اولین طرح ترکیب گوسفند پرتولید نی ریز، کلید خورد

سرپرست اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز از شروع اولین طرح ترکیب گوسفند پرتولید سال جاری در نی ریز به تعداد ۲۰۰ راس خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی قرایی گفت: در ادامه اجرای طرح‌های تلقیح مصنوعی به روش لاپاراسکوپی که از سال ۱۳۹۷ در شهرستان نی ریز شروع شده است در تاریخ دهم شهریورماه امسال تعداد ۲۰۰ راس از گوسفندان محلی در گله ارژنگ ترابی، با نژاد رومانف به روش لاپاراسکوی تلقیح مصنوعی شدند.

او تاکیدکرد: با توجه به تجربه دو ساله طرح در شهرستان، این روش در صورتی موفق خواهد بود که نگهداری دام در جایگاه بسته انجام شود در غیر اینصورت نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

قرایی با اشاره به اینکه نی‌ریز شهرستان پیشرو در اجرای طرح ترکیب گوسفند پرتولید استان فارس است، بیان کرد هدف از اجرای طرح تلاقی گوسفند محلی با اسپرم نژاد رومانف به روش لاپاراسکوپی، افزایش تولید گوسفند داشتی است که نتیجه آن بره‌های متولد شده با پنجاه درصد خلوص پدری و پنجاه درصد خلوص مادری است.

او یادآور شد: طرح مذکورتا قبل از این برای ۷۵۰ راس گوسفند، به طور کامل در نی ریز اجرا شده است که در پدیده‌ای نادر حتی ۴ قلوزایی را نیز برای اولین بار در شهرستان شاهد بوده ایم.

سرپرست اداره بهبود تولیدات دامی این مدیریت تصریح کرد: کاربرد اصلی این نژاد، اصلاح دام‌های محلی است؛ نژاد رومانف زودرس بوده و بره‌های آن در سن چهار ماهگی، خصوصیات بلوغ را از خود نشان می‌دهند و از دیگر ویژگی‌های آن سازگاری و عادت کردن به آب و هوای سرد و خوراک محلی، باروری بسیارخوب، امکان تولید مثل در تمام طول سال و چند قلوزایی است.

نژاد رومانف متعلق به دره ولگای علیا در روسیه است که بعد‌ها به فرانسه و کشور‌های دیگر انتقال یافت؛ این گوسفند در هر زایش دو تا شش بره تولید می‌کند و تاکنون تولید ۹ بره در روسیه و ۷ بره در آمریکا در یک زایش برای آن ثبت شده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار