اولین روز ماه سپتامبر و در پاسخ به سوالی که آیا «رئیس‌جمهور آمریکا تیراندازی در کنوشا در ایالت ویسکانسین را که گفته می‌شود از سوی عضوی از کارزار انتخاباتی شما بوده، را محکوم می‌کند یا خیر؟!»، مدعی شد که کایل ریتن‌هوس ۱۷ ساله اقدام به «دفاع از خود» کرده است. طی تیراندازی ریتن‌هوس دو سیاه‌پوست آمریکایی کشته شدند. ترامپ همچنین حاضر نشد تا درگیری هوادارانش با جریان ضدنژادپرستی در پورتلند را محکوم کند.

///سکوت ترامپ دربرابر هفت‌تیرکشی هوادارانش/ آیا تداوم ناآرامی در آمریکا به نفع ترامپ است؟

دونالد ترامپ همچنین طی روزهای اخیر ضمن انتشار پیامی در حساب توئیتر خود، مدعی شد که به دولت فدرال دستور داده است تا اعطای بودجه به شهر‌های تحت کنترل دموکرات‌ها را متوقف کند. وی ادعا کرد که مسئولان شهر‌هایی مانند نیویورک، واشنگتن دی‌سی، سیاتل و پورتلند به اعتراضات «غیرقانونی» مجوز می‌دهند و به همین دلیل بودجه آن‌ها باید قطع شود. رئیس جمهور آمریکا این را هم گفته است که دولت وی با اقدامات ضعیف فرمانداران مقابله می‌کند و این‌که اجازه نمی‌دهد تا آنارشیست‌ها به مردم آسیب برسانند، ساختمان‌ها را بسوزانند و زندگی و مشاغل تجاری را با چالش روبرو کنند. تهدید به قطع بودجه‌های شهر‌های دموکرات‌نشین قطعا موضوع دیگری است که موجب خشم بیش از پیش معترضان خواهد شد.

به راه افتادن جنگ داخلی در آمریکا مطلوب ترامپ است

البته حقیقتی در اظهارات ترامپ در بحبوحه اعتراضات و ناآرامی‌ها در این کشور نهفته است که پیش از این طی مصاحبه‌هایی با «نوام چامسکی» و «کوین بارت» به آن اشاره شد. هنگامی که از این دو کارشناس معتبر آمریکایی پرسیده شد که ناآرامی‌ها تا چه میزان می‌تواند اثر سوئی بر محبوبیت ترامپ طی انتخابات آتی داشته باشد، تاکید کردند که رخ دادن سناریویی درست عکس این فرضیه هم محتمل است. بدین معنا که جنگی شدن فضای داخلی آمریکا و هجوم طرفداران ترامپ به صحنه اعتراضات مطلوب رئیس جمهور این کشور است. کوین بارت البته این را هم اضافه کرد که بروز جنگ داخلی در آمریکا به صورت طبیعی می‌تواند فضا را به سود ترامپ تغییر دهد. چراکه در این صورت، غالب مردم این کشور از قاعده ادعایی (law and order) یا همان قانون و نظم او حمایت می‌کنند و بدین ترتیب به شمار طرفداران ترامپ افزوده و از تعداد هواداران جو بایدن کم می‌شود.

در آستانه انتخابات (۳ نوامبر/ ۱۳ آبان) ریاست جمهوری در آمریکا، جو بایدن و حزب دموکرات هم حسابی از شرایط موجود نهایت استفاده را می‌کنند و موج‌سواری بر اعتراضات داخلی در آمریکا را مدت‌هاست که آغاز کرده‌اند.

جو بایدن طی اظهاراتی دونالد ترامپ را به «شعله ور کردن نفرت و تفرقه در جامعه» و «تشویق به خشونت بی‌پروا» متهم کرد. بایدن افزود: «نباید تبدیل به کشوری شویم که با خود درگیر جنگ است. اما این همان آمریکایی است که ترامپ آن را می‌خواهد». نامزد دموکرات‌ها این را هم گفت: همه ما از امنیت کمتری برخوردار هستیم چراکه دونالد ترامپ  رئیس جمهور خوبی نیست.

بایدن دائما از مماشات و گوش کردن به اعتراضات مردمی در آمریکا سخن می‌گوید و مدعی است که اگر به پیروزی برسد، اوضاع سیاه‌پوستان بسیار بهتر از این خواهد بود، هر چند که این اظهارات کاملا سیاسی و با هدف کسب آرای سیاه‌پوستان بیان می‌شود. به گفته کوین بارت تحلیلگر آمریکایی: «دموکرات‌ها در پی سر کار آمدن فرانکلین روزولت در دهه ۱۹۳۰ میلادی، سیاست سودجویانه‌ای را در خصوص سیاه پوستان اعمال کردند. براساس این سیاست، دموکرات‌ها از خود حس علاقه و همدردی به سیاه پوستان نشان می‌دهند».

وضعیت آمریکا طی ماه‌های اخیر به ضرر دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان بود، در مقابل ناکامی جمهوری‌خواهان در کنترل شرایط، دموکرات‌ها حسابی از آب گل‌آلوده ماهی گرفتند و در بازه‌های زمانی مختلف مدعی شدند که آمریکای تحت مدیریت دموکرات‌ها هرگز متحمل چنین شرایط سختی نمی‌شد. ناکامی آمریکا در مدیریت شیوع ویروس کرونا و پیامد‌های بسیار منفی آن، در پی اختلاف نظر شدید ایالت‌ها در نحوه مبارزه با این بحران و بعد هم قتل هولناک جورج فلوید به دست پلیس خشن آمریکا ترامپ را وارد یک چالش جدی کرد.

هر قدر که جمهوری‌خواهان غیرمنطقی و شتاب‌زده در برابر معضلات داخلی عمل کردند، دموکرات‌ها سعی کردند تا به دو موضوع ویروس کرونا و خشونت‌های نهادینه شده پلیس ابعاد سیاسی دهند تا پیروزی خود در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری را تضمین کنند. دونالد ترامپ که هرگز نمی‌خواهد کابوس باخت در انتخابات ریاست جمهوری محقق شود، از همه ابزار‌ها استفاده می‌کند تا قافیه را نبازد. حتی اگر به قیمت راه افتادن یک جنگ داخلی باشد!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
این چه سیاست وانمود کردن به دوستی با سیاهپوستان بوده که روزولت حتی حاضر نشد سیاهپوستهایی که در المپیک ۱۹۳۶ آلمان برای آمریکا مدال کسب کرده بودند رو به کاخ سفید دعوت کنه؟ به نقل از جسی اوانز برنده طلای المپیک: وقتی از جلوی صدراعظم (هیتلر)‌ رد شدم برام دست تکون داد و من هم جواب دادم. اونی که به من بی محلی کرد روزولت بود که حتی یه نامه برام نفرستاد
Canada
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
چونکه فکر میکند اشوب و ناامنی بنفع اش است
بارها گفته اگر ببازم
موتور سواران به خیابان ها خواهند ریخت
روش اش شبیه سلطان .خلیفه های عربی است
یا من
در عیر اینصورت ناامنی. است
حالا انتخاب کنید
کدامیک من یا ناامنی
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۰:۰۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
کشوری با قدرت امریکا اگر نظامش دیکتاتوری شود برای دنیا از فاشیستها هم خطرناکتر خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
ای ترامپ بی ارزش
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۱۷:۱۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
قانون جنگل حکم فرماست تو دنیا زور داشته باشی حق با تو هست ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
چراوناهایی درهرضمینه ایی نظرمیدهندچرادراین اتفاقات روزامریکانظرنمیدن خوبه که زمان مختار فضای مجازی نبوداگه بود حتمایه عده هشتگ میزدنند شمراعدام نکنید به این علت خولی وشبس وغیره همین جورکاش یه عده راهشون عوض میکردند
آخرین اخبار