وزیر راه و شهرسازی:

سهم ریل در جابه جایی بار تا پایان سال به ۱۵ درصد می‌رسد

اسلامی گفت: سهم ریل از جابه جایی بار تا پایان سال به ۱۵ درصد می‌رسد و هم اکنون سهم آن ۱۳ درصد است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت‌های حمل و نقل ریلی رشد چشمگیری در حوزه بار و مسافر داشته اند، گفت: همواره باید با استعداد و ظرفیت های خود بتوانیم در حوزه تولید داخل رشد داشته باشیم و از این ظرفیت‌های خود در جهت توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما با توان داخلی خود و با استفاده از مهندسان و متخصصان توانستیم هرماه تولیدات در بخش ریلی را به نمایش بگذاریم، افزود: با بهره‌برداری از این تعداد ناوگان نشان دادیم که اجرای این تعهدات امکان پذیر است و خواستن توانستن است و ما در حوزه صنایع ریلی به همه اهداف خود دست یافته ایم.

اسلامی تصریح کرد: کشور ما یک کشور بهره بردار در صنعت ریلی و ما صاحبان فناوری صنعت بزرگ ریلی هستیم و باید بتوانیم به بازار جهانی در این زمینه دست یابیم و وابستگی خود را به کشورهای خارجی قطع کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: زمان بندی برای تحویل سفارش دهنده و سفارش گیرنده بسیار کاهش یافته و باید این اقدامات را قدر بدانیم.

او ادامه داد: امسال هدف‌گذاری ما برای دو هزار دستگاه بوده که از ابتدای سال تا به امروز به عدد ۳۲۹ دستگاه رسیده است. در سال گذشته هم در مدت ۱۲ ماه ۷۷۸ دستگاه تحویل داده شده است این پایه گذاری و تعهدی که به نمایش گذاشته  شده این نوید را می‌دهد که با رفع مشکلات و موانع توانستیم  در این حوزه قدم‌های بزرگی برداریم.

اسلامی بیان کرد: در حوزه قوانین مربوط به بانک‌ها، مشکلات و موانع برطرف شده و همگام سازی از ماه آینده انجام می‌شود و ما به زودی شاهد تحول چشمگیری در محصولات ریلی خواهیم بود.

وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: سفارش برای حدود ۸ هزار دستگاه توسط بخش خصوصی نشانه‌های امیدواری و مزیت است و علیرغم مزاحمت‌های هر روز کشور‌های خارجی این اقدامات نشان می‌دهد که چرخه اقتصادی به حرکت درآمده  و این نشانه‌ها حکایت از حرکت سالم اقتصاد کشور ما در حوزه راه و شهرسازی است.

اسلامی عنوان کرد: از ابتدای شهریور ماه تا به امروز ۲۲ میلیون تن بار جابجا شده که این میزان آمار روزانه در حال رشد است. این میزان جابجایی بار از بنادر، معادن و مراکز تولید و توزیع در جاده کشور نشان دهنده رشد سهم بار در حوزه ریلی است.

اسلامی تصریح کرد: سهم ریل از بار بر اساس آمار و اطلاعات بنادر ثبت می‌شود که از ابتدای امسال نسبت به سال گذشته ۲.۲ برابر رشد داشته است.

اسلامی همچنین درباره سهم بخش مسافری هم گفت: سهم مسافر در سال ۹۷، ۶ درصد رشد داشته و اگر کرونا نبود این میزان سهم رشد چشمگیری می‌یافت.

او تاکید کرد: از سال ۹۴ سهم ریل در بار کشور ۷ درصد بود، ولی تا پایان امسال از ۱۵ درصد عبور خواهیم کرد و تا کنون به ۱۳ درصد رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: وابستگی ما در حوزه ریلی روز به روز کاهش می‌یابد و خودکفایی ما در حال افزایش است و استاندارد‌های فنی راه‌آهن تأثیرگذار در فعالیت صنعتی است.

اسلامی افزود: ما صاحب فناوری و صنعت ریلی هستیم و تلاش می‌کنیم در جهتی فراتر از جغرافیای خود حرکت کنیم و به بازار‌های جهانی بیندیشیم تا در جهت شکوفایی اقتصاد کشور گام برداریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در همین ایام برای قطع وابستگی گام‌های بلندی برداشته شد و با قطع وابستگی به ارز و کشور‌های خارجی، صنایع داخلی توانستند خود را عمق ببخشند و زمان‌بندی برای تولید محصول دقیق شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این تعهدات کارخانه‌های سازنده نویدبخش است، البته اتفاقاتی در حوزه بازار فولاد و مسائل بانکی رخ داد که رفع شده است، امیدواریم با این هموارسازی مسیر از ماه‌های آینده شاهد تحویل بیشتری از محصولات تولید داخل به ناوگان ریلی باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار