آلمان به روسیه ضرب‌الاجل داد

آلمان به روسیه چند روز فرصت داد تا پیش از اعمال تحریم‌های احتمالی، درباره پرونده مسمومیت مخالف مسکو پاسخگو باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آلمان به روسیه چند روز فرصت داد تا پیش از تحریم‌های احتمالی درباره پرونده الکساندر ناوالنی، مخالف مسکو، پاسخگو باشد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، که کشورش در حال حاضر رئیس اتحادیه اروپا است، روز یکشنبه هشدار داد اگر مسکو در مورد مسمومیت ناوالنی طی روز‌های آتی توضیح ندهد، بحث درباره تحریم‌های احتمالی علیه روسیه را آغاز می‌کند.

او به روزنامه بیلد گفت: تعیین ضرب‌الاجل به کسی کمک نمی‌کند، اما اگر در چند روز آینده طرف روسی کمکی به روشن شدن آنچه اتفاق افتاده است، نکند بنابراین ما باید در مورد پاسخ با شرکای خود مذاکره کنیم.»

وزیر خارجه آلمان افزود که اگر قرار است درباره تحریم‌ها تصمیم گیری شود، باید «هدف‌دار» باشد.

ناوالنی در حال حاضر در برلین بستری است، جایی که طبق گفته دولت آنگلا مرکل، پزشکان «بدون شک» ثابت کرده‌اند که وی قبل از انتقال با یک عامل عصبی از نوع نوویچوک در روسیه مسموم شده است. این ماده سمی در زمان شوروی برای اهداف نظامی طراحی شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت در مورد اتهامات مطرح شده تردید دارد و از برلین می‌خواهد مدارکی ارائه دهد.

همتای آلمانی وی، برای اولین بار به وضوح از طرف برلین، دولت روسیه را مسئول این مسمومیت دانست. او گفت: «چندین سرنخ در این مسیر وجود دارد، به همین دلیل طرف روسی اکنون باید واکنش نشان دهد.»

ماس گفت: «این ماده کشنده که ناوالنی با آن مسموم شد در گذشته در اختیار مقامات روسی بود، فقط تعداد کمی از مردم به نوویچوک دسترسی دارند و این سم قبلاً از سوی سرویس‌های روسی برای حمله به سرگئی اسکریپال مامور سابق روس استفاده شده است.»

در مورد تحریم‌های احتمالی که می‌تواند از سوی کشور‌های اروپایی مورد بحث قرار گیرد، وزیر امور خارجه آلمان به طور کامل احتمال تحریم پروژه خط لوله گاز Nord Stream ۲ نورد استریم ۲ را که قرار است گاز روسیه و آلمان را تأمین کند، رد نکرد. آمریکا منتقد اصلی این خط لوله انتقال گاز است.

وزیر امور خارجه افزود: «امیدوارم به هر حال روس‌ها ما را مجبور نکنند که موضع خود را در مورد نورد استریم تغییر دهیم».

چند روز پیش آلمان، جایی که ناوالنی، در آن بستری است، مدعی شد این شخصیت مخالف روس با عامل اعصاب نوویچوک که متعلق به دوران شوروی است، مسموم شده است.

پس از این اتهام‌زنی آلمان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد این کشور باید ادعای مسمومیت ناوالنی را «خیلی جدی» بررسی کند، ولی دولت وی هنوز هیچ شواهدی دال بر این قضیه مشاهده نکرده است. او در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «تاسف بار است. وحشتناک است. نباید این اتفاق می‌افتاد. ما هنوز هیچ شواهدی نداریم، ولی من بررسی خواهم کرد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار